tips voor opbouwen bijvoeding gevraagd!

Discussion in 'Voeding' started by mamavanjusten, Jun 8, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamavanjusten

Jun 8, 2011
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Mijn zoontje is iets meer als 6 maanden oud. Ik ben sinds 5 maanden begonnen met bijvoeding. Ik zal even mijn schema vertellen.
    7.00 7.30 fles 150/5
    10.00 vers fruit
    11.00 11.30 fles 180/6
    15.00 fles 180/6
    17.00 warme maaltijd
    19.00 fles 180/6

Melk drinkt hij niet zo super veel meer, dus probeer nu afgekoelde thee tussendoor te geven. Maar dat wil nog niet echt. Iemand hiervoor tips?
    En hoe hebben jullie in de aankomende maanden de vaste voeding uitgebreid en aangepakt?
    En ik geef nu aardappelen met groentes `s avonds. Maar hoe maakte jullie er vlees bij? Gewoon bakken? Heb ook gehoord over vlees koken maar hoe lang duurt dat dan? En hebben jullie misschien nog andere leuke recepten ipv aardappelen die kinderen vanaf 6 maanden mogen eten?

Sorry voor al die vragen hoor;)

Groetjes

2. Bri

Bri Niet meer actief

Ik gaf naast melk water tussendoor. Eerst ging dat met minislokjes, maar inmiddels drinkt ze daar lekker een heel bekertje van weg. Ze komen niet zo heel gauw vocht tekort hoor en het drinken van iets anders dan melk vraagt gewenning en oefening.

Avondeten kan ook met rijst. En zodra je met brood aan de gang gaat kun je ook pasta geven. Je zou ook couscous kunnen geven, of gnocchi (aardappel'pasta').

Vlees ben ik pas mee begonnen met 8-9 maanden. Eerst een beetje verstopt (fijngemalen erdoorheen) en later stukjes. Dochterlief kauwt het met het grootste gemak weg, terwijl nu pas haar eerste kiezen doorkomen. Ik bak het meestal, in olie. Koken kan ook. Als je het in kleine stukjes doet, duurt het niet zo lang om gaar te worden, kwartiertje lijkt me lang zat. Gewoon een stukje doorsnijden en even kijken. Stomen van vlees kan ook.
    Tip: kip van een kippenpoot (of borststuk of vleugel) is veel malser dan kipfilet, en dus makkelijker te eten voor de meeste kleintjes.

Ten opzichte van je huidige schema is denk ik brood aan de beurt. Tussendoor of als lunch. kun je zo geven, of met een klein beetje halvarine/margarine of een paar druppeltjes olijfolie. Beleg hoeft nog niet. M'n dochter had in het begin moeite met boterhammetjes, zij heeft een tijdje broodpap als lunch gehad. Brood weken in haar melk tot het een papje wordt en dat lepelen. Maar m'n zoontje kreeg liever gewone stukjes brood.

3. mamavanjusten

Jun 8, 2011
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    THNX!!! Nog meer mensen met tips?:D

4. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Toen mijn dochter 6 maanden was, at ze elke dag een groentehap en een fruithap. Ik gaf toen 's ochtends vroeg nog 1 borstvoeding en 's avonds nog 2. Na de groente/fruithap krijgt ze een paar slokjes water, eerst alleen via een tuitbeker, maar nu lukt het ook via een gewone beker. Nu met 7 maanden geef ik haar af en toe een broodkorst, ze heeft sinds kort 2 doorkomende ondertandjes. Ze eet al sinds 6 maanden als een bouwvakker, gemiddeld 250gr per maaltijd.

Vlees is nog niet elke dag nodig, je kan ook een half hardgekookt ei erdoor doen. Ik heb het zelf nog niet gedaan, vlees erdoor, dat doen ze op het kdv (ze maken alles vers) en dat vind ik genoeg vlees per week.

Qua inspiratie zijn de website van de Keukenkikker en het boek Opperdepop van de AH populaire bronnen. Ikzelf zoek altijd naar seizoensgroenten, en die pureer ik samen met aardappel en hardgekookt ei. Voor de smeuïgheid en extra vetten doe ik er na het pureren wat olijfolie of plantaardige vloeibare boter doorheen.

5. Happygirl86

Happygirl86 Fanatiek lid

Mar 14, 2009
    2,318
    0
    36
    Provincie Utrecht
    Handig dit houd ik even in de gaten, zit nu op hetzelfde schema als mamavanjusten ;)

ik heb wel een tip gekregen en het boek gekocht
    Opperdepop! is een kookboek van AH. kost 8,99 en is een basiskookboek voor alle mama's en papa's met kinderen van 0 tot 4 jaar. erg leuke recepten, groente en fruithapjes, ik kan het boek je echt aanraden!

Share This Page