Cijfer- en letterspelletjes

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door EdN, 28 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Wat zijn leuke spelletjes (niet digitaal) om spelenderwijs wat met letters en cijfers bezig te zijn? Mijn zoontje vindt letters sinds een tijdje opeens reuze interessant, dus ik vind het wel leuk om hier samen met hem wat mee te doen, maar ik weet eigenlijk niet wat leuk is.

2. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    je hebt bij hema een kaartenset met plaatjes en letters waar je spelletjes mee kunt doen

ik heb veel educatieve spelletjes van de Winnie de poeh serie en sesam straat serie,die heb ik uit kringloopwinkels,liggen er altijd wel een paar

magneetbord met letters en cijfers

stempelen met letters en cijfers

letters uitknippen en de juiste beginletter plakken op een voorwerp in de kamer dat start met die letter

samen tellen van alles om je heen

3. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Daar is onze dochter nu ook mee bezig. Zou ook iets met letters willen, maar vraag me af wat ze nu precies leren op school. Zie veel spelletjes waarbij de letters hoofdletters zijn. Ik neem aan dat ze op school euhm....hoe zeg ik het :)....aan-elkaar-schrijf-letters leren? Ik zou niet voor verwarring willen zorgen.

4. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Volgens mij leren ze in eerste instantie kleine, maar losse letters. Ik weet niet of je die al kent, maar de app Letterschool is erg leuk (ik zoek nu dus niet naar iets digitaals, maar het is wel een aanrader als je iets zoekt).

5. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Rompompom heeft leuke spellen. Letterkwartet vindt zoon hier leuk.

Verder hebben we monopoly Junior en dat vindt hij ook leuk en dan leert hij ook gelijk de cijfers en wat sommen met geld.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ze leren op school inderdaad de schrijfletters, maar ze gebruikten ook de blokletters, aangezien die in boeken etc staan. Kinderen hebben daar meestal geen moeite mee, dat een letter er anders uit kan zien.
    Hoofdletters komen op school pas later aan de orde. Groep 4-5 ergens. Maar herkennen is wel nodig voor het kunnen lezen. Dus die leren ze ook gewoon in de kleuterklas.

De kleuterjuf zei ook al dat het niet uitmaakt, omdat kinderen die de letters doorhebben geen punt maken van dezelfde klank bij een ander teken..

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier bij de kleuters gedrukte letters ipv schrijfletters...
    En in groep 1 schreven ze de eerste tijd de letters van bij de kleuters en dan langzaam over op losse schrijfletters.

Maar.... Wat dacht je van dobbelspelletjes?
    Of samen bingo spelen.

En verder.. Even bij de Hema shoppen.. Die hebben vanalles met cijfers en letters liggen.
    En jumbo playlab heeft ook allerlei educatieve spellen. Onder andere een aantal met letters, cijfers... Maar ook met lezen/schrijven/rekenen..
    En van

8. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.533
    5
    38
    ik heb dit op tweedehands aangekocht
    Playlab - Jumbo
    leren lezen en tellen

9. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Letterkwartet was hier ook lang favoriet. Hema heeft veel leuke dingen. Wij hebben van school wel eens een blad meegekregen met de letters die de kleuters leren (welke letters het precies zijn). Dat scheelt wel, dan weet je even waar je op moet letten. Met cijfers zijn gewone 'ganzenborden'-achtige spellen ook leuk, omdat het direct met herkenning van aantallen (dobbelsteen) en het tellen van het aantal stapjes te maken heeft. Mijn dochter had het laatst ook over memory met letters (of beginletters van woorden zoeken ofzo).

Deel Deze Pagina