Ik heb een beetje het gevoel dat ik stom ben geweest. Ik lees op jullie site dat je recht hebt op een ww uitkering als je uren verlies hebt, nu heb ik dat des tijds niet gedaan. Het zou het verhaal even zo duidelijk mogelijk uitleggen: In februari 2012 ben ik afgestudeerd als pedagogisch medewerker, vanaf dat moment al aan het solliciteren voor een baan in de kinderopvang maar nu bijna 3 jaar later nog steeds niks helaas. Nu ben ik vanaf dat ik ben afgestudeerd altijd meer gaan werken bij mijn (toen bijbaan) vanaf toen heb ik daar altijd aardig wat uren gemaakt vaak wel weken van boven de 20uur. Ik heb daar altijd een 3uur contract gehad dus werkte altijd ruim boven m'n uren. Nu vanaf november 2013 ben ik ineens minder gaan werken en eventjes in de ziektewet gekomen, toen heb ik ook eventjes een uitkering gehad van het UWV. Ik werkte toen ineens erg minimaal en op m'n werk hebben ze me na de ziektewet dan ook minimaal ingepland, dit kon natuurlijk zomaar omdat ik dat 3 uur contract heb. Toen ben ik in februari 2014 zwanger geworden en sindsdien heb ik Ook weinig gewerkt ivm zwangerschaps klachten, toen heb ik ook meerdere malen een loon gehad wat eigelijk bijna niet te doen was qua geld maar ik dacht dat ik verder nergens recht op had? Nu ben ik vanaf eind september met zwangerschapsverlof en krijg ik via UWV een zwangerschapsuitkering. Dit is op dit moment qua geld goed te doen omdat jullie netjes een jaar terug rekenen en dan het gemiddelde nemen. Dit heeft voor mij erg gunstig uitgepakt omdat ik in dat eerste half jaar nog wel veel hebt gewerkt. Nu loopt 15 januari mijn verlof af en moet ik weer aan het werk. Vorige week even om te tafel gezeten wat op m'n werk te regelen valt qua uren. Helaas ziet het er naar uit dat ik voorlopig weinig tot geen uren krijg. Omdat ik dat 3uur contract heb word ik waarschijnlijk ook maar rond die aantal uren ingepland. Tevens heb ik nog erg veel vakantie uren staan en moet ik die ook op gaan maken van mijn werkgever. Maar als ik vakantie heb krijg ik ook maar 3uur uitbetaald. Die aantal uren zijn voor mij gewoon niet te doen qua geld. Verder ben ik alweer druk aan het solliciteren maar helaas nog niks gevonden. Ik heb overigens vanaf dat ik mijn diploma heb gehaald altijd gesollicteerd op van alles wat voorbij kwam. Nu is mijn vraag heb ik uberhaupt ergens recht op? Of had ik ergens recht op waar ik nu te laat mee ben?? Ik woon overigens samen met mijn partner, hij heeft wel gewoon een fulltime baan. Hopelijk snapt u mijn verhaal een beetje, erg lastig om alles duidelijk en helder uit te leggen!
Beste Biirdy, Duidelijk verhaal hoor. Je geeft aan dat je (na een korte periode van ziekte) vanaf november 2013 minder bent gaan werken. Voor dat urenverlies heb je destijds geen WW-uitkering aangevraagd en je wilt weten of je nu nog ergens recht op hebt. Ik kan niet met zekerheid aangeven of je alsnog in aanmerking kunt komen voor een WW-uitkering. Als je wilt kun je dit wel door UWV laten beoordelen. Wil je deze beoordeling in gang zetten? Vraag dan een WW-uitkering aan met terugwerkende kracht vanaf het moment dat je minder bent gaan werken. UWV zal dan onderzoeken of je in die periode beschikbaar bent geweest om nieuw werk te accepteren. Is dit het geval? Je uitkering kan dan alsnog met terugwerkende kracht worden toegekend. Staat niet volledig vast dat je beschikbaar was voor werk? UWV zal dan kijken of je een WW-uitkering kunt krijgen met ingang van de datum van je aanvraag. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team UWV Webcare Team - UWV - Over UWV