Hoi... Het lijkt me leuk om ervaringen met andere ouders te delen over dit boek. Wat vind je goed aan dit boek. Vind je het makkelijk toe te passen? Heb je voorbeelden in je eigen relatie tussen moeder en kind? Ik vind het super goed dat ze in dit boek leren dat een kind gevoel heeft. Dat je je kan verplaatsen in het kind. Laten zien dat je het kind begrijpt. Behandel je kind zoals je zelf ook behandeld wil worden. Ik ben begonnen met het boek te lezen toen ik net moeder was geworden. Ik raad iedereen aan het boek te lezen. Je kunt natuurlijk je eigen visie houden. Je hoeft niet overal mee eens te zijn bijvoorbeeld, maar ik heb ervaren dat het werkt. Je kunt het al vrij snel toepassen. Ookal is je kind nog jong. Heb vandaag het andere boek ook besteld, omdat er een broertje aankomt en ik benieuwd ben wat ze vertellen over broertjes en zusjes.
Ik heb het een jaar of drie geleden gelezen, maar toen was het nog niet zo makkelijk in de praktijk toe te passen. Zal eens kijken of ik hem nog kan vinden en wat ik er nu van toe kan passen.
ik heb het ook pas gelezen en ben ook enthousiast... ze hebben ook een facebook pagina, met leuke weetjes en dingetjes. Ik vond het wel erg makkelijk toe te passen... Vooral het praten vanuit een object werkt hier goed; vanuit de schoenen; " S. wil je alsjeblieft ons netjes in de gang zetten als je ons uitgedaan hebt"? en daar gaat ze met schoenen en al naar de gang, waar ze keurig naast elkaar komen te staan . Wat mij vooral aanspreekt is dat je echt luistert naar wat je kind wil en niet alleen maar denkt vanuit je eigen overtuiging. Wat ik ook mooi vind, is dat de gevoelens er mogen zijn die kinderen hebben. Zonder dat ze daarmee altijd hun zin hoeven te krijgen
Ik gebruik verschillende tips eruit en vind het een fijne uitgangspunt. Al moet ik toegeven dat 3 kleuters die in de leeftijd zitten waar ze om alles een discussie aangaan, het niet makkelijk te maken om volledig opvoedkundig te blijven communiceren
@sandana Je zou op hun site kunnen kijken. Daar staat goed beschreven wat ze willen met het boek en wat hun ideeën zijn. Ik heb vooral gemerkt dat bij een dreumes en beginnend peuter eerlijkheid heel goed werkt. Niet altijd je ouderlijk gezag opleggen, maar communiceren met je kind. Dat dat het aller belangrijkste is. Ze snappen echt al heel veel op die leeftijd.
@adi Ik kan me voorstellen dat dat erg druk is en dat ze soms teveel van je vragen. Dat het niet altijd helemaal gaat zoals je wilt heeft iedere ouder Denk Ik wel. Knap hoor vind ik het. 3 kinderen van dezelfde leeftijd. Petje af!
Deze tip heb ik nog niet gebruikt, ga ik ook eens doen! Ik moet het sowieso weer eens herlezen. Dat van die gevoelens is hier ook stelregel nr. 1. Je mag alles voelen, niets is verkeerd of gek, maar er is wel gedrag dat niet acceptabel is. Wat hier goed werkt is laten kiezen uit 2 dingen die voor mij acceptabel zijn. Dus óf onder de douche, óf in bad (als ze niet wil). Óf lopen, óf met de loopfiets. Dat soort dingen.
Ik heb het ook gelezen en vond het een fijn boek. Ik ga het maar weer eens lezen. En het volgende boek eens lenen van mijn vriendin ivm geruzie tussen zus en broer..