Baby valt af

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door moontje2008, 2 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Hoi allemaal,

Onze meid is nu 5 dagen oud en valt nog steeds af, ik maak me zo'n zorgen op dit moment. Ze ziet er niet ziek uit, kan zich goed op temperatuur houden, is alert, heeft goede plasluiers, maar komt maar niet aan..

Fiene krijgt speciale voeding tegen reflux, enfamil AR, maar nu komt ze nog steeds niet aan en was ze zelfs vandaag weer 15 gram afgevallen. ze is nu iets meer dan 7% afgevallen, maar de verlos vind het nog niet zorgelijk, al moet ze morgen wel iets aangekomen zijn, anders neemt de vk contact met het ziekenhuis op om te overleggen of we niet beter nutrilon AR kunnen geven, dat is gemaakt met afgeroomde melk en dus wat vetter.

we zijn de laatste paar dagen ontzettend aan het uitproberen geweest met de voeding, dat spul is namelijk erg dik en de speen raakte continu verstopt waardoor ze ruim een half uur erover deed om de fles leeg te drinken. sinds gisterenavond hebben we eindelijk de goede speen gevonden en drinkt ze ze in iets meer dan 10 minuten leeg..

ik maak me zorgen, ze drinkt meer dan voldoende, maar waarom komt ze nou niet aan? ik zet dit ook bewust niet bij voeding neer, want ik hoop dat er nog andere vrouwen zijn die dit met hun kindje in de kraamtijd hebben meegemaakt en hun ervaringen willen delen. Ik ben zo bang dat er iets met haar is dat ze niet aan kan komen.. daarnaast ben ik dit moment nog zo labiel als maar kan :)

alvast bedankt

2. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Probeer je nog niet te druk te maken meid.
    Als alles verder goed blijft gaan en ze alert blijft is het goed.
    Ziva viel meer dan 10% af en kwam pas na 10 dagen met kleine beetjes weer aan. Soms hebben ze gewoon even nodig ;)

3. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Het kan echt ineens omslaan hoor, zo valt ze af en *boem* ineens zit ze weer op haar geboortegewicht. Geen zorgen maken!

4. Purk

Purk Niet meer actief

Hier ook, duurde 3 weken voordat hij weer op geboortegewicht was, nog niks aan de hand hoor. Ons mannetje verloor 15% binnen drie dagen en dat was wel zorgelijk. 7% in de eerste week is echt te overzien. Zijn de hormonen die nu met je sollen ;)

5. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Op de 1e plaats gefeliciteerd! Mooie naam ook! :)

Onze dochter viel ook af in de kraamweek maar dat kwam doordat ze te weinig bv binnenkreeg, het lukte haar niet goed om te drinken en ze bleek ook reflux te hebben. Ze ging van 3775 naar 3500 gram in drie dagen. Omdat ze niet dronk moesten we toen naar het ziekenhuis. Ze was verder ook niet fit, sliep alleen maar en was soms met geen mogelijkheid wakker te krijgen. Dus er was duidelijk meer aan de hand. Ik begrijp uit jou verhaal dat ze het verder goed doet en dat is een goed teken.

Maar wat gezegd wordt klopt, het kan ineens omslaan en dan komt ze weer aan en groeit ze als kool. Kan me voorstellen dat het werk wat ze heeft gehad met drinken, ook erg veel energie kost. Dat je nu de goede speen gevonden hebt is heel erg goed! Waarschijnlijk gaat ze nu alleen nog maar vooruit.

Hou er ook rekening mee dat de weegschalen ook niet altijd betrouwbaar zijn. Wij moesten onze dochter voor en na de voeding altijd wegen en soms woog ze ná de voeding minder dan daarvoor... Dus pin je daar niet teveel op vast is mijn advies.
    Zolang ze goed plast krijgt ze zeker genoeg vocht binnen. Het zou mij niets verbazen als je morgen kunt posten dat ze is aangekomen!

6. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    ze drinkt zonder moeite 8 flesjes van 60cc.. moet zat zijn..

gruwelijk dit.. voel me nu net weer een onervaren moeder ;) hormonster..

even off topic, ben zo trots op Eef.. die is nu uit zichzelf 's nachts droog.. doet mijn moederhart weer goed.

7. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Wow goed van je meissie zeg! :D

8. martha1980

martha1980 Actief lid

14 aug 2010
    206
    0
    0
    Hoi
    Geen zorgen hoor. Al is dat moeilijk in die eerste weken, deed ik ook heel erg ;)
    Mijn dochtertje kwam ook weinig aan. Was maximaal afgevallen van 3545 naar 3200 in de eerste dagen. De volgende dag kwam ze aan tot 3260 maar dat woog ze vervolgens de hele week nog steeds. Ik maakte me ook zorgen en dacht ook na over andere voeding. Wij gebruiken Nutrilon hypo allergeen. We hebgen gewoon doorgezet en ineens was het over en ging ze weer in een stijgende lijn. Na 2 en een halve week was dat of zo.
    Komt goed! Geniet ervan! (Al doe je dat waarsch weer pas als ze wat is aangekomen, net zoals ik toen)

9. brendat

brendat Bekend lid

6 jun 2008
    964
    1
    18
    Rotterdam
    Niet helemaal hetzelfde, maar wel een beetje vergelijkbaar! Mijn 2e dochter is alleen de eerste 3 dagen afgevallen, zo'n 8% ongeveer. En daarna niet aangekomen. Dag 4 niet, dag 5 niet, dag 8 niet, dag 10 niet. Vanaf toen pas langzaam aan om met 3,5 week weer op haar geboortegewicht te komen.

Kijk naar je meisje, niet naar de getalletjes op de weegschaal. Ten eerste zijn ze niet volledig betrouwbaar (-15 gram vind ik amper afgevallen, maar meer gelijk gebleven), en ten 2e zegt het niet perse iets over hoe het me je meisje gaat. Zolang ze genoeg binnenkrijgt, voldoende plast en poept, alert is, zelf voor een voeding komt en niet belachelijk vaak voor een voeding komt, dan gaat het gewoon goed met haar. Dat aankomen dat komt wel de komende dagen, echt waar. Kijk naar je meisje!

10. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Oh, dat van de weegschaal is idd ook echt waar; een keer net gepoept/geplast hebben of net gegeten kan al een groot verschil maken, hou daar ook rekening mee. Hier werd er daarom ook absoluut niet dagelijks gewogen; zolang een kindje tevreden is, goed plast en poept en goed drinkt, is dagelijks wegen echt niet nodig.

11. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    10 min is dan toch weer wat snel... 15 a 20 minuten is beter. Wat een getob al en nog maar net op de wereld! Succes!

12. babyproject

babyproject Niet meer actief

Hormonen ook altijd ;)

Ik snap dat je je zorgen maakt. Maar het enige wat kindjes "moeten" in die 1e 2 weken qua groei is terug op geboortegewicht en niet meer dan 10% afvallen.

Ik maakte me ook druk, omdat onze baby maar niet aankwam, terwijl haar zus meteen goed groeide destijds. Na 2 weken hadden wij het omslagpunt en begon ze aan te komen.

Het komt goed!

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

Probeer je niet teveel zorgen te maken als ze goed drinkt en plast en alert is: mijn dochtertje is ook tot dag 5 afgevallen tot 7% ongeveer en ineens 2 dagen later was ze terug op haar geboortegewicht! Dus het kan heel snel gaan!

14. Fransa

Fransa Niet meer actief

Geen ervaringen met afvallen, maar wil je nog even een tip meegeven voor dikke voeding;

wij hadden van de Beaba een speciale melkmixer voor de dikke comfortmelk van onze jongste. Water en poeder in de fles en mixen maar. Gegarandeerd klontjesvrij. Wij hebben 'em een jaar lang gebruikt, later ook voor het klontjesvrij krijgen van de pap. Ideaal. Dus misschien op deze manier het haar nog gemakkelijker maken qua drinken....

Beaba antiklonter mixer | 17-Eten en Drinken | Babyandmore

Hopelijk komt ze gauw weer aan, want begrijp wel dat je je daar wat zorgen over maakt...

15. mroos

mroos Niet meer actief

Mijn kraamverzorgster zei dat sommige kindjes zich de eerste dagen meer focussen op het goed warm houden dan op het aankomen, dat daar dan alle energie in gaat zitten. Grote kans dat jou meisje dat doet, juist omdat ze zich zo goed warm houdt;).

Geen zorgen maken, die grammetjes komen er vanzelf bij!

16. Dana

Dana Niet meer actief

Inderdaad gaat het waarschijnlijk snel komen, zeker omdat je nu pas 1 dag de goede speen hebt.

Wat goed zeg van Eef en dat in deze voor haar ook turbulente tijd! Mag je trots op zijn! ;)

17. Meijke

Meijke Niet meer actief

Hier ook zo'n zorgen gemaakt. Bij de geboorte 2560 en 2 dagen later 2430 :(. Na een week op 2500, dus dat schoot niet zo op.
    Maar na 2 weken begon ze ineens ontzettend hard te groeien! De maanden daarna zelfs een kilo per maand :) :D.

Wat ik maar zeggen wil, het komt goed! Als ze verder plasluiers heeft, niet suf of ziek is, gaat ze vanzelf.

18. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Dont worry meid, hier zat hij op z´n geboortedag op 4670. 3 dagen later zat hij op 4295! 9 dagen na zijn geboorte zat hij nog niet op z´n geboortegewicht. Geen idee hoeveel hij nu weegt maar hij doet het goed en plast en poept voldoende dus dat zie ik bij het cb wel weer ;)

19. raspberry

raspberry Niet meer actief

Thirza viel binnen 2 dagen af van 4330 naar 3950. De week daarop bleef het wat schommelen: soms iets boven die 3950, soms iets eronder. Uiteindelijk zat ze pas met 3 weken weer op haar geboortegewicht.
    Ik had een grote placenta en dikke navelstreng en ze was in mijn buik gewoon zeer wel doorvoed... Inmiddels is ze een lichtgewichtje qua gewicht, (-1lijn), dus ik denk dat er die eerste weken ook gewoon enige correctie heeft plaatsgevonden: zoals ze in mijn buik groeide, paste gewoon niet bij haar lijfje ofzo.
    Vanaf 3 weken ging ze qua gewicht op de gemiddelde groeilijn groeien en met lengte op de +1lijn. Tussen 9 en 11 maanden veranderde dat en zakte ze naar gemiddelde lengte en -1lijn qua gewicht. Met andere woorden: ze is die eerste weken gewoon bezig geweest om in haar goede verhouding te komen, denk ik ;)

Ook ik maakte me er heel erg zorgen om. Hielp niet echt dat kraamhulp en VK ook wel een beetje spastisch deden over de groei. Hoop ik een volgende keer minder te doen, dat zorgen maken, maarja... of de kraamtranen dat toe gaan staan... ;)
    Probeer dus te relaxen toch: als ze goed drinkt en goed plast en alert is, loopt het doorgaans echt wel los.

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    haha Rozemarijke, denk dat dat eerste stuk mijn verhaal had kunnen zijn.

Deel Deze Pagina