wel of geen wippertje?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door joseetje26, 1 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AnneLiesje

AnneLiesje Fanatiek lid

4 dec 2006
    3.241
    0
    0
    Amber is bijna 14 maanden en zit nog dagelijks in de wipper.
    's middags als we wat drinken en wat eten. En ook gewoon zomaar met een boekje.
    Het is wel een erg rustig meisje hoor, want ze wipt ook niet, ze zit gewoon lekker. In de kinderstoel zitten ze toch minder ontspannen en waar moet ze anders zitten?

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier waren het de eerste weken dat je eigenlijk vooral alleen maar rond lagen te kijken als ze wakker waren. Zeg pakweg naar een week of 10 (wel 4 weken te vroeg geboren) gingen ze gerichter kijken en proberen vast te houden en grijpen. Maar juist die eerste weken zou ik dus geen wippertje gebruiken, je kindje ligt toch in een onnatuurlijke houding een wippertje kan nooit helemaal plat en kindje ligt altijd op de rug. Een platte ondergrond is gewoon veel beter voor de rug en de ontwikkeling ervan ;)!

In de box, op de grond, op schoot ;)! Gewoon los zitten dus ;) niet vastgezet in een stoeltje ;) wel soms vasgehouden op schoot, maar alleen als ze het zelf ook willen!

Heb trouwens even gezocht voor een foto waar er een op zo een matras ligt. Kan je zien dat het eigenlijk helemaal niet indeukt/inzakt. Wel even Malou er zo goed als vanaf gehaald of in ieder geval onherkenbaar ;)!

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.230
    7.277
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva zit heerlijk in de kinderstoel, en alleen tijdens de eetmomenten. Verder zit ze eigenlijk niet stil ;). Soms bij mij op schoot of op de bank om een boekje te lezen. Als ze een dvd'tje kijkt zit ze op de grond of op de bank, soms op schoot.

De wipper heb ik de eerst 7 maanden gebruikt, maar niet veel. Soms als ik ging douchen (maar ze lag meestal op een kleed op de grond), maar in de keuken was het wel ideaal, tijdens het koken. En tijdens de eerste hapjes (maar dat was maar heel kort, ze ging al snel in de kinderstoel). Ze zat dus hooguit een half uur per dag in de wipper.
    De box lag ze al snel in trouwens, de eerste week lag ze er al lekker in naar de mobile te kijken. Met 10 weken begon ze speeltjes echt bewust te pakken en met 4 maanden rolde ze al lekker door de box. Dus persoonlijk zou ik wel al snel een box aanschaffen.

4. AnneLiesje

AnneLiesje Fanatiek lid

4 dec 2006
    3.241
    0
    0
    Amber kan nog niet zo lang goed zitten eigenlijk, ze gaat ook pas sinds een week zelf zitten vandaar nog steeds in de wipper.
    Ik heb het idee dat ze zelf nog niet met een beker en een soepstengel op de bank kan zitten, maar ik ga het van de week eens proberen.

De box zit ze ook nog zo een uur een boekje in te lezen...

5. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    eerste weken doen ze niets anders als rondkijken ? jemig dat verschil wel erg per kind hoor, die van mij was reuze actief en lag graag op zijn buikkie bv. je mag en kan dat toch niet bepalen dat ze maar weinig kunnen (en dus ook mogen?) je bent wel verplicht als mama zijnde vind ik om ze alle kansen te geven (niet stimuleren maar wel die ruimte te geven)

met 14 maanden nog in een wipper eten geven, dan moet ze wel heel rustig en klein zijn zeg die van mij past er al echt maanden niet meer in maar zoiezo superonveilig want als ze kunnen zitten is het echt niet meer verstandig, lees net in je laattse berichtje dat ze nog niet goed kan zitten (met 14 maanden?) nog geen megaramp maar ik zou dan JUIST geen wipper meer gebruiken want dan moet je het wel gaan stilmuleren hoor..

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik denk dat ik toch voor een box ga, althans: ik zal mijn man erom sturen.

Wet je waar ik wel van baal? Van die betuttel-info die je van alle kanten aangereikt krijgt! De ene vk zegt dit, de kraamhulp zegt weer dat en dan heb je nog van die vreselijk belerende blaadjes uit de hoek van Wij Jonge Ouders. Volgens mij zijn die vrouwen ergens in de jaren 70 blijven hangen en denken ze nog steeds dat vrouwen maar 1 hersencel hebben en niet voor zichzelf kunnen denken. Lijstjes met dit, lijstjes met dat.

Mar ieder kind is anders en ontwikklet zich ook anders!
    Wat doet dat hcg met je dat je denkt niet meer zinnig te kunnen nadenken en overal over twijfelt, grrrrr! :evil:

7. Klevkin

Klevkin Bekend lid

26 aug 2008
    659
    1
    0
    Begeleider van zelfstandig wonende l.v.b.ers (24 u
    Friesland
    Wij hebben gewoon beide :) een box en een wippertje :) de wippertjes zijn namelijk niet zo heel erg duur (je kan ze ook wel voor 20 euro krijgen ipv 50) en je kan idd mooi afwisselen. En het vastleggen en beperken in houding?

ik heb bij mijn neefje en nichtjes (waar ik heel erg regelmatig op oppas) gemerkt dat dit allemaal reuze meevalt, ze werken zich vanzelf wel omhoog als ze liever zitten, bovendien, je zet je kind toch echt niet de hele tijd in zo'n wippertje.
    Ik vind dat er wel erg negatief over gesproken wordt door iedereen, terwijl er ook genoeg voordelen zijn.

8. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

tja, ik wil gewoon beiden, een wipper en een box. ik beval eind juni en heb dan nog de hele zomer die ik ook lekker met mn kleintje in de tuin wil zitten, je kan moeilijk een box meenemen naar de tuin! en als je ff een boekje wil lezen zit je kindje er lekker bij en hoef je hem niet ondertussen vast te houden!

9. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ooh ik ben ook niet anti wipper hoor het is een mooie aanvulling (als afwisseling) ik ben alleen pro box :) das erg belangrijk voor de ontwikkeling van je baby en niet teveel in de wipper (en met veiligheid in oog)

10. zogelukkig

Wat doe jij dan als je in de tuin zit straks? Zijn er ook buitenboxen?
    Heel de dag met een paar maand oud kind op de arm lijkt me nou ook niet echt comfortabel en ook niet bevorderlijk voor de baby.

11. denise1976

denise1976 Fanatiek lid

6 nov 2005
    1.179
    0
    0
    Den Haag
    Ik heb hier ook beide staan, box en wipper en in allebei zit ze zo af en toe, wipper vind ze geweldig met haar babygym er om heen en in de box speelt ze meer met haar knisper boekjes, was en ben nog steeds niet z'on voorstander van de box maar merk wel dat het soms gewoon de veiligste en handigste manier is om haar even neer te leggen als ik naar toilet moet enzo.

12. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ten eerste hoort ie de meeste tijd nog op bed te liggen dus uren kom je nooit aan en de rest heb ik idd een buitenbox met een vloertje erin waar ze gewoon lekker in kan liggen (leuke speelgoed erin en honden kunnen er niet bij) en heel even in een wipper kan makkelijk al zou ik dat zelf nooit langer als 15 minuten doen..

die buitenboxen zijn wel extreem groot en best duur maar ivm de honden vond ik het wel handig, ook met betrekking op onze andere zoon en een zwembadje wat opstaat enzo

De eerste paar weken in de tuin is ook de kinderwagen nog een optie (lekker slapen en bruine benen kweken noemt mijn moeder dat)

Maar campingbedje gaat buiten ook gewoon hebben we ook hier staan (die van chicco die zijn verstelbaar in hoogte zag ik) campingbedje is voor buiten ook ideaal!

genoeg opties dus....

13. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    wij hebben deze voor de winter voor de gaskachel en in de zomer staat deze uit en kan je hem (met andere stukken ombouwen tot playpen voor buiten *kan natuurlijk ook binnen*

http://www.babyplezier.nl/images/Babydan_heartgate.jpg

en dan krijg je dit

MAAR das puur omdat wij deze al hadden vanwege de kachel ik vind een campingbedje net zo handig en die kan je ook meenemen dus eigenlijk handiger..

14. zogelukkig

Ja, dat zeg ik! :)

Campingbedje vind ik wel een slimme en de reiswieg voor de eerste weken, stom dat ik daar niet aan had gedacht!

15. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
  16. Angelie

Angelie Bekend lid

21 okt 2008
    607
    0
    0
    Ik heb bij mijn andere twee zowel een box als een wippertje gehad. Vooral bij de oudste was dit een uitkomst, omdat ze veel spuugde na haar voeding. Dus dan kon ze een tijdje iets verhoogd liggen.

Ze hebben beiden veel en graag in de box gelegen. Maar ze vonden het ook erg gezellig als ze er even bij mochten liggen/zitten in de wipper. Ik nam ze altijd in de wipper mee naar de keuken als ik ging koken, want alleen in de box achterblijven vonden ze maar niks.
    En later met bijvoeding vond ik het ook ideaal om ze er even in te zetten, heb je toch je beide handen vrij. En aangezien vooral de oudste er nogal en knoeiboel van kon maken, kwam ik tenminste niet helemaal onder de derrie te zitten!

Ik heb de wipper nooit ergens op gezet. Veel te gevaarlijk. En onze hond kwam altijd alleen even snuffelen of alles oke was met de kleine en was daarna weer weg.

Ik ben nu ook weer vast van plan om en een box en een wippertje te gebruiken. En wat betreft beperken in de ontwikkeling: alles waar te voor staat is niet goed.

17. zogelukkig

Ik lees dat jullie zoveel gevoed hebben in de wipper maar is dat niet hartstikke zwaar voor je rug als dat ding op de vloer staat? Ik ben 1.84 en heb erge last van bekken en rug! Als je er blij blijft, wat je dus doet met voeden, kan dat ding toch gewoon voor je op tafel staan? :(

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.230
    7.277
    113
    Vrouw
    Brabant
    In het begin stelt het bijvoeden nog niet zoveel voor, ik zat dan op de grond en Eva zat in de wipper. Ze heeft ook wel op tafel gestaan als wij aan het eten waren, maar ging toen snel in de kinderstoel.

Als ik Eva mee naar buiten nam, legde ik haar meestal op 2 kleden op de grond. Heel soms gebruikte ik het campingbedje, nooit de reiswieg, daar sliep ze alleen in als ik ging wandelen. Maar toen was ze dus ook al 4 maanden en ouder.

En Eva sliep helemaal niet veel als baby, ligt er maar net aan wat voor baby je krijgt. Eva was al snel 1 a 2 uur wakker tussen de slaapjes door.

19. Angelie

Angelie Bekend lid

21 okt 2008
    607
    0
    0
    Ik zat gewoon op de bank met bijvoeden en het wippertje ervoor op de grond. Vond het wel meevallen voor mijn rug (terwijl ik chronische rugklachten heb).

Ik zette de box gewoon buiten als het lekker weer was. Nu heb ik een huis met dubbele openslaande deuren en daar komt de box voor te staan. Ik denk dat ik gewoon de deuren helemaal open zet als de kleine er in ligt.

20. Klevkin

Klevkin Bekend lid

26 aug 2008
    659
    1
    0
    Begeleider van zelfstandig wonende l.v.b.ers (24 u
    Friesland
    Wat betreft het buiten, je kan ze ook altijd nog op een deken in het gras leggen natuurlijk ;) dat heb ik met mijn nichtje ook gedaan afgelopen zomer en ze vond het heerlijk :)

Als je honden hebt wordt het natuurlijk wel wat anders weer denk ik ;).

Deel Deze Pagina