Goedendag, Op dit moment ben ik ruim 3 jaar zzp-er en zal ik in Mei 2016 met verlof gaan. Ik zou hiervoor een ZEZ uitkering aanvragen na de 24 ste zwangerschaps week. Ik begreep dat er uit gegaan word van het jaarinkomen van 2015 in dit geval? De minimale uren kom ik zeker boven. Ik heb (zoals de website zegt) recht op het maximale aan ZEZ uitkering. Nu is mijn vraag; Wat hou ik hier netto aan over? De 8% vakantie geld gaat hier van af neem ik aan. En word er ook belastinggeld ingehouden over deze periode? Vriendelijke groet.
Beste 3muisjes, Je voldoet aan het urencriterium voor de ZEZ-uitkering en gaat ervan uit dat je de maximale uitkering krijgt. Je wilt graag weten hoeveel je hier netto aan overhoudt. De ZEZ-uitkering wordt in principe netto betaald. Dit betekent inderdaad dat er loonheffing wordt ingehouden en reservering vakantiegeld plaatsvindt. Als je op het aanvraagformulier aangeeft dat je een vervanger inzet via een bemiddelings- of uitzendbureau kan UWV de uitkering bruto aan het bureau betalen. Een bruto-netto berekening kan ik niet voor je maken. Dit is mede afhankelijk van een aantal persoonlijke factoren. Je kunt dit zelf berekenen aan de hand van de loonheffingstabellen op de site van de belastingdienst. Actuele bedragen voor het minimumloon vind je hier. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare