Paar vraagjes; uit nieuwsgierigheid

Discussie in 'Prematuur' gestart door Daan04, 29 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    Even uit nieuwsgierigheid hoor.

Met hoeveel weken is je kindje geboren?

Wat was de oorzaak van de vroeggeboorte?

Heeft je kindje het overleefd? Zo ja, hoe lang in het ziekenhuis gelegen?

Is er blijvende schade aan de vroeggeboorte ondervonden?

Ik ben hier benieuwd naar omdat de kans aanwezig (groot) is dat wij prematuur zullen bevallen. Dus ik wil me er een beetje in gaan verdiepen en voorbereiden op wat er komen ka.

Alvast bedankt :)

2. Malaika

Malaika Fanatiek lid

27 aug 2006
    1.359
    0
    36
    Limburg
    27+5

Ik had Hellp en ik moest met spoed een keizersnee ondergaan

Ja, 14 weken

Het gaat goed met hem, maar hij loopt met bepaalde dingen wel achter, o.a. spraak, grove motoriek enz. Verder is hij qua gedrag niet makkelijk, mogelijk dat we hem in de toekomst laten testen op gedragsstoornissen. Maar voor hetzelfde geld was hij ook zo geweest zonder de vroeggeboorte. En verder is het een schatje, een knuffelkont, een wijsneus en een eigenwijze boef:D

3. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    Fijn om te lezen dat je kindje het goed doet! Geeft me weer hoop :)

4. josie

josie Bekend lid

28 sep 2007
    685
    0
    0
    Ons ukkie is geboren met 34 weken en woog 1500 gram.
    Hij is gehaald vanwege een voorliggende placenta die al vanaf 24 weken deels losliet.
    Hij heeft een jaar in het ziekenhuis gelegen door een nec.

Het gaat nu goed, wel blijvend last doordat hij een groot deel van zijn darm mist en loopt iets achter in ontwikkeling maar dat gaat steeds beter. het is echt een heerlijk ventje.

Groetjes, Josie

5. Brunette

Brunette Bekend lid

22 aug 2008
    690
    277
    63
    Vrouw
    Veluwezoom
    Met hoeveel weken is je kindje (zijn je kindjes) geboren?
    27 weken. Dochter 1210 gram, zoon 1170 gram.

Dat is niet bekend. Maar het is een tweeling, en dat brengt altijd een verhoogd risico op vroeggeboorte met zich mee.

Ik heb nu twee heerlijke dreumesjes van 1,5 rondlopen. Ja dus. :D Dochter 10 weken ziekenhuis, zoon 15 weken

Bij mijn dochter niet. Mijn zoon heeft BPD: Broncho-pulmonale Dysplasie, ook wel CLD (Chronic Lung Disease) genoemd. Dit is een gevolg van de langdurige beademing.
    In het dagelijks leven heeft hij er niet veel last van. Het is te vergelijken met lichte astmatische klachten. Er valt goed mee te leven. En de arts verwacht dat hij er zo rond zijn 8e levensjaar overheen is gegroeid. De schade is namelijk permanent, maar de beschadiging blijft even groot. En zijn longen groeien verder, dus relatief gezien wordt de beschadiging steeds kleiner als hij groeit.

Zodra ze naar de basisschool gaan, kan blijken dat ze toch wat probleempjes hebben. Aandachts- en concentratiestoornissen komen vaak voor bij prematuurtjes. Drie keer zo vaak als bij gezonde, op tijd geboren kinderen. Maar ze zijn nu nog te jong om dat vast te stellen. Het lastige daarvan is natuurlijk altijd, dat ook op tijd geboren kinderen dat kunnen hebben. Je weet dus nooit of het door de vroeggeboorte is veroorzaakt. We zullen zien. Ook daar is mee te leven. :)

6. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Met 30+6 en ze woog 1425 gram.

Ik had HELLP en ze moest met een keizersnede gehaald worden.

Ja gelukkig wel! Ze heeft totaal 6 weken in het ziekenhuis gelegen.

Tot nu toe gelukkig niet, ze ontwikkeld zich heel goed.

7. mona23

mona23 Niet meer actief

met 34 weken, 2605 gram

niet bekend, geen oorzaak volgens de gyn

Gelukkig wel, hij heeft bijna 3 weken in het ziekenhuis gelegen.

hij loopt gelijk met andere kindjes van zijn leeftijd nu. in het begin fysio gehad om z'n ontwikkeling te volgen.

8. mamavansam

mamavansam Niet meer actief

37 wk en 1 dag

Loslaten van de placenta met een spoed keizersnede geboren.

Ja, 6 dagen in het ziekenhuis

Nee gelukkig niet

9. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Met hoeveel weken zijn je kindjes geboren?
    26+1 weken. Geboortegewichten waren 805 en 840 gram.

Die is niet gevonden. Waarschijnlijk 'gewoon' het risico van een tweelingzwangerschap. Toen ik 25 weken zwanger was scheurde een van de vliezen. Een week later zijn ze geboren.

Ze hebben het gelukkig overleefd en worden dinsdag 2 jaar!! Ze hebben beiden 13 weken in het ziekenhuis gelegen. Een week voor de uitgerekende datum zijn ze naar huis gekomen.

Hier geldt voor ons precies hetzelfde verhaal als dat van Brunette. Eén van de jongens heeft ook een lichte vorm van BPD. In het dagelijks leven heeft hij daar geen last van, wel als hij verkouden is. Dan krijgt hij medicatie in de vorm van een 'pufje'.
    In december krijgen ze weer een follow-up in het SKZ met o.a. een motorisch en psychologisch onderzoek. Maar ik ben er niet bang voor dat daar iets uit naar voren zal komen. Tot nu toe ontwikkelen ze zich erg goed.

10. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    31w en 5 d

Die is niet gevonden.

Gelukkig wel! Hij heeft ongeveer 5,5 week in het ziekenhuis gelegen, waarvan maar 2 dagen op de NICu en de rest in een perifeer ziekenhuis op high en medium care

In de herfst en winter wat vaker bovenste luchtweginfecties/keelontstekingen waarvoor hij pufjes krijgt, maar is al een stuk minder dan het eerste jaar.
    Verder in de ontwikkeling is het spannend w.b. spraak (kan bep. klanken (nog) niet maken, waardoor hij nauwelijks verstaanbaar is) en tevens sensorische integratieproblemen. Ook grove motoriek loopt wat achter, maar dat komt wel goed.

11. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    36+2 dagen ze woog 2865 gram

Geen,althans die hebben ze niet gevonden.

Ja, we hoefde maar 1 nachtje in het ziekenhuis te blijven.

Nee gelukkig niet.

12. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    27 weken en 2 dagen

Oorzaak is onbekend.. Ik heb wel extreme stress gehad en veel aspertaam gehad

Mijn dochter heeft 10 weken en 2 dagen in het ZH gelegen. Eerst 5 weken in het AMC op de NICU. En daarna 5 weken en 2 dagen in het WFG Hoorn. Ze had nog sonde voeding en was nog geen 40 weken dus ze moest blijven. Pas als ze 42 weken was en nog niet dronk mocht ze met de sonde naar huis. Gelukkig kregen wij het voor elkaar om haar veeel eerder mee te krijgen met een sonde. Thuis ging ze ineens drinken en was de sonde na 4 dagen weg.

Ze heeft ook BPD maar in een lichte vorm. Een happy weezer Ze heeft waarschijnlijk astma heeft haar vader ook dus kan ook genetisch zijn. Ze gebruikt pufjes af en toe. Ook heeft ze nefrocalcinose wat in relatie ligt met de BPD. Daar heeft ze nu dan nierstenen van. Maar verder lijkt er nu nog niks op dat ze er iets aan heeft overgehouden. Ze kruipt nog niet maar tijgerd wel en loopt ook nog niet maar wel bijna dus de ontwikkeling daarvan is druk bezig en het zal waarschijnlijk niet ze heeeel erg lang meer duren. Verder zal de toekomst ons laten zien of ern "schade" is wanneer ze naar school gaat. Maar als er dan iets van een leerprobleem zou zijn kan dat natuurlijk ook een andere oorzaak hebben.

13. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.669
    1.427
    113
    35+3, en hij was 3176 gram

geen idee, zelf denk ik dat het door mijn reuma komt en de kleine door had dat het te zwaar werd en daarom even een groeispurt heeft gemaakt de week voor de bevalling groeide ik met de dag :$, maar dat reuma zorgt voor vroeggeboorte is nooit bewezen en er zijn natuurlijk ook andere verhalen.

Ja, wij hebben 7 dagen in het ziekenhuis gelegen, 3 dagen couveuse, 2 dagen in een wiegje op de neo, en nog 2 dagen bij mij op kamer.

voor zover we nu weten niet.

14. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    Wel fijn dat tot nu toe allemaal positieve verhalen zijn. Ik hoop dat onze kleine beeb nog even blijft zitten. :)

15. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    36+6 en ze was 3080 gr.

Placenta verkalkt. Dit terwijl ik gezond leef (rook niet en drink amper, uiteraard tijdens de zwangerschap niet)

Gelukkig wel. We moesten 1 nacht blijven.

Gelukkig niet.
    Achteraf gezien hadden we haar nooit mee mogen krijgen. Volgens de VK en flos had ze de reflexen van een baby die met 35 weken geboren is. We hebben haar "drinkend" mee naar huis gekregen (over 30 CC deed ze een half uur), maar dit was na 24 uur na thuis komst helemaal weg. D.m.v. fingerfeeding is dit weer terug gekomen.

16. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    #16 debby82, 29 aug 2010
    Laatst bewerkt: 29 aug 2010
    34+4, 1990 gram 40cm

Ik had steeds hoge bloeddruk en toen is ze met een ks gehaald.

Ja, ze heeft precies 2 weken in het zkh gelegen, waarvan 3 dagen in de couveuse

Nee helemaal niks. Ze ontwikkelt zich tot nu toe precies zoals alle kindjes van haar leeftijd en is nog nooit ziek geweest.

17. Elisabet

Elisabet Actief lid

11 feb 2008
    494
    0
    0
    precies 35 weken. Hij woog 2100 gram, lengte 41 cm. Een klein compacte jongen.

ze hebben geen oorzaak kunnen vinden.

Ja, gelukkig wel. Hij heeft 16 dagen in het ziekenhuis gelegen omdat hij niet zelfstandig kon drinken en hij moest 2 keer even in de couveuse omdat zijn bilirubine niet goed was. Ik vond het erg om te horen dat hij in de couveuse moest maar dat was gauw over. Ze hangen namelijk een lamp boven de couveuse en hij lag heerlijk, in zijn luier met een zacht stoffen maskertje op zijn ogen, te slapen. Het was net alsof hij op het strand lag te zonnen:)

nee, ze hebben niets kunnen vinden. Hij doet het ontzettend goed en ik vond dat zijn ontwikkeling vanaf 6 maanden al precies volgens het boekje ging.

18. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Sterkte!

19. fabsie

fabsie Fanatiek lid

19 jan 2010
    1.289
    0
    0
    Met 33+4 weken. Ze woog 2350 gram

Deze is onbekend.

Ja, GELUKKIG wel! Ze heeft 5 weken en 1 dag in het ziekehuis gelegen. Eerst vier dagen in het streekziekenhuis op de high care, daarna vijf dagen op de NICU in Nijmegen en daarna nog vier weken weer in het streekziekenhuis. Van de 5 weken heeft ze er twee in de couveuse gelegen.

Voor zo ver we dat nu kunnen zien niet. Haar longen zijn wel wat gevoeliger. Ze heeft in maart in het ziekenhuis gelegen met het rhinovirus en het RS virus. De zomer is nog goed verlopen, maar de winter zullen we weer moeten aankijken. Ze heeft pufjes.

20. Susan27

Susan27 VIP lid

14 jan 2009
    8.419
    0
    0
    Met 35,4 weken en 2850 gram

Uit de vruchtwater kweek bleek dat ik een streptokokken bacterie bij mij draag.

Ja, hij heeft 13 dagen in het ziekenhuis gelegen. Waarvan 2 dagen op de couveuse high care, 2 dagen medium care en de rest in het wiegje op de kinderafdeling.

Tot nu toe niet.

Deel Deze Pagina