Wel of geen tweede naam... en welke naam dan?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Sjapaz, 1 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sjapaz

Sjapaz Actief lid

2 mrt 2011
    260
    0
    0
    Verpleegkundige
    Enschede
    Hoi dames!

Ik blijf maar twijfelen... wordt er een beetje gek van!

Ons meisje gaat Sophie heten. Nu vind ik het erg leuk om een tweede naam erbij te doen, manlief maakt het allemaal niet zo veel uit. Maar als ik dan een tweede naam doe, welke dan?

Er zijn een aantal namen die we erg leuk vinden, die ook wel echt naast Sophie stonden als keuze voor een roepnaam. Moet ik dan 1 van die namen gaan gebruiken als tweede naam? Maar stel nou dat ik ooit misschien nog een kindje zou mogen krijgen, en dat ook een meisje wordt, en ik die naam nog steeds heel leuk vind? Krijg ik daar dan geen spijt van, als ie al is gebruikt? Of vind je dan toch andere namen leuk... Of moet ik dan 1 of 2 namen bewaren en een andere naam als tweede naam kiezen. Moeilijk hoor!

Zijn er mensen met hetzelfde dilemma? En wat hebben jullie uiteindelijk gedaan?

Als nominatie voor tweede naam staan Charlotte, Jasmijn, Féline en Fleur/Floor op het lijstje. Ik nijg momenteel naar Féline.

2. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Sophie Féline vind ik erg leuk!

Nog wat ideeën:
    Sophie Phileine
    Sophie Louise
    Sophie Isabel
    Sophie Josephine
    Sophie Marenthe

3. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Vind zelf tweede naam toch wel heel mooi staan.

-Sophie Feline, mooi hoor!

4. PriscillaV

PriscillaV Actief lid

19 okt 2011
    343
    0
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Hoi hoi
    Moet de naam Sophie perse als eerste staan?
    Zelf vind ik Charlotte Sophie ook heel mooi.

5. Bougainville

Bougainville Niet meer actief

Dat is wel heel moooi!

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wat wij hebben gedaan is de roepnaam als eerst en als tweede naam een familienaam uit mijn familie. De achternaam is dan van mijn vriend. Thijmen heeft als tweede naam Ernst, naar mijn vader en mijn opa. Misschien is dat nog een idee?

7. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Zo heet die vrouw van die voetballer toch? Zou ik dan niet snel doen.

Ik vind Sophie Feline/Phileine inderdaad ook heel erg mooi! Combineert heel goed.
    Je wilt niet vernoemen naar iemand? Dan is het veel makkelijker om een naam te kiezen :D Ik vind trouwens wel bij een naam als Sophie dat een echte klassieke naam het mooist is (Catherine, Elizabeth, die richting).

8. LieveKylian

LieveKylian Bekend lid

27 mrt 2009
    830
    0
    0
    interieurarchitect
    Gelderland
    Sophie Féline, Heel leuk!

Floor/Fleur, vind ik persoonlijk meer geschikt als roepnaam.

Charlotte, is ook helemaal te gek. Misschien inderdaad leuker voor Sophie aan... Charlotte Sophie

Of Charlotte Jasmijn achter de hand houden voor de toekomst, hi hi

9. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    Waarom wil je een tweede naam?

Ik vind een tweede naam vooral leuk uit traditie of vernoemen. Voor de rest heb ik er niet zo veel mee. Dus ik zou wel iets zoeken wat een beetje betekenis voor je heeft.

Mijn man is geadopteerd uit India, heeft hij verder niet zo heel veel mee maar is toch ook mijn kids hun geschiedenis.
    Mijn dochter heet Emma Aruna (dat is de Indiase goed die de kleuren van de opkomende zon komt brengen, voor ons symboliek aan een nieuw begin).
    Mijn zoontje heet Sam Pramod (dat is de originele naam die mijn man in India had, toen hij naar Nederland kwam hebben zijn adoptie-ouders hem hernoemd).

Verder moet je het zelf weten natuurlijk maar ik zou dus iets zoeken waar iets van betekenis achter zit...

10. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Wij hebben voor een tweede naam gekozen om de betekenis. Het geeft toch iets meer betekenis aan een hele naam, een extra voorletter (vind ik mooi!) en wij hebben gekozen voor een naam die we niet zo snel als eerste naam zouden geven, maar die we wel heel mooi vonden en ook qua betekenis.

11. Sjapaz

Sjapaz Actief lid

2 mrt 2011
    260
    0
    0
    Verpleegkundige
    Enschede
    Charlotte Sophie stond inderdaad erg hoog ook! Maar ik vind Charlotte dusdanig mooi dat ik die dus eigenlijk stiekem wil bewaren... Zou heel jammer zijn als ik hem bij een tweede nog leuk vind en dan al gebruikt heb!

Ik vind die hele klassieke namen gewoon echt niet mooi.... heb zelf als doopnamen catharina johanna maria. Voor mij hoeft de naam geen betekenis te hebben, hij krijgt betekenis doordat ons meisje hem draagt:) Als je inderdaad een culturele achtergrond hebt vind ik dat wel heel leuk, om een naam uit zo'n land te pakken. Maar dat is bij ons niet aan de orde.

Ik heb sinds vandaag toch heel sterk het gevoel voor Sophie Féline.... denk dat dat hem gaat worden! Feline zullen we niet snel als roepnaam voor een tweede gebruiken denk ik... Charlotte of Jasmijn wellicht wel.

Phileine vind ik dan weer erg sjiek gaan klinken... dan is Feline net wat vriendelijker vind ik!

12. LieveKylian

LieveKylian Bekend lid

27 mrt 2009
    830
    0
    0
    interieurarchitect
    Gelderland
    Sophie Phileine, vind ik wel een plaatje, prachtige combinatie!

13. LovingMom

LovingMom VIP lid

12 nov 2008
    8.094
    0
    0
    Secretaresse
    Gelderland
    Ik vind de combinatie Sophie Feline erg mooi! Maar je geeft aan Charlotte Sophie ook mooi te vinden alleen wil je deze bewaren voor een eventuele 2de (als ik het goed begrijp).
    Wat als de 2de nu een jongen is of wat als er nooit een 2de komt (hoop ik natuurlijk niet voor je) krijg je dan geen spijt dat je Charlotte nooit hebt gebruikt voor de eerste?

Wat betreft vernoemen:
    Mijn zoon is vernoemd naar zijn vader met zijn 2de naam. Omdat ik geen 2de naam heb hebben we voor onze dochter gewoon een andere naam gekozen die we mooi vonden. Dus echt vernoemen hoeft naar mijn mening niet :D

14. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Hier niet voor een 2e naam gekozen, maar als jullie voor een 2e naam erbij gaan zou ik Sophie Feline wel erg mooi vinden!

15. RoosMama

RoosMama Lid

29 okt 2011
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik vind een tweede naam erg mooi

Mijn dochters heten

Jada Lyssa = 2de naam is van mijn oma
    Nona Abelina = 2de naam is van mijn overleden schoonmoeder

Ik vind het dus erg speciaal om er wel een te nemen die ergens aan toe doet in mijn ogen dan.

vind Sophie Feline erg mooi :D

16. loivy

loivy Lid

30 okt 2011
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ga mijn dochter Sophie Elizabeth of Sophie Isabella noemen.

17. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    Zelf heb ik geen tweede naam en dat is voor mij een rede om mijn kind in elk geval een tweede naam te geven.

Sophie catharina johanna vind ik ook mooi (zijn wel ineens drie namen)

Deel Deze Pagina