Ik ben op zoek naar een mooie jongensnaam met een betekenis, zoals: strijder, overwinnaar, dapper, geluk. Maar dan eigenlijk wel een korte naam. Erg lastig, want ik kom alleen maar lange namen tegen met zo'n betekenis. Mijn achternaam is al lang, dus wil een korte voornaam. Mijn eigen naam betekend 'liefde' en ik vind het wel mooi als een naam echt een betekenis heeft. Doordat mijn kereltje een hartafwijking heeft, wil ik zo'n naam met een betekenis van dapper, strijder, etc. Weet iemand iets?
Poeh, best lastig, ja. Ik zou voor Victor gaan Adir Hebreeuws | Betekent: sterk, krachtig, machtig Anand Indisch, Sanskriet | Betekent: geluk(zaligheid) Baldo Italiaans | Betekent: gedurfd, moedig, dapper Baldric Engels | Betekent: gedurfde, moedige, dappere kracht / macht / heerschappij Baldwin Germaans | Betekent: gedurfde, moedige, dappere vriend of stoutmoedige vriend Berk Turks | Betekent: stevig, vast, sterk Bojan Slavisch | Betekent: strijd Boudewijn zie: Baldwin Dieder Fries, Germaans | Betekent: leger van het volk of: sterk volk, zie ook: Dieter Dieter Germaans | Betekent: strijder van het volk, zie ook: Dieder Einar Oud-Noors | Betekent: op zichzelf staande, of eenzame krijger of: sterk door het zwaard Erol Turks | Betekent: moedig, dapper Eyal Hebreeuws | Betekent: macht, kracht, sterkte Felix Romeins, Latijns | Betekent: gelukkig, succesvol of: vruchtbaar, gelukkig, geluk brengend Gunnar Oud-Noors | Betekent: strijd, krijger, soldaat Günther zie: Gunnar Harsha Indisch, Sanskriet | Betekent: geluk, blijdschap Harvey Engels, Bretons / Germaans | Betekent: strijdwaardig, of: sterk in de strijd Herod Grieks, bijbels | Betekent waarschijnlijk: lied van de held Hidde Fries, Germaans | Betekent: strijd, gevecht Hjalmar Oud-Noors | Betekent: gehelmde krijger, zie ook: Helmer Helmer Fries, Gronings | Betekent: helm / strijd / geluk + vermaard, beroemd / sterk, stevig. Oftewel: beroemde helm, stevige helm, beroemde strijd(er), sterke strijd(er), vermaard geluk of sterk geluk. Zie ook: Hjalmar. Ingvar Oud-Noors, Germaans | Betekent: strijder van Yngvi / strijder van de voorvader Ivor Oud-Noors | Betekent: boogstrijder, strijder met de boog of: heer Jarek Slavisch | Betekent: fel, woest, sterk Jaya Indisch, Sanskriet | Betekent: overwinning Leonard Germaans | Betekent: moedige leeuw, sterk als een leeuw. Kortere varianten: Len, Lennart / Lennard Meine Germaans | Betekent: kracht, sterkte Mert Turks | Betekent: dapper, moedig Nero Oud-Romeins | Betekent: sterk, krachtig Oz Hebreeuws | Betekent: kracht, sterkte Reynard Germaans | Betekent: dappere, moedige, sterke raadgever Siet Germaans | Betekent: overwinning (Of uit Oud-Fries: zede, of metgezel) SiggeGermaans | Betekent: overwinning Ook: Sigi Sigurd Oud-Noors | Betekent: beschermer van de overwinning Simcha Hebreeuws | Betekent: geluk, vreugde Sixten Oud-Noors, Zweeds | Betekent: overwinning brengende steen Tuor Sindarijns, Literatuur (Tolkien) | Betekent: sterkte, kracht, vitaliteit Turin Sindarijns, Literatuur (Tolkien) | Betekent: overwinningsstemming Victor Romeins, Latijns | Betekent: overwinnaar Vidar Oud-Noors | Betekent: woudstrijder, strijder van/uit het woud
Bedankt voor de ideeen! Jort en Niek vind ik wel leuk klinken Maar de anderen laat ik ook nog even bezinken. Als er nog meer namen zijn, ik hoor 't graag!
Art - Tuur - Arthur : sterk als een beer Ben : komt o.a. van Bernhard > sterk als een beer Benck : komt van Bernhard > sterk als een beer Bent : komt van Bernhard > sterk als een beer Bjorn - Björn : sterk als een beer Brecht : uitblinker Cas - Cass : komt o.a van Cassander > uitblinker onder de mannen Dries : komt van Andries > mannelijk, dapper Drew : komt van Andries > mannelijk, dapper Fen : komt van Ferdinand > met een moedige geest Jald : van Gailhard > vrolijk en sterk Cane - Kane : Keltische naam > krijger Ken : Japanse naam > sterk Lard : komt o.a van Agilhard > edel en sterk Len - Lenn - Lennart : komt van Leonhard > sterk als een leeuw Leon : komt van Leonhard > sterk als een leeuw Lev : o.a een Russische naam > leeuw Loek : komt van Lodewijk > roemvolle strijder Lou - Lew : komt van Lodewijk > roemvolle strijder Wiek : komt van Lodewijk > roemvolle strijder Luud : komt van Lodewijk > roemvolle strijder Mark - Marc : komt van Marcus > krijgshaftig Mart : komt van Martinus > de kleine krijgshaftige Max - Mex - Maxim : komt van Maximus > de grootste Mink : komt van Meine > macht, kracht Nand : komt van Ferdinand > met een moedige geest of Winand > dappere krijgsman Nim : komt van Nimrod > dapper Ralf - Ralph : komt van Radolf > raadgever met de wijsheid en kracht van een wolf Stef - Steef : komt van Stefanus > zege, zegekrans Vic - Victor : overwinnaar Vince - Vincent : overwinnaar Wolf : sterk als een wolf
Bedankt! Zitten leuke namen bij Kyan vind ik ook wel heel mooi! Ik houd altijd al veel van Afrika, dus een afrikaanse naam is wel heel leuk
Zoals ik er nu naar kijk, gaat het Kyan worden! Hele mooie naam en voelt meteen goed Ook al positieve reacties gehad toen ik vroeg wat ze vonden van de naam. Erg blij mee dat ik nu eindelijk een jongensnaam heb gevonden die echt goed voelt! Voor een meisje vond ik namelijk Indy al heel mooi, maar voor een jongen vond ik 't lastiger. Maar ik heb de naam gevonden! Enige is dat ik wel een achternaam heb met 'van der', dus dan wordt het Kyan van der. Dus twee keer 'an' achter elkaar, weet niet of dat storend is.
Ik vind het ook niet storend, en ik vind het heel leuk om te lezen dat je een mooie naam gevonden hebt die bij jouw zoontje past! <3