Wel of geen vlokkentest laten doen??

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Vaantje, 12 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vaantje

Vaantje Lid

29 jan 2010
    25
    0
    0
    #1 Vaantje, 12 feb 2010
    Laatst bewerkt: 12 feb 2010
    hallo allemaal,

op 10/2 ben ik voor het eerst bij de VK geweest en het zag er allemaal pril en prima uit.
    De VK heeft mij gevraagd of ik (bij 12 wkn) een nekplooi meting wilde laten uitvoeren. (GÉÉN VLOKKENTEST--> IK WAS EEN BEETJE BOEL IN DE WAR QUA ONDERZOEKEN!)
    Volgens hem kan dit via een echo in het ziekenhuis en is hier dus (nog) geen risico aan verbonden. Toen ik het ziekenhuis belde zei de dame of ik het wel zeker wist en of ik op de hoogte was gebracht door mijn VK over de eventuele consequenties.

Hmm.. nee dus?? :( Gezien het via een echo gaat dacht ik, is het meteen een mooie gelegenheid alles nogmaals te checken, er wordt ook meteen bloed afgenomen en het hele pakketje.

Voor de nekplooi meting zal ik hoogst waarschijnlijk zelf moeten betalen gezien ik nog geen 36 jaar ben. Maar nu vraag ik me af of ik dit nou wel of niet zal laten doen?
    Ik kan ook immers in de buurt bloed laten prikken en hoef dan niet naar het ziekenhuis toe.

De dame aan de telefoon zei tevens als er wél aanwijzingen zijn op ziektes dat er op dat moment ook meteen een keuze gemaakt moet worden, en zelf heb ik het idee dat er meer bij komt kijken als dat de VK deed voorkomen.

Heeft een van jullie hier ervaring mee? een nekplooimeting gedaan of hierover nagedacht? is het voldoende om alleen bloed te laten prikken? ik weet het ff allemaal niet meer, gezien mijn ervaring nul comma nul is hiermee.

Ik heb trouwens geen sydr.van down in de familie of dergelijke.

Ik weet alleen ff niet wat ik wel en niet moet of zal laten testen/nazien.

Een zenuwachtige moeder in spé ;)

Thanks!!

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Op deze site wordt het wel duidelijk uitgelegd:
    Prenatale Screening: Vlokkentest

Het is je eigen keuze of je dit doet of niet. WIJ kiezen er niet voor, omdat wij een kindje met down ook graag welkom zullen heten. Dan vind ik het onnodig om een (klein) risico te lopen op een miskraam. Dat is iets wat ik nooit meer hoop mee te maken.

Als jij wel de mogelijkheid wilt hebben de zwangerschap af te breken als het een downkindje betreft, dan kun je zo'n vlokkentest natuurlijk wel overwegen. Het is jouw keus en die van je partner!

3. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Hoi,

Volgens mij hebben ze je iets niet goed uitgelegd.

Bij een vlokentest nemen ze een stukje placenteweefsel bij je weg en ze doen met behulp van een echo zodat ze zien wat ze doen.
    Je kunt na tijd bloedverlies en krampen hebben en er bestaat een verhoogde kans op een miskraam.

Hebben ze een reden ervoor dat ze je dit aanbieden :(

4. Vaantje

Vaantje Lid

29 jan 2010
    25
    0
    0
    hoi Tupp,

Thanks, ik ga gelijk even kijken.
    Ik ben werkelijk dol op kinderen met down synd. en zou daar net zo veel van houden natuurlijk, het feit bij mij alleen is dat ik zodadelijk een alleenstaande moeder word met koopwoning en wat financieel ook zwaar zal worden, heb ik er allemaal voor over, maar als ik weet dat ik een ziek kindje kan krijgen, wordt de gehele situatie anders. Dat betekent dat ik niet zomaar 3 a 4 dagn kan blijven werken, wat ik ook niet wil maar helaas wel noodzakelijk is om mij en mn kindje en dak boven het hoofd te geven. En als alleenstaande moeder heeft het, vind ik persoonlijk, wat meer consequenties als dat je het samen kunt doen met een partner. Ik zal dan nóg meer maatregelingen moeten treffen.. en dat is het geen waarom ik erover nadenk.

Groetjes!

5. Vaantje

Vaantje Lid

29 jan 2010
    25
    0
    0

Nee zo hebben ze me dat zeker niet uitgelegd :(
    de VK zei dat er NIET geprikt gaat worden, puur via een echo, extern....
    en een reden hebben ze (denk ik) niet... ik ben 29 jaar en heb niks in de familie zitten. Dus ik ging/ga er eigenlijk vanuit dat dit een "normale" procedure zou zijn, maar na het telefoontje met het ziekenhuis begon ik hier zwaar aan te twijfelen...

6. spinnekop

spinnekop Niet meer actief

hoi

ik vind het raar dat ze het gevraagd hebben . volgens mij is dat pas vanaf 35 jaar dat ze het vragen.
    ik ben zelf 38 jaar en we hebben besloten geen vlokkentest te doen
    of elke ander onderzoek, omdat we toch niets met de uitslag doen
    elk kindje is welkom

spinnekop

ik denk dat het om een nekplooimeting gaat in jouw geval en niet om een vlokkentest.
    bij een nekplooimeting doen ze een echo en prikken ze bloed en op die manier kunnen ze uitrekenen en schatten hoe groot de kans is op een kindje met down-syndroom

7. Vaantje

Vaantje Lid

29 jan 2010
    25
    0
    0
    Hoi Tupp,

Sorry... zo verward dat als ik ben heb ik net mijn moeder gebeld en die zei dat het gaat om een nekplooi meting!!!!!! IETS HEEL ANDERS DUS :) STOM HÉ...... snap er ook helemaal niks van

8. Vaantje

Vaantje Lid

29 jan 2010
    25
    0
    0

okay, deze zenuwachtige, verwarde moeder in spe was dus helemaal in de war, volgens mijn moeder gaat het om een nekplooi meting!! Sorry girls.... ook geen idee wat dat is..maar waarschijnlijk wel minder erg als de vlokkentest....

pffff.... en ik maar lezen en lezen.. en nog snap ik er nog geen drol van ;)

9. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Haha geeft niet hoor, zwangere vrouwen hebben nu eenmaal last van zwangerschapsdementie :D (leuk excuus hoor voor alles wat je vergeet)

De trippeltest is inderdaad via een echo en in combinatie met bloed, lengte gewicht, afkomst en nog wat dingen

10. spinnekop

spinnekop Niet meer actief

hoi

de nekplooimeting is geheel risico-loos

je moet je alleen afvragen wat je gaat doen , als de uitslag slecht is

spinnekop

11. Yukl

Yukl Niet meer actief

Dat kan alleen jij beslissen :) Wat zou je inderdaad met de uitslag doen? Als je het hoe dan ook niet weg laat halen, dan heeft het naar mijn mening niet zo heel veel zin. Met de 20 weken echo kunnen ze alsnog bekijken of er mogelijk afwijkingen zijn.

Wij hebben de test wel gedaan, ook al kreeg ik daar weinig begrip voor vanwege mijn jonge leeftijd. Als er toch een sterk verhoogde kans zou zijn, had ik wel overwogen een vlokkentest te laten doen.

12. mama van chayenna

mama van chayenna Bekend lid

25 jun 2009
    843
    24
    18
    Vrouw
    Mijn verloskundige legde mij het ook voor, dat het nu zo is dat iedereen die keuze heeft, maar ik ben pas 21, en heb zoiets van dan ga ik dat onderzoek doen waaruit komt of je een verhoogde kans heb of niet en als daar uit blijkt dat dat wel zo is dan wil je het natuurlijk weten bij dat 2e onderzoek.

En bij dat 2e onderzoek zitten er wel risico's aan vast

Wij kiezen er niet voor wil geen enkel risico lopen.

Want al zou het kindje een afwijking hebben, ik blijf er net zo veel van houden als dat het anders helemaal gezond was geweest.

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Een combinatietest is inderdaad geheel zonder (lichamelijke) risico's. De uitslag is een kansberekening. Je weet na deze test dus of je een normale kans hebt op een kindje met het Syndroom van Down of dat je een verhoogde kans hebt.

Met een verhoogde kans kan je alsnog een kindje krijgen zonder chromosoomafwijking. En met een normale kans kun je toch een downertje krijgen.

Ook dit is je eigen keuze.

14. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Wij hebben ook deze keuze gehad bij ons 3e kindje. Onze verloskundige stimuleerde het juist en zei erbij...is toch ook leuk een extra echo?! We hebben meteen gezegd dat we het niet wilde waar ze nogal verbaas over was. Weten jullie het zeker, denk er nog een dag overna...

Bij ons werd de test vergoedt (zit in onze aanvullende verzekering) maar we hebben het niet gedaan. Ik wilde ongestoord van onze 3e en laatste zwangerschap genieten. Stel dat er uit de kansberekening komt dat je een erg kleine kans hebt, is de kans dat het mis is altijd nog aanwezig (heb ik van dichtbij meegemaakt). Maar stel dat uit de test komt dat je een berhoogde kans hebt, ga je je giga zorgen maken en allemaal onderzoeken door. De zwangerschap wordt meteen iets waar je niet meer van kan genieten totdat de definitieve uitslag bekend is. Dit terwijl een verhoogde kans niet hoeft te betekenen dat er daarwerkelijk iets mis is. Nu hadden we van te voren al bekenen, wij zijn allebei jong, hebben al 2 gezonde kindjes, geen "gekke" dingen in d efamilie enz. Dit zou ervoor zorgen dat de kans voor ons al minder groot is dus hoe betrouwbaar is dan de uitslag in eerste instantie? Tijdens de 20 weken echo wordt ook naar de nekplooi gekeken en wel niet zo uitgebeidt maar als er echt duidelijk iets mis zou zijn zouden ze het daar ook kunnen zien.

Daarnaas hebben we het erover gehad wat we zouden doen als het "mis" zou zijn? Ik zou de zwangerschap niet hebben kunnen beeidigen en een kindje met down (hoe moeilijk ook) zou bij ons zeer welkom zijn. Waarom dus testen, in de zenuwen zitten terwijl je 9 maanden lekker had kunnen genieten als je het toch wilt houden.....daarom hebben wij hier niet voor gekozen.

15. Gwn

Gwn Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.206
    0
    0
    Noord-Holland
    Misschien nog even op een rijtje zetten voor de duidelijkheid voor TS?:

Je VK had het over de combinatietest inderdaad, als ik dat zo lees. Dit is een combinatie van een nekplooimeting via een echo en een bloedtest. Hier komt idd een kansberekening uit op een kindje met het syndroom van Down.

Is deze kans verhoogd (dat is geloof ik zo bij een kans van meer dan 1 op 250?), dan kan je ervoor kiezen een test te doen voor uitsluitsel. Dat kan een vlokkentest zijn of een vruchtwaterpunctie. Volgens mij kiezen ze tegenwoordig (bijna?) altijd voor de laatste. Via een holle naald wordt dan wat vruchtwater afgenomen. Na deze test is de kans op een miskraam 0.5% extra. Met deze test weet je zeker of je kindje al dan niet het syndroom heeft (ze kunnen nog wel meer zien geloof ik, bijv. ook het geslacht al, maar weet niet of ze daar altijd naar kijken?).

De combinatietest wordt niet vergoed als je onder de 35/36 bent (weet de exacte grens niet), maar je kan hem wel zelf betalen (misschien vergoeden sommige aanvullende verzekeringen hem wel?), volgens mij is dat ong. 150 euro ofzo?

Wij zitten eigenlijk met hetzelfde dilemma: wel of niet laten doen? Vrienden van ons hebben het bij de eerste wel laten doen en idd was daarna het onbezorgde van de zwangerschap weg (ze hadden nl een verhoogde kans). Ook is een niet-verhoogde kans geen garantie.
    Ik vind het heel moeilijk. Hoezeer ik sommige mensen hiermee ook tegen het zere been schop, ik ben er nog niet over uit of ik het kindje zou houden als ik weet dat het het Syndroom van Down heeft... Dit komt voor een heel groot deel ook voort uit onbekendheid denk ik, dus ik ben me wel aan het 'inlezen' zeg maar, om voor ons de goede keus te kunnen maken.

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Gwn: je verwoordt de mogelijkheden en risico's prima. Zo klopt het inderdaad.

Welke keuze je uiteindelijk maakt, zal inderdaad voor een groot deel afhangen van de vraag: Laat ik de zwangerschap beïndigen als ik een kindje met het syndroom van down draag. Als het antwoord op die vraag nee is, zullen veel mensen ook niet het risico van een vlokkentest of vruchtwaterpunctie willen nemen.
    En als je niet van plan bent om die onderzoeken te laten doen als uit de combinatietest blijkt dat je een verhoogde kans hebt, tja, wat heeft die combinatietest dan voor nut (voor die ouders in spé.)

Eigenlijk is (in mijn ogen) de combinatietest een soort van voor-onderzoek dat kan helpen bepalen of het verstandig is een punctie of vlokkentest te doen. Als je dat echt niet wilt, wordt die combinatietest ook redelijk overbodig.

Als je per sé geen Down-kindje wilt, zul je misschien wel het (kleine) risico van een vlokkentest of punctie willen nemen. Hoe je denkt over dit risico zal trouwens ook mede bepaald worden door je eerdere ervaringen. Heb je lang op deze zwangerschap moeten wachten? Is het al eens eerder mis gegaan? Dan denk je waarschijnlijk minder snel 'Ach, wat is nu 0,5%?"

Het is echt heel persoonlijk en gelukkig staat het iedereen vrij te kiezen!

17. Vaantje

Vaantje Lid

29 jan 2010
    25
    0
    0
    hi dames,

Ja indd, wat doe je, hoe voel je je nadat je misschien wel te horen krijgt dat je een verhoogde kans hebt op..... ?

Mijn gedachte was eigenlijk meer van, oh leuk, een extra echo! kan ik die kleine weer zien, want anders moet ik wachten tot 20 wkn.

Ik denk dat ik er indd eerst ff goed over na moet denken, als ik een extra echo wil kan ik dat natuurlijk altijd nog doen via andere bureaus.
    Maar ik was ook in de veronderstelling dat het "hele" pakketje misschien wel goed zou zijn, de controle.
    want anders moet ik gewoon hier in de buurt bloed laten prikken maar word ik niet gecontroleerd.. en ik vind het zo een fijn idee dat er wellicht even gekeken kan worden naar het kindje, of het goed groeit/zit etc..
    maar daar zullen denk ik ook wel andere manieren voor zijn dan de nekplooimeting... toch?

18. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Ik was wel boven de 36 jaar en onder controle in het ziekenhuis bij gyn. Ben opgenomen geweest ivm. uitdroging ivm. hyperemesis (extreme zw. misselijkheid en spugen). Daarvoor infuus en sondevoeding maar desondanks nog heel erg ziek geweest tot 20 weken. Bij een nekplooimeting werd daar van uit gegaan dat als het niet goed was er ook een vlokkentest gedaan zou worden. De vlokkentest geeft een verhoogde kans op een miskraam. Het was dus zaak om er van te voren goed over na te denken was je zou beslissen als er een afwijking te zien was, het kindje zeker te weten houden of een abortus. Als je zeker weet dat je de zwangerschap niet wilt afbreken kon ik beter aan deze procedure niet beginnen. Ik had al zoveel voor deze zwangerschap moeten verduren dat ze een verhoogde kans op een miskraam niet aanraadde. Ze heeft voor onze gemoedrust wel even naar de nekplooi met echo gekeken maar die zag er normaal uit. Gelukkig hebben we ook een gezond kindje gekregen.
    Trouwens standaard werd er met 12 wk. ook bloed geprikt.

19. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Wij hebben een nekplooimeting laten doen in combi met bloedtest. We hadden van tevoren besloten dat met een evt slechte uitslag we geen verder onderzoek zouden willen doen...ik ben 37 jaar vandaar de nekplooimeting!

Ze kijken niet alleen naar down syndroom maar naar over het algemeen een chromosomen-afwijking. dat kan dus ook een andere afwijking zijn, niet alleen mentaal...

nekplooi is gewoon een uitgebreide (extra!) echo. Bij ons was alles ok, geen extra risico, maar dit biedt ook nooit 100% garantie!!

20. amundsen1978

amundsen1978 Actief lid

29 nov 2009
    411
    0
    0
    NULL
    NULL
    mij vroegen ze ook of ik een nekplooimetign wou laten doen en ik ben 31 en niks in de familie, dus ik ging wel akkoord totdat ik later hoorde dat ik er 140 voor moest neerleggen toen heb ik afgebelt. en een kindm et syndroom van down is ook welkom hier..

Deel Deze Pagina