Aanvragen WAZO (geen werkgever, maar ook geen uitkering)

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Esje87v, 16 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esje87v

Esje87v Actief lid

21 jun 2014
    392
    2
    18
    NULL
    NULL
    Hallo,

Mijn huidige contract loopt t/m vrijdag 20 november. Deze zal helaas niet worden verlengd, omdat ik mijn functie niet parttime kan uitoefenen, wat ik na mijn verlof wel wil.

Nu zou ik mijn zwangerschapsverlof 5 weken voor mijn uitgerekende datum in willen laten gaan, op maandag 23 november.

Voor zover ik kan zien kan een WAZO uitkering op twee manieren aangevraagd worden, vanuit een dienstverband via je werkgever, of op eigen initiatief vanuit een uitkering.

Nu val ik daar natuurlijk net tussen, want bij aanvang van mijn verlof heb ik geen werk meer, maar ook nog geen uitkering, omdat daar nauwelijks tijd tussen zit.

Kan ik wel gewoon via het 'Ik ben zwanger en heb een uitkering' principe mijn WAZO aanvragen, zonder verdere moeilijkheden, of moet ik het anders regelen?

Alvast bedankt voor uw antwoord!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Esje87v,

Je vraagt hoe wie jouw zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) moet aanvragen.

Je contract eindigt op 20-11-15 en je gaat direct aansluitend met verlof. In deze situatie hoort jouw werkgever de uitkering aan te vragen. Je bent namelijk vanuit je dienstverband verzekerd voor de WAZO. De aanvraag moet maximaal 4 en minimaal 2 weken voor de ingangsdatum van het zwangerschapsverlof bij UWV zijn.

Actuele informatie over wie de aanvraag moet doen vind je hier.

Ik wens je alvast een fijn verlof!

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Esje87v

Esje87v Actief lid

21 jun 2014
    392
    2
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de snelle reactie.

Nu is het zo dat mijn werkgever mijn contract, dat eigenlijk in september af liep, wel heeft verlengd zolang ik nog fulltime kan werken, dus tot 20 november. Die datum hadden we gekozen omdat ik hun niet wil belasten met de aanvraag van de WAZO. Ik begrijp nu dat de datum dus te dicht op de start van het verlof ligt om het zelf te kunnen aanvragen.

Hoe zou ik dit kunnen oplossen? De begindatum verschuiven?

Of zal mijn werkgever het echt moeten aanvragen?
    Zitten hier voor hun nog gevolgen aan, of is het alleen een kwestie van een aanvraag indienen en verder niets?

Ik ben al heel blij dat ik toch nog 2 maandjes door kan werken, en we gaan op een goede manier 'uit elkaar', dus ik zou het vervelend vinden om hun met de rompslomp op te zadelen als er een manier is dat ik het ook zelf zou kunnen regelen.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Esje87v,

Zoals Ella hierboven al aangaf, is je werkgever verplicht dit voor zijn personeel te regelen.

Echt belastend voor je werkgever is de aanvraag niet hoor! Hij moet inderdaad eenmalig een formulier toesturen.

Ik wens je een fijn weekend!

Robert
    UWV Webcare Team

5. Esje87v

Esje87v Actief lid

21 jun 2014
    392
    2
    18
    NULL
    NULL
    Goed om te horen! Bedankt voor jullie hulp!

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Graag gedaan!

Deel Deze Pagina