Wel of geen ww aanvragen voor 1 maand

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Star87, 16 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Star87

Star87 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    goedemiddag,

Graag zou ik het volgende willen weten.

Per 1 juni eindigd helaas mijn contract, dit was een contract van een half jaar.
    5 juli gaat mijn zwangerschapsverlof in(ben 1 augustus uitgerekend dus ga 4 weken vooraf met verlof)
    De maand vanaf 1 juni tot 5 juli heb ik dus geen inkomen, maar deze zou ik kunnen overbruggen.
    Toch vraag ik me af of ik hier verstandig aan doe.

Mijn werkgever heeft voor mij al wazo aangevraagd aangezien ik binnen de termijn van 10 weken beval. Ik ben dus niet verplicht om de ww aan te vragen weil ik mn recht op wazo blijven houden. Dit papier heb ik inmiddels binnen en deze moet ik nu terug gaan sturen naar het uwv.

Moet ik nu zelf de ww aanvragen, en vervolgens weer opnieuw de wazo? Anders weet de ww misschien niets af van mijn verlof. Of is dit al "geregeld" omdat dit al bekend is door mijn baas en hoef ik alleen nog de ww aan te vragen?

Wanneer moet ik de ww aanvragen en wanneer kan ik dan mijn eerste betaling verwachten?

Alvast bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Star87,

Wat jammer dat je contract afloopt.

Je hebt gelijk, als je vermoedelijke of werkelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na einde verzekering (is einde contract), dan kun je recht hebben op een WAZO-uitkering.

Ik raad je wel aan om voor de periode van 1 juni tot 5 juli wel een WW-uitkering aan te vragen. Doe je dit namelijk pas na het verlof, dan voldoe je niet meer aan de wekeneis die geldt voor het krijgen van een WW-uitkering. Je moet in de laatste 36 weken in 26 weken hebben gewerkt.

Alle voorwaarden voor een WW-uitkering vind je hier:

Ik wens je een fijne zwangerschap verder.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

3. Star87

Star87 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Bedankt, dit is mij niet eerder verteld en ik heb er al best een hele hoop gesproken.
    Geld mijn ww wel voor na mijn wazo als ik eerst een maand de ww in ga, en vervolgens naar de wazo?
    Ik heb namelijk 10 maanden recht op ww.
    Gaat deze dan standaart verder na wazo?

Mijn werkgever heeft trouwens voor mij wel wazo aangevraagd.
    Moet ik alleen zelf nog ww aanvragen, en erna dan geen wazo meer? Of moet ik alsnog wazo aanvragen ookal heeft mijn werkgever dit al gedaan voor mij?

4. Star87

Star87 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    ]Bedankt, dit is mij niet eerder verteld en ik heb er al best een hele hoop gesproken.
    Geld mijn ww wel voor na mijn wazo als ik eerst een maand de ww in ga, en vervolgens naar de wazo?
    Gaat deze dan standaart verder na wazo?

Mijn werkgever heeft trouwens voor mij wel wazo aangevraagd.
    Moet ik alleen zelf nog ww aanvragen, en erna dan geen wazo meer? Of moet ik alsnog wazo aanvragen ookal heeft mijn werkgever dit al gedaan voor mij?

Zou u mij ook eens kunnen uitleggen waarom ik niet meer aan de wekeneis voldoe als ik de ww niet voor een maand in zou gaan? Ik hoor van best veel mensen die dit overbruggen en dan de wazo ingaan en vervolgens ww. Want ww kunje na je wazo toch altijd aanvragen?
    Zo dacht ik het tenminste.

5. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hoi Star87,

Zoals beloofd, zouden we nog even terugkomen op ons eerdere bericht.

Het is inderdaad mogelijk dat je pas na je zwangerschapsverlof een WW-uitkering aanvraagt. De periode van je zwangerschapsverlof telt niet mee voor de weken-eis.

Je kunt ongeveer twee weken voor het einde van je verlof de WW-uitkering aanvragen.

Als de werkgever je WAZO heeft aangevraagd hoef jij dit niet meer te doen. Belangrijk hierbij is wel dat hij bij de aanvraag vermeld heeft dat je niet meer in dienst bent. Dit omdat we de WAZO dan direct aan jou uitbetalen en niet aan de werkgever.

Ik wens je alvast een fijn verlof toe.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV WebcareTeam

Deel Deze Pagina