Quinn is nu 1 jaar oud, en het begint ergens toch wel weer heel erg te kriebelen....Maar aan de andere kant vind ik het ook wel weer super eng. De gyneacoloog zegt dat de kans op herhaling (HELLP) even groot is als de kans dat ik het de 1e keer kreeg. Ik moet wel rekening houden dat ik waarschijnlijk wel weer hoge bloeddruk zal krijgen, en weer een ziekenhuis opname (voor de zekerheid) maar de kans op HELLP is klein. Maar toch.............. * Wat als ik wel weer HELLP krijg (ben de afgelopen keer door het oog van de naald gekropen) * Kan ik wel echt genieten van een zwangerschap * Durf ik een natuurlijke bevalling aan (mocht het zover komen) of toch weer een KS (de Gyn. laat die keus aan mij) * Hoe gaat Quinn zich ontwikkelen, en is het dan wel practisch om er dan nog een kleintje bij te hebben? Enz,enz..... Een hele hoop vragen dus. Hoe was dat bij jullie, en hoe zijn jullie tot je beslissing gekomen?
We hebben ook het topic bezig met 2e kindje? Daar zijn allemaal moeders die er weer voor gaan. Denk dat je die vragen daar ook wel kwijt kan. Liefs
Wekom hier. Kijk ook eens in het topic PE, HELLP en Priusonderzoek. Daar kun je ook veel info vinden over herhalingsrisico's. Heb je het priusonderzoek laten doen? Zo niet, dan kan ik je dat erg aanraden. Dit wordt gedaan in Nijmegen en Maastricht.
over angst voor herhaling op helpp kan ik je niet helpen (wat een suffe zin als ik dat zo terug lees ) en ook over keizersnedes niet. wel over beslissing om voor een tweede te gaan na een extreme vroeggeboorte. Wij hebben bewust even gewacht, omdat we wilden aanzien hoe erg de achterstand in de ontwikkeling zou zijn van Thomas en omdat we er zeker van wilden zijn dat hij redelijk zelfstandig dingen zou kunnen doen. Onze tweede is nu net geboren en ze schelen 2 jaar en 9 maanden. Op zich mooi leeftijdverschil, maar ik merk dat Thomas het er erg moeilijk mee heeft. Hij is sociaal-emotioneel wat jong en dus nog erg jaloers en peuterpuberig Mijn 2de zwangerschap was niet echt ontspannen, maar dat heb ik van te voren ingecalculeerd. Het is toch 'medischer' en minder onbevangen. Ik heb het heel rustig aan gedaan: zo heb ik vanaf een week of 13 al 50% gewerkt. Ik heb heel bewust geprobeerd zo lang mogelijk aan beweging te doen (verkleint kans op vroeggeboorte). Wel werd ik al snel zenuwachtig van gehobbel op de fiets of in de bus oid (omdat de vroeggeboorte kwam door gebroken vliezen) hoop dat je hier iets aan hebt?
Ik heb dit topic ook geopend naar aanleiding van dat topic. Vond de twijfel vragen zelf niet echt gepast daar, omdat er al meiden zitten die nu zwanger zijn, en er misschien niet op zitten te wachten. Misschien worden ze dan wel weer onnodig in onzekerheid gebracht??? Maar als jullie denken dat het daar wel kan, dan verhuis ik
op de vraag hoe je premature kindje zich gaat ontwikkelen krijg je geen antwoord, elke ontwikkelingsfase kan anders verlopen. onze oudste is geboren met 32w (pre en dysmatuur),na PE/HELLP, hij liep met 1 jaar, kon al snel duidelijk praten, en is inmiddels bijna 5 jaar(over 3 weken). we hebben nooit problemen ondervonden TOT hij naar de basisschool ging (op de creche ook geen problemen gehad). onze zoon staat nu op een wachtlijst om uitgebreid getest te worden, want hij zou volgens de school motorisch wat achter liggen, en ze kunnen hem qua niveau niet volgen, hij zou qua IQ en sociaal voor liggen... wij hebben dus ook heel lang gewacht, en ik herken je angsten, maar niemand kan je garanties geven....wij weten ook niet wat ons straks met onze oudste te wachten staat...maar de kriebels voor een 2e konden we ook niet onderdrukken, en zijn voordat we opnieuw de MMM in zijn gegaan op gesprek geweest bij de neonatoloog waar we 5 jaar geleden ook zijn geweest....hij gaf aan dat de kans op PE of HELLP er is, maar hoeft niet, hoge bloeddruk is wel een grotere kans op, en dat heb ik dus ook weer(ondanks ik met 12 weken ben gestart met bloedverdunners, en wat later met bloeddrukverlagers), maar zie mijn onderschrift, komende week 37 weken....wel weer met een hoop meds, maar dat is het zeker waard geweest.... ik kijk er nu wel heel erg naar uit om natuurlijk te bevallen, en wil dan ook dat ik eerder ingeleid ga worden zodat het niet op het laatst toch uitloopt op PE en dan een spoed KS moet krijgen.... genieten doe je toch, ieder op zijn eigen manier, ik heb nu meer genoten ondanks ik absoluut geen makkelijk zwangerschap heb gehad tot nu toe....