Naar bed op vast tijdstip of als baby moe is? + slaapprobleem!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nijnka, 1 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nijnka

Nijnka Actief lid

14 jul 2008
    194
    0
    16
    Interieurvormgever / keukenontwerper
    Vittinge, Zweden
    Ik vraag me af..

Gaat jullie kleintje op een vast tijdstip naar bed, elke dag vb om 19u. Of pas als hij / zij moe is?

Ik wil jullie ook graag een probleem voorleggen :
    De laatste dagen krijg ik Jarne met geen stokken in bed 's avonds, al 3 nachten na elkaar krijg ik hem er pas om 23uur in. Hij gaat meestal rond 20-21u naar bed, slaapt dan 45 min en is weer klaarwakker tot 23u.. Een aantal weken geleden sliep hij echter nog van 20-7u30 ongeveer elke nacht. Ik weet echt niet hoe ik er het oude ritme terug in kan krijgen en ik weet ook niet waarom hij opeens niet goed meer gaat slapen.. Overdag slaapt hij ook veel minder en minder lang dan 'vroeger'. We lopen hier allebei op de tippen van onze tenen momenteel, want hij is zo prikkelbaar, vermoedelijk oververmoeid? Loop vaak met hem rond overdag omdat hij niet wil slapen of niet in slaap kan geraken..

Een paar weken geleden zijn we naar belgie geweest op vakantie ( we wonen in Zweden) , een lange reis van 2 dagen met de auto. Behoorlijk stresserend. Is dat de reden van zijn ommekeer? (Sindsdien eet en slaapt hij minder goed) Of is het de warmte, of een sprongetje? Omgerekend zou hij nu 14.5 weken zijn ongeveer. Sinds de reis is zijn ritme eigenlijk ook helemaal zoek, onze terugkeer viel wel net samen met een sprongetje, maar het is eigenlijk nooit meer 'goed' gekomen :(

Ook als ik hem in bed leg brult hij heel vaak het hele huis bij elkaar. Echter niet elke keer.. Dat deed hij 'vroeger' nooit zo.. Hij is ook met geen enkele mogelijkheid te troosten, enkel als ik hem uit bed haal en op schoot houd. Zo valt hij soms in slaap op schoot (daarnet nog gehad), leg ik hem in bed.. klaarwakker en brullen.. :( Ik begin behoorlijk gefrustreerd te geraken. Begrijp me niet verkeerd , ik ben heel erg blij dat hij slaapt van 23-8u (ong), maar we hadden zo'n mooi ritme en dat is gewoon foetsie..

Heeft er iemand tips om het ritme er terug in te krijgen, en mijn zoon in bed te krijgen zonder problemen??

Hij ligt er trouwens net weer in.. Hopelijk deze keer langer dan 45min maar ik vrees ervoor :(
    Sorry voor het lange verhaal , ik hoop dat het wat duidelijk is :(
    groetjes, een vermoeide Nijnka

2. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Het kan door de warmte komen, maar met 3 maanden heb je nog niet echt een vast ritme, tot een jaar zal dat nog wel vaker veranderen!

3. meisje24

meisje24 Lid

28 dec 2007
    55
    0
    0
    Precies hetzelfde probleem hier. Ik had vanaf 4 dagen na de geboorte een ritme van 19:00 tot 07:00 uur en dat is nu sinds een week veranderd. Nu slaapt ze pas rond 22:00.
    Mijn meisje is nu bijna 3 maandjes oud.

4. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou gewoon meegaan met je zoontje. Ongetwijfeld vermoeiend, maar waarschijnlijk is er niets aan te doen ... Ik zou wel proberen om te zorgen voor voorspelbaarheid en niet te veel activiteiten op een dag. Maar wat hierboven ook al werd gezegd: kindjes veranderen zeer regelmatig van ritme (wat dat betreft was ik gezegend met een kind dat tot 14 maanden geen ritme had ;))

5. Larissa1982

Larissa1982 Niet meer actief

Hebben wij hier ook gehad hoor! Was je eindelijk een beetje gewend aan een lekker ritme, gooide hij alles weer om! :(
    Er zit volgens mij niet veel anders op dan er in mee te gaan, althans dat was hier de beste remedie. Succes in ieder geval!

6. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hier is het ook een chaos qua slaapjes overdag en ook qua voedingen. We hadden ook een ritme erin (heeft hij zelf overigens gecreëerd) is nu niets meer van over grrrrr. Heb het boek 'Oei ik groei' en bij 3 maanden hebben ze een sprongetje waar dit soort dingen bijhoren. Die van ons ging wilde ook altijd pas 22 uur slapen maar ligt er juist sinds 3 dagen eerder in 20.30 en slaapt dan door tot 8.15

7. Nijnka

Nijnka Actief lid

14 jul 2008
    194
    0
    16
    Vittinge, Zweden
    Bedankt voor de snelle reacties :)

We gaan allesinds trachten om een soort van avondritueeltje te maken, hebben we eigenlijk niet echt. Dus badje, flesje, verhaaltje ,zoiets, in zijn kamertje , beetje schemer en rustig.

Ik probeer zowiezo voor voorspelbaarheid te zorgen, zo min mogelijk indrukken, vooral net voor het slapen gaan.

Ik heb hem altijd al volledig gevolgd en nooit een ritme opgelegd qua eten of slapen.

Ik wist niet dat ritmes van kindjes veranderden :) weeral iets bijgeleerd.. Eventjes doorbijten dus..

Bedankt voor de tips, hopelijk volgen er nog ;)

8. Nijnka

Nijnka Actief lid

14 jul 2008
    194
    0
    16
    Vittinge, Zweden
    Oh , nog 2 reacties toen ik aan het typen was. :D

We dachten eerst ook het 12 weken sprongetje (toen we terug kwamen uit Belgie), maar ondertussen zou hij daar al wel doorgesparteld moeten zijn (is al 3 weken geleden). Ofwel is hij al aan het volgende sprongetje bezig, dacht gelezen te hebben dat dat rond 14 weken al kon beginnen..

9. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Ik denk dat je even van dat 'vaste' ritme dat je had af moet stappen en naar de andere dingen moet kijken, een baby van 3 maanden kan geen vast ritme hebben, hij kan al een week of 2,3,4 hetzelde doen en ong. om dezelfde tijden eten en slapen maar een kindje krijgt echt pas na een jaar oid een vast ritme en dan nog blijft het schommelen.
    Luister en kijk gewoon goed naar wat je kindje doet en wil en een vast avondritme is natuurlijk wel goed, maar ga hem niet persee om 19:00uur naar bed doen, maar pas als hij moe is...

10. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik doe hem ook pas naar bed als hij moe is. Eerder heeft gewoon echt geen zin. Hij gaat er van huilen/krijsen en wij worden er ook niet gelukkiger van. En als we hem naar bed doen als hij moe is (oogjes wrijven) slaapt hij zonder mopperen binnen 10 minuten.

Succes ik hoop dat het gaat lukken.

11. Nijnka

Nijnka Actief lid

14 jul 2008
    194
    0
    16
    Vittinge, Zweden
    Bedankt voor de reacties nogmaals
    Hier heeft het ook geen zin om hem op een vast uur in bed te steken (als ik dat zou willen), hij krijst ook de hele boel bij elkaar..

Gisteravond echt enorm slecht verlopen, hij heeft min 6x15min geslapen tussen 20-0u15 (en een paar keer 30min). In slaap vallen, direct weer wakker en brullen brullen brullen. Alles geprobeerd, flesje geven, pamper ververst ,verfrist, niks hielp (of altijd maar even), aandacht werkte wel redelijk goed.. Hij was zo verschrikkelijk moe dat hij gewoonweg niet meer in slaap geraakte. En weer, op de schoot in slaap vallen, in bed leggen en de hele buurt bijeen brullen.. Uiteindelijk pas om 0u15 echt in slaap gevallen en om 8 uur weer wakker.. Ben benieuwd voor vandaag, hij moet toch wel echt moe zijn nu lijkt mij (ben ik allesinds na zo'n avond..;))

Begin stilaan te denken dat hij aan zijn volgende sprongetje begonnen is..:(

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dit hoeft echt niet spronggerelateerd te zijn hoor. Kinderen van die leeftijd kunnen zoals al eerder gezegd opeens hun ritme omgooien. Dat heeft Tobe hier ook al een paar keer gedaan... Ik heb veel ergere verhalen gelezen overigens. Kinderen die bijvoorbeeld opeens de hele nacht door wakker worden en huilen. Terwijl ze voorheen gewoon doorsliepen.

13. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Thijs gaat naar bed als hij moe is. Eerder is het gejengel en wordt het nix. Tja bepaalt hij toch zelf!

14. Nijnka

Nijnka Actief lid

14 jul 2008
    194
    0
    16
    Vittinge, Zweden
    Klopt MerleQ, ben ook heel tevreden dat hij eigenlijk nog altijd supergoed doorslaapt ' s nachts, en ik heb ook een deftige nachtrust, heerlijk :)

De reden dat ik denk dat het mss een sprongetje is, is omdat hij ook overdag heel moeilijk en heel kort slaapt en heel veel huilt en lastig is.

Deel Deze Pagina