Wel of geen vrije school

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Suzzert, 26 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.016
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Sorry Purified, maar wat je zegt is gewoon niet waar. Genetica werkt niet zo dat "papa HBO + mama HBO = kind HBO" betekent. Blijkbaar zat jouw opleiding in een heel andere hoek als je denkt dat je dit zo stellig kunt beweren. Het is vaak wel zo dat kinderen met ouders die een hogere IQ-score halen (of zouden halen) zelf ook hoger zullen scoren op dergelijke tests. En omgekeerd ook. Maar het is zeker geen garantie. Daarom wordt tegenwoordig als kinderen in groep 8 hun VO-advies krijgen, niet meer gekeken naar de opleiding van de ouders maar naar hun eigen resultaten en inzet.
    Wat betreft jouw definitie van falen, ik denk dat het voor jouzelf en jouw kinderen een stuk prettiger en gezonder zou zijn als je deze 'herschrijft' naar een definitie die meer gericht is op het proces als op het resultaat. Iets in de trant van "Ik ben succesvol als ouder als ik mijn kind kan motiveren en haar / hem zo opvoed dat hij inzet toont en ook doorzettingsvermogen heeft als een taak moeilijk of juist (te) makkelijk is."
    Zowel minder-begaafde als meer-begaafde kinderen (en alls daartussenin) hebben echt veel meer aan een opvoeding die inzet huldigt als aan een opvoeding die alleen kijkt naar prestaties en eindresultaat.

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

Volledig eens met Tupp!

3. Deliana

Deliana Niet meer actief

Mooi verwoord Tupp!!

4. Catheny

Catheny Actief lid

1 jul 2014
    320
    34
    28
    ....
    ...
    Wat een denigrerende toon over het VMBO zeg!!! Alsof deze leerlingen dom zijn.
    Ik heb zelf het toenmalig VBO gedaan en ik ben zeker niet dom.
    Ik heb een prachtige baan in de zorg en als mijn dochter straks VMBO gaat doen vind ik dat prima.
    Je stroomt vanuit daar door naar het MBO.
    Zou wat zijn zonder deze leerlingen zeg! Dan loopt iedereen er zeer onverzorgd bij, en dan nog niet te spreken over de ziektes die gaan uitbreken en de zooi op straat.
    Echt heel jammer dat er mensen zijn die zich beter voelen dan iemand met een lagere opleiding.... Daarom is deze maatschappij ook zo verrot.

5. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Zo, interessante discussie. Ik vind het wel apart dat Purified zoveel verwachtingen van haar dochter heeft en zich toch zo kan vinden in de filosofie van Steiner, dat spreekt elkaar lichtelijk tegen. Ontwikkeling vanuit het kind, ontwikkelen van zelfbewustzijn en eigen talenten, ieder kind is uniek,... ga zo maar door en tegelijkertijd verwacht je iets van je kind waarvan nog helemaal niet duidelijk is of zij dat A. wil en B. in zich heeft. Misschien ontwikkelt jouw dochter zich tot een prachtige, creatieve jonge vrouw die niets heeft met leren uit boeken maar beter leert door te doen. Dat moet je dan voeden maar die optie ontneem je haar in principe nu al. Het schijnt mij toe dat je wil dat je kind succesvol wordt en niet gewoon zichzelf.

6. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    Pfff aan dit soort opmerkingen zou ik haast denken dat je zelf hellemaal niet naar school bent geweest. Want volgens mijn zijn ze je vergeten te leren dat niveau niet aangeboren is , en dat je vanuit vmbo prima door kan stromen naar hbo ect.
    Tevens wilt een hoog diploma niet altijd alles zegen.

7. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Van iemand met een bovengemiddelde intelligentie verwacht ik dan wel een reactie met weer meer nuance.

Je zet jezelf erg voor schut zo.

8. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Jeetje Purified wat een verschrikkelijke reacties van jou zeg.:x
    Ik hoop idd wat iemand anders al zegt dat ze al fluitend haar school doorloopt.
    Ze zou maar praktijkonderwijs kunnen doen omg, je bent toch trots op je kind wat het ook doet, ieder kind heeft zijn of haar kwaliteiten.
    Schoonmakers, vakkenvullers we hebben ze allemaal nodig maar ja stel je voor dat je tegen iemand moet zeggen dat je kind schoonmaakster is, dat staat natuurlijk niet in je hoog opgeleide kringetje:x

9. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Bedankt allemaal voor jullie reacties! Gisteravond hebben mijn partner en ik het er over gehad en hebben wij niet voor de vrije school gekozen en 1 van de grootste tegen argumenten is dat wij zelf er te nuchter voor zijn. Ik denk dat een school toch ook moet passen bij de ouders.

@Purified, een niveau van een kind is niet alleen bepaald door zijn of haar IQ. Maar ook de omstandigheden waar een kind mee te maken krijgt in zijn of haar leven. Sommige kinderen zijn super slim maar hebben meer baat bij vmbo dan havo omdat zij bijv een lastige puberteit. En wat nu als je dochter iets wilt worden wat je alleen kan worden met een mbo opleiding? Ben je dan ook gefaald?

Overigens kom ik zelf van het vmbo basis, heb ik daarna mbo niveau 2 gedaan, daarna mbo niveau 4 en hierna mijn hbo opleiding afgerond. En dit allemaal doordat ik een hele lastige luie puber was met dyslexie. Maar wat ik wilde worden was alleen op hbo niveau te behalen en nu zit ik werkloos thuis. een opleidinga niveau zeg weinig over een mens.

10. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Wij vonden het heel erg lastig, wanneer is de school vrij, wanneer niet, wat past er bij ons meisje, en wat niet?
    Uiteindelijk zijn wij gewoon meerdere scholen af gegaan, en hebben geluisterd, en gekeken naar onze dochter.
    De school waar zij nu op zit voelde voor ons fijn, de uitleg was duidelijk, de kinderen krijgen eigen verantwoordelijkheid maar niet zonder de nodige begeleiding en gevolgen.
    Plus dat zij zelf ook duidelijk liet zien dat dit beviel.

Ik heb wel met open mond het verhaal van purified gelezen...maar dan meer omdat wij beide een redelijk iq hebben, onze ouders ook, en onze broers en zussen ook...
    De kant van mijn vriend hecht heel erg veel waarde, en zou precies dezelfde uitspraak kunnen doen als purified.
    Ze hebben kids die allemaal een opleiding extra genoten hebben, maar ook allemaal kampen met onzekerheid en een minderwaardigheids gevoel: geen opleiding, diploma en geld? Niet de moeite waard. (zo zijn zij goedbedoeld opgevoed)
    Aan onze kant, waar het iq zeker niet lager ligt ;) werden wij opgevoed met het beeld dat wij moesten doen waar wij gelukkig van werden.
    Onze kant werkt en onderneemt, is creatief, gelukkig en zelfverzekerd, we hebben niet het meeste uit school gehaald, zeker niet, maar wij staan voor wie wij zijn.

Het kan mij geen fluit schelen wat onze dochter gaat doen later, als het maar is wat zij wil doen, zij gelukkig, zelfverzekerd en blij met zichzelf is.
    Van kapster tot accountant, je hebt ze allemaal "nodig" ;)

11. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Jeetje... Ik zou me pas schamen wanneer mijn dochter zich schaamt tegenover mij omdat ze bij de AH werkt.

Mijn oom was precies zo... Zonder resultaat, neefje heeft zn kont keihard tegen de kribbe gegooid en studeert niks, mijn nichtje loopt misschien nu al 8 jaar bij de psycholoog af en aan vanwege extreme faalangst en onzekerheid maar heeft wél een hbo diploma, joepie! Maar werken lukt niet echt omdat ze o.a bang is iets fout te doen en voor de zoveelste keer overspannen thuis zit :(

Natuurlijk is het fijn als je kind goed kan leren, en ik zal ook altijd mijn best doen om haar aan te moedigen. Maar om nou te zeggen dat je als ouder gefaald hebt bij een mbo niveau :( Ik zie mn kind liever gelukkig, met mn nichtje in mn achterhoofd.

12. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    Purified, ik distantieer mij van jouw standpunt. Jammer dat je trouwens spelfouten maakt.

Ik heb zelf heb vbo, vervolgens mavo, vervolgens havo vervolgens hbo vervolgens universiteit gedaan. Ik schaam mij nergens voor maar ik vond het wel altijd erg dat mijn ouders zich voor mij schaamden toen ik vbo deed. Ik heb overigens geen academische ouders en geloof niet in erfelijkheid. Omstandigheden voor mij als kind waren juist heel zwaar.

on topic, een vrije school is voor mij een brug te ver, maar het montessoriconcept spreekt mij wel aan.

13. Maiasaurus

Maiasaurus Niet meer actief

Purified, het lijkt me niet verstandig om voor een vrije school te kiezen. Het is voor jou duidelijk vooral belangrijk dat je kind zijn/haar cognitieve vermogens ontwikkelt. Dat is namelijk wat je doet op havo/vwo/HBO/universiteit. Op de vrije school wordt naar het totaalplaatje gekeken.

14. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Maiasaurus, misschien wel, dan krijgt ze wellicht via haar kind de mogelijkheid om zelf naar het totaalplaatje te leren kijken. Fijn voor beiden.

15. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.332
    10.295
    113
    Persoonlijk doe uk onze uk er niet op. Heb er ingevallen en ondanks ik heel creatief ben past het niet bij mij. Het was chaotisch in de klassen. (Deze school in ieder geval)
    De kleuters deden wat ze zelf willen,geen moetwerkjes en geen zin dan ga je wat anders doen. Na het spelen in de kring om vervolgens op te ruimen waardoor opruimen spelen werd en het ruim een half uur duurde.

Schilderen ze zeggen allemaal vrij om zelf te ontwikkelen maar ondertussen moesten ze allemaal stap voor stap hetzelfde schilderij maken.(middenbouw)

Bovenbouw,tijdens rekenen alles bespreken maar ondertussen zitten de leerlingen te kletsen en te spelen.

Misschien de verkeerde school gezien.het is mij te vrij en zo werkt het ook niet.

Deel Deze Pagina