Wel of geen WIA?

Discussie in 'De lounge' gestart door cat86, 21 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cat86

cat86 Actief lid

16 okt 2008
    395
    0
    0
    thuiszorg
    Hallo dames, ik had een vraag over WIA.
    Binnenkort zit ik aan het einde van mijn 2de ziektejaar. Straks moet ik dus WIA gaan aanvragen.
    Maar nou hoor ik verschillende verhalen over dat ik dat beter niet kan doen,want als je daar eenmaal inzit...
    Mijn vraag aan jullie is dus( voor degene die er ervaring mee hebben). Is het echt ZO erg als dat ze zeggen of valt t wel mee?
    Ik ga natuurlijk liever gewoon aant werk,maar als dat niet meer lukt,moet ik toch wat.
    Alvast bedankt voor jullie reacties, ik ben helaas de hele dag druk,maar zal de reacties proberen te te lezen tussen door.

2. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Ik zou niet weten waarom je het niet aan zou vragen. De vraag is alleen of je recht hebt op een WIA uitkering, want die krijg je niet meer zo makkelijk tegenwoordig. Dit omdat er gekeken wordt naar wat je nog wel kan en meestal is er wel iets te verzinnen wat je nog zou kunnen en voor je het weet ben je dan 100% goedgekeurd en heb je er dus geen recht op. Natuurlijk moet je je aan bepaalde regels houden als je in de WIA zit, maar dat is bij iedere uitkering.
    Mijn ervaring is wel dat de keuring voor de WIA een vervelende is en de mensen bij het UWV niet bepaald aardig zijn. Maar dat is mijn ervaring hier bij het UWV, dat kan elders natuurlijk wel anders zijn.

3. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    waarom zou het erg zijn ? Mijn man heeft inmiddels al een aantal jaar een WIA uitkering ( gedeeltelijk afgekeurd ) en tot nu toe geen problemen gehad. Enige dat je hebt is dat als er iets in je gezondheid veranderd je dit door moet geven aan het uwv. Twee jaar geleden moest mijn man toen op gesprek komen,maar de afgelopen keer kreeg hij een formulier thuis wat hij moest invullen.

4. singa

singa Niet meer actief

Ik zou het net als de anderen aangeven in ieder geval aanvragen. Ook als je na verloop van tijd weer volledig gezond denkt te worden kun je in het begin recht hebben op een WIA uitkering.

5. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Ach ja wel of geen stempel.... Moet toch centjes hebben... Moet het ook binnenkort aanvragen.. Ziek is ziek..

6. Djennaa

Djennaa Actief lid

22 mei 2012
    448
    0
    0
    stay at home mom
    Wat bedoel je met 'als je er eenmaal in zit...'? Ben wel benieuwd wat voorn beeld je er bij hebt. Als je echt niet kan werken hoop ik voor je dat je er recht op hebt. Een uitkering krijgen en behouden is er niet makkelijker op geworden. Ik snap niet wat er erg aan zou moeten zijn, buiten dat niet kunnen werken uiteraard vervelend is. Ik zou hem gewoon aanvragen. Je moet het maar net treffen met je contact persoon bij het UWV want je hebt er verschrikkelijke horken tussenzitten namelijk. En aangezien je aangeeft graag weer aan het werk te gaan, daar kunnen hun je bij helpen! Succes.

7. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.660
    1.419
    113
    Ik snap je niet helemaal hoor,in mijn geval was werken geen optie dus kreeg papieren voor mijn wia aanvraag thuisgestuurd. En heb er nooit over gedacht het wel of niet aan te vragen, werken ging echt niet en het was dus wia aanvragen of niks en tja van niks kan ik niet leven ;).
    En ja had het liever niet gehad ik ga ook liever heen werken maar na 6 jaar thuis zitten moet ik me wel realiserendat dat geen optie is en was dus dit geeft voor mij juist rust ipv stress.
    Dus snap niet echt wat je vraag is? Wia is een regeling voor mensen die altijd gewerkt hebben en voor wie het niet meer gaat. De procedure viel mij 100% mee, ik ben dan ook overduidelijk beperkt, en de arts snapte wel dat het allemaal niet ging, de arbeidsdeskundige snapte wel dat hij me niet voor het tweede gesprek te hoeven laten komen en we dat over de telefoon wel af konden op advies van de arts, mijn werkcoach, snapte heel goed dat ik rust wilde en nodig had en al met al viel het mij dus reuze mee,maarja de andere verhalen zijn er ook, ligt erg aan je situatie en arts,

8. cat86

cat86 Actief lid

16 okt 2008
    395
    0
    0
    thuiszorg
    Bedankt,dames, voor de reacties.
    Mn schoonmoeder roept elke x als ik het erover heb dat ik me beter niet kan laten afkeuren en dus die WIA aanvragen.
    Zij zegt dat als je eenmaal in die molen zit,je ernooit meer uitkomt.
    En je dan nog moeilijk aan een normale baan komt.
    Dus volgens haar moet ik dit laten gaan en gewoon een baan zoeken.

Het werk dat ik deed kan ik niet meer, maar denk (hoop) dat ik nog wel ander werk kan doen.
    Ben namelijk nooit 100% ziek geweest, heb altijd 35% gewerkt.

Dat is wat me aan het twijfelen maakt, maar denk nu dat ze me bij het UWV daar wel bij kunnen helpen.

9. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.572
    113
    bij een wia keuring wordt gekeken of je nog inzetbaar bent voor arbeid ( dus niet alleen het werk wat je deed toen je ziekgemeld werd)
    Als je mee dan 30% wordt afgekeurd heb je ook pas recht op een uitkering

Ik kreeg na anderhalf jaar ziekte de papieren automatisch in huis en werd opgeroepen toen ik twee jaar ziek was.
    Gelukkig kwam er toen net een andere functie vrij bij mijn werkgever die bij me paste en kon ik me weer beter melden.

Sowieso wordt na 2 jaar gekeken of je werkgever en jijzelf voldoende inspanning hebben geleverd om jou weer aan het werk te krijgen. Is dit vanuit de werkgever niet gebeurt dan moet hij je nog een jaar langer doorbetalen.

Ik zou sowieso de papieren invullen en er naar toe gaan.

10. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Na 2 jaar ziektewet (rugklachten depressie) moest mijn man ook de wia aanvragen maar hij kreeg hem niet.. want met depressie kan je makkelijk werken en rugklachten ach gaan wel over ( Volgens ha begnennde hernia en door neuroloog bestempeld als beschadigde ruggenwervel) dus ik zou zeker proberen of je hem krijgt maar ze zijn er wel echt strenger in geworden, Na 2 jaar ziektewet moet manlief hier dus weer 40 uur aan het werk..

Maar zou het wel proberen ;)

11. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Naar aanleiding van wat je hierboven verteld denk ik dat je helemaal geen wia uitkering krijgt toegewezen. Voor een wia moet je echt gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn. En aangezien jij nooit 100% ziek bent geweest kun je werken en is de kans groot dat je gewoon volledig arbeidsgeschikt wordt verklaard en op zoek moet naar een andere baan. (soms wordt je tijdelijk afgekeurd (gedeeltelijk), maar dat gebeurt niet erg vaak meer. Als je gewoonweg fulltime zou kunnen werken met ander werk ben je volledig arbeidsgeschikt.

Maar ik lees nu dat je 2 jaar in de ziektewet hebt gezeten. Als het goed is krijg je nu voorlopig eerst een ww uitkering en moet je je inschrijven bij een arbeidsburo en werk gaan zoeken wat je wel zou kunnen doen. Natuurlijk krijg je straks een gat in je cv, maar of je in die periode nu een uitkering krijgt of thuis zit zonder geld te krijgen dat ziet niemand natuurlijk.

Het is dus even afhankelijk van wat je nog wel kunt welke uitkering je straks gaat krijgen. Kun je nog werken dan krijg je een ww uitkering en kun je dat niet/gedeeltelijk niet dan krijg je een wia uitkering.

12. singa

singa Niet meer actief

Je hoeft niet 100% ziek te zijn om voor een uitkering in aanmerking te komen. Ik zou dus zeker de WIA aanvraag de deur uit doen. Het UWV bepaald in hoeverre je nog kan werken.
    Als je minder dan 65% van je oude salaris kunt verdienen heb je recht op een WIA uitkering.

13. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Mijn man kon zijn oude werk ( bouw ) ook niet meer doen ivm ziekte van Crohn. Hij werd toen voor 68% afgekeurd, en moest een baan zoeken voor 15 uur. Via het UWV heeft hij zich toen kunnen laten " omscholen" tot taxi chauffeur waar hij nu werkt in schoolvervoer. De rest van zijn salaris wordt aangevuld met een WIA uitkering ( helaas niet tot zijn oude salaris ).
    Maar ik zou het gewoon aanvragen en dan kijken waar het balletje heen rolt. WIA is beter als niets toch.

14. mimi83

mimi83 Niet meer actief

cat : Vroeguh was dat zo inderdaad met stempel afgekeurd kwam je nergens aan het werk, dat is al even geleden./ daarbij denk ik ook dat je hem niet krijgt maar altijd invullen. Het is een recht wat je hebt opgebouwd doordat jhe wel gewerkt hebt..

hier is ie ook net aangevraagd, nu loopt er bij mij ook een wajong naast en is bij mij de kans groot dat ze hem net onder de 30 % zetten, maar dat is prima. Ik heb een wajong en ben bezig met opleiding. Alleen is het advies hem wel invullen/vragen omdat ik wel gewerkt heb en dat recht dus opgebouwd heb.

15. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    WIA heeft trouwens ook voordelen voor een nieuwe werkgever ! Weet niet of dat in alle situaties zo geld hoor,maar hier is het zo dat de werkgever van mijn man een compensatie krijgt omdat hij iemand met een ziekte in dienst heeft. Daarbij is hij ook nog eens 5 jaar verzekerd voor als mijn man ziek thuis komt te zitten.

16. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hier is dat vanuit de wajong al zo , dus daar weet ik dan weer niets van, maar klinkt wel logisch bij sommige ziektebeelden

17. cat86

cat86 Actief lid

16 okt 2008
    395
    0
    0
    thuiszorg
    Bedankt voor jullie reacties.
    Ik ga het wel aan vragen maar tegelijk aangeven bij het UWV dat ik wel wil werken, het liefst zou ik ook omgeschoold willen worden tot helpende in de zorg als dat kan.
    Ik ga het gewoon afwachten en als ik weet hoe of wat zal ik weer een topic openen.
    Bedankt voor het meedenken, wat mij betreft kan hier een slotje op

18. mimi83

mimi83 Niet meer actief

dat kan vast wel als je het zelf betaald, het betaald krijgen is niet de norm meer. (je kan wel opgeven bij belasting he.. drempel van 500 euro per jaar)

ben zelf bezig met omscholing , financieel admin. medewerker nu, dus zit in de regels. Zw en wajong gaan dit allebei niet betalen voor me.. (wij kunnen het ook zelf hoor maar dat is dus iets wat ze niet standaard meer doen)

19. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Echt omscholen doet uwv idd niet meer aan. Bij mijn man kon er net aan een taxi pas vanaf,maar dat kan je meer een cursus noemen.

20. senna1979

senna1979 Fanatiek lid

3 feb 2006
    1.496
    0
    0
    verpleegkundige op een woongroep voor mensen met e
    Zuid Holland
    Zelf werk ik in de zorg en ik kan je vertellen dat dit best zwaar werk is.
    Ik ben misschien simpel maar waarom zou je een uitkering willen maar wel kan werken in de zorg? De afgelopen jaren zijn er voldoende banen geweest in de zorg. Bij de grote zorginstelling waar ik bij werk bieden ze veel opleidingen aan, ook voor helpenden.

Groetjes Senna

Deel Deze Pagina