wel of geen vit D

Discussie in 'Voeding' gestart door romygizmo, 5 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik snap het advies wel van de cb's om het hele jaar extra vit. D te geven, maar nodig is het niet.

In Nederland bouw je voldoende vit. D op, als je:

een blanke huidskleur hebt
    en je per dag 1x een kwartier of 2x 10 minuten met
    onbloot hoofd en ontblote handen in de zon bent

Dit kan je het beste doen vanaf mei t/m augustus (in de maanden met de 'r' in de maand is de zon te zwak vanwege de breedtegraad) en dan tussen 9 en 11 en/of 16 en 18 uur. Bij zonkracht 1 en 2 is de zon ook te zwak om vit. D aan te maken.

De aanmaak van vit. D wordt belemmerd door kleding en zonnebrandcreme. Ook in de schaduw maak je geen vit. D aan.

Met het weer dat we de afgelopen weken gehad hebben, heb je geen supplement nodig.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Voor kinderen onder een jaar kun je beter wel bijgeven (heb ik niet gedaan bij mijn kids, maar ja, voortschrijdende inzichten he...). Van oktober tot april bereikt in Nederland door de stand van de aarde t.o.v. de zon de straling die voor de aanmaak van vitamine D zorgt namelijk de aarde niet. In die periode teer je op wat je in de zomer ervoor hebt opgebouwd en wat je uit je voedsel haalt. Je huid maakt geen nieuwe vitamine D. Bij moeders die zelf een goede voorraad vitamine D in hun lijf hebben zal de moedermelk voldoende D bevatten, anders is supplementeren toch beter.

Vitamine D-tekort wordt aan steeds meer aandoeningen gekoppeld, zo vermoedt men o.a. een verband met MS.

3. zogelukkig

Dat zeg ik:

Teveel vitamine D wordt opgeslagen in de lever en kan gedurende 3 a 4 maanden voor een buffertje zorgen. Maar dan spreken we wel van veel te hoge inname door bijv. het eten van grote porties vette vis en niet van dat kwartiertje zon per dag.

Dat wat je normaal eet, levert voldoende vit. D voor een normaal mens. Blanke ongesluierde mensen tussen 4 en 50 hoeven dus ook niet in de zomer te supplementeren. Teveel je lever belasten is niet goed, dat geldt ook voor vitamine A.
    Maar een kind haalt het dus niet in de winter met een eventueel buffertje en de dagelijkse voeding. Kinderen hebben 10 mcg EXTRA vitamine D per dag nodig. Ook moedermelk levert dat bij lange na niet.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat zeg ik toch ook? En kinderen onder een jaar hebben ook nooit de kans gehad een buffer op te bouwen.

5. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ondanks dat mijn zoontje een goede eter is, geef ik hem wel multivitamine. Ik vind het een prettig idee om te weten dat hij alles binnen krijgt wat nodig is.

Baat het niet, dan schaadt het ook niet denk ik maar.

(overigens is het wel eentje die snel kwakkelt met zn gezondheid)

6. zogelukkig

Er is niet veel mis met het geven van een mltivitamine hoor!
    Mijn zoontje heeft van 18 tot 24 maanden nauwelijk gegeten, hij kreeg iig te weinig groente binnen. Ik gaf toen ook een kindermulti. Nu eet hij uit alle groepen goed en laat ik hem staan.

Deel Deze Pagina