Wie geeft hun peutertje nog elke dag vit. D? Mijn zoontje is net 2 en krijgt elke dag trouw na het ontbijt 2 druppels vit. D Hij eet alles keurig op: fruit, groente, vlees, koekjes, enz. Alles wat een peuter mag/ moet eten. Ik ben niet zo'n voorstander van vitaminepreparaten dus ik vroeg me af of hij de vit. D wel echt nodig heeft..... Wie heeft een antwoord voor mij??
10???? Lucas 2... Of ligt dat ook nog aan het merk? Ik heb het huismerk van de Etos. En wel belangrijk dus? Dan krijgt hij braaf zijn druppeltjes
Ik geef davitamon. Het was destijds 5 van dat merk maar een aantal maanden geleden is dat verhoogd naar 10 druppels.
Yep, is echt nodig...Vitamine D haalt je kindje te weinig uit de voeding, vandaar de aanvulling. Ook in de zon maakt je kindje vitamine D aan. Als Misha zomers veel buiten komt, halveer ik de dosering.. En inderdaad, een aantal maanden geleden is de dosering aangepast,omdat duidelijk is geworden dat de bestaande dosering lang niet toereikend was. De dosering is verdubbeld..Je moet even naar de productie datum op je potje kijken. Is die van vòòr ongeveer november 2008, dan kun je ervan uitgaan dat de aangegeven dosering te laag is..(ik ga ff googlen wanneer het nu precies is aangepast).
Hmmmm, kan er even geen duidelijk artikel over vinden. Mss even navragen bij de Etos. Wel gevonden dat een tè hoge dosis vitamine D op oliebasis ook niet goed is, omdat een teveel dan niet wordt uitgescheiden door het lichaam. Zelf heb ik daarom altijd gekozen voor de variant op waterbasis, want dan wordt een teveel wèl uitgescheiden en kun je niet overdoseren...
hier geef ik het ook maar ik vergeet wel eens een dagje. ik heb ook die van de etos 2 druppels, maar de hoeveelheid is verhoogt. volgens het cb moet je nu het dubbele geven, 4 druppels dus.
Jelina krijgt geen vit d. Omdat ze nog opvolgmelk drinkt ipv gewone melk was het niet nodig zeiden ze op het cb.
Vit D moest tot 4 jaar toch? Mijn zoontje krijgt nu 2 tabletjes (=5 druppels). Hij speelt veel buiten, als het aan hem ligt een paar uur per dag. Dus ik vind die dubbele dosis niet nodig. In de winter geef ik waarschijnlijk wel 4 tabletjes.. Hij kauwt ze trouwens zo op, zijn lekkere snoepjes voor hem
Mijn zoontje krijgt ook geen vit d druppels. Dit omdat er tegen mij gezegt is, zolang hij opvolgmelk krijgt, is het niet nodig. Nu moet ik zeggen dat hij alleen s'avonds nog een fles van 180 cc opvolgmelk krijgt. Hij zal nu dus wel extra vit nodig hebben. Maar op cb hadden ze tegen mij gezegt, dat hij multievitamine nodig had. En hij mocht absoluut GEEN flessen meer Oei en hij krijgt er nog steeds 1, stoute mama Maar goed, ik vraag me nu dus wel af wat ik nu het beste kan geven. Vit d druppels/tabletjes of multievitamine? Liefs, mussie
Mussie, hoe oud is je zoontje? Als je kindje voldoende gevariëerd eet (brood, fruit, zuivel, warm eten, vlees, vis etc.) dan heeft het echt geen multivitamine nodig hoor. Vitamine D is dan genoeg. Milan gaf ik druppels, ging prima. Misha krijgt tabletjes, die vindt die druppels viehies Milan krijgt sinds hij 4 is geen vitamine D extra meer, maar die geef ik in de wintermaanden wel 1 tabletje multivitamine. Ook omdat hij net op school zit en hij het ene virus na het andere oppikt Zijn lichaam is daarmee zo hard aan het werk, dat hij vaak erg moe is. Daarom geef ik hem wel wat extra in de maanden oktober tot april, dus echt tijdens die donkere dagen....
Mussie, ik heb dat al heel vaak gedaan, bij heel veel verschillende onderwerpen. Ik heb er nu gewoon geen zin in,misschien een andere keer. Het is in ieder geval wel bewust voor gekozen. OVer het niet geven van een multivitamine omdat ze het neit nodig zouden hebben. Dit is feitelijk onjuist, er is vastgesteld hoe gevarieerd iemand ook eet, er altijd van een bepaalde vitamine niet genoeg wordt in genomen voor alle lichaamsprocessen. Nu bouw je niet meteen een tekort op, dat kost maanden * soms jaren*. Maar dat je dus altijd genoeg vitamines krijgt door variabele voeding, is echt een misvatting. Het heeft ook met voedselcombinatie's te maken. Je kan info inwinnen hierover bij een gediplomeerd dieeetist of bij de opleiding voeding en dieeetiek die verschillende hogescholen gegeven wordt.
Dan vraag ik me juist nog meer af waarom je geen vitamine D geeft Jingels (ik vroeg het trouwens), aangezien je qua multivitamines wel uitgaat van een advies en qua vitamine D niet? En ik weet niet of het fèitelijk onjuist is of dat een bepaald deel van de onderzoekers vindt dat dit zo is....Ik heb namelijk ook al vaker gehoord en gelezen dat een teveel aan vitamines ook niet goed is, oa van mijn eigen arts. Je kunt namelijk ook overdoseren, zelfs met vitamines.... En het scheelt mij niet of je het wel of niet geeft hoor, ieder doet waar hij zich goed bijvoelt. Maar je korte bondige antwoord roept vragen op. Als je geen zin hebt om dat te onderbouwen (vaak geeft een onderbouwing stof tot nadenken..), kun je mss beter helemaal niet reageren?
Oepsie, te laat sorry. Maar goed, die kleine van mij is net 2 jaar. Hij eet gevariëerd, dus ik zal van de week eens gaan kijken voor vitamine d druppels/tabletjes. Dankjewel voor je reactie. Liefs, mussi