wel of geen zwangerschapscursus?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door jendo, 21 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Doe je een zwangerschapscursus?

1. ja

2. misschien

3. nee

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Nop, hier geen cursus!
    Mijn VK vroeg of ik een cursus wilde volgen, en toen vertelde ik haar dat ik dat eigenlijk niet zo zag zitten. Volgens haar was het ook niet nodig, iedereen kan bevallen zei ze, en van te voren weet je toch niet hoe je bevalling gaat verlopen. Dus vanaf haar zijde was er geen voorkeur.

Wel heb ik het boek Veilig Bevallen van Beatrijs Smulders gekocht.

2. Sijke

Sijke Bekend lid

ik heb zwangerschapsgym en zwangerschapsyoga gedaan, tweede zeker een aanrader, maar eerste ook wel wat van geleerd. Daarnaast ook nog een bijeenkomst gehad over wat je allemaal aan moet schaffen voor de baby en wat je kunt verwachten rondom de bevalling (ook leuk voor de partner). Verder ook nog een borstvoedingscursus gedaan. Zou dat bij een tweede ook niet allemaal doen, maar vind het nu gewoon prettig om me goed voor te bereiden.

3. Andrea mv Ryan

Andrea mv Ryan Fanatiek lid

31 dec 2006
    1.052
    0
    0
    Groepsleidster kinderopvang
    Noord-Brabant
    Bij de 1e heb ik aan zwangerschapsgym gedaan. Meer voor de gezelligheid en even een uurtje alleen met je baby bezig zijn. We hebben nog steeds contact met dat clubje, binnenkort weer een "reunie". Echt puffen hebben we nooit gedaan (Mag je ook eigenlijk niet oefenen i.v.m. hyperventileren), maar wel veel tips meegekregen die je eventueel kunt gebruiken tijdens de bevalling.
    Nu doe ik geen curcus. Ten 1e omdat ik het allemaal nog wel weet en ten 2e omdat mijn man met ploegendiensten zit en ik nu dan dus regelmatig oppas nodig heb.

4. Nomen

Nomen Lid

28 aug 2006
    56
    0
    0
    Hoi, gisteren eerste les zwangerschaps gym gehad. vond het leuk, veel opgestoken betreft houding, goede uitleg gekregen wat er allemaal met je lichaam gebeurt tijdens de bevalling en hoe en wat na de bevalling. Oefeningen meegekregen om je bekken weer op zijn plaats te krijgen en handige tips om je buikspieren te sparen. Heb er geen spijt van..

5. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    ik sprak trouwens laatst een vk (niet de mijne, maar een kennisje) zij zei dat het juist heel fijn is als mensen een cursus hebben gedaan. Omdat de meeste vrouwen zo wat meer ontspannen de bevalling ingaan.

Zij zag vaak bij vrouwen die geen cursus hebben gedaan dat ze in paniek raakten of totaal verkeerd gingen ademhalen.

Het heeft voor mezelf nu inderdaad ook een rustiger gevoel gegegeven. Gewoon omdat ik meer een beeld heb van wat me te wachten staat.

Ik heb trouwens ook heeeeel veel boeken en tijdschriften e.d. gelezen over zwanger zijn en de bevalling, dus ik dacht ook niet zoveel meer te kunnen leren. Maar daar had ik me flink in vergist!
    Wij kregen trouwens ook een complete les gericht op borstvoeding, waardoor een andere cursus niet nodig was.

En we hebben ook verschillende pershoudingen geoefend, dat vond ik vooral fijn. Omdat je dat niet meer zo snel gaat testen op het moment dat je moet persen..

6. Nomen

Nomen Lid

28 aug 2006
    56
    0
    0
    Hoi mijn VK drong ook aan om gym / yoga te doen!

7. mijnimeel

mijnimeel Fanatiek lid

10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Dat heb ik gedaan en ik vond het veel van hetzelfde!
    Ben na 5 keer opgehouden en tijdens de bevalling had ik NIETS aan die hele yoga :(

8. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Ik doe aan zwangerschapshaptonomie en ben helemaal verkocht!
    Het is 5 keer, altijd met partner, en verder geen anderen. Eerste 2 x gericht op contact maken met kindje en 'ruimte' maken in je buik. (klinkt zweverig, is het absoluut niet. Ik ben ook niet van de zweef). Volgende 2 x gericht op voorbereiden op bevalling (persen, houding, steun van partner, etc) en een tijd na de bevalling nog een keertje terug met kindje.
    Ik vind het heerlijk, heb er na 2 keer al veel aan gehad en (bijna) elke avond doen we wat contactoefeningetjes. Echt byzonder om te merken hoe je kind op je reageert. Vorige keer noemde ik mijn slaapproblemen (last van bekken vooral) waarop we oefeningen hebben gedaan waarbij mijn vriend kan helpen om mijn bekken wat 'rechter te leggen' (weet niet precies hoe ik het moet uitleggen). Gevolg: ik lag niet meer met holle rug maar met rechte rug op bed en kon heerlijk slapen!
    Op het topic waar ik veel kom heb ik al veel reclame gemaakt!
    (verder heb ik de cdrom 'zwanger en fit', maar dat is vooral leuk voor mijn vriend, omdat hij dan om mijn koddigheid moet lachen!) (ja, ga bij 28 weken nog maar soepel door de knietjes...)

groetjes
    Amber

9. YvonneM

YvonneM Lid

27 mei 2007
    55
    0
    0
    Ik ben gegaan voor een volmondig JA. Mijn man en ik hebben volgende week avond 8 van de 10 en we zijn beide heel blij dat we het hebben gedaan. Wij gaan naar de cursus Samen Bevallen. Je hoort wat je kan verwachten op elk vlak en op wat voor manieren je erop kan anticiperen. Ook geeft het mijn man zelfvertrouwen, hij weet nu straks ook wat hij kan doen ipv hulpeloos aan de zijkant te moeten staan toekijken.

10. Marjanne

Marjanne Fanatiek lid

13 mrt 2006
    1.912
    0
    0
    Noord Holland
    Mijn zus had wel een cursus gedaan en ik niet, we hadden allebei het tegenovergestelde.
    Ik dacht; had ik nu maar die cursus gedaan, dan weet ik hoe ik alles moet wegpuffen.
    Zij dacht; ik heb helemaal niets aan die stomme cursus.
    Het is maar net waar je zin in hebt, het maakt voor je bevalling helemaal niks uit.

11. jendo

jendo Actief lid

16 feb 2007
    151
    0
    0
    lerares
    Jeetje allemaal hele dubbele antwoorden.. De poll is bijna ook fifty fifty. Ik denk dat het ook vooral is hoe je er zelf tegenover staat. Tof dat jullie allemaal hebben gereageerd! Ik vind het heel prettig om te lezen hoe jullie er over denken! Ik denk dat ik neig naar zwangerschapsyoga. Maar het ligt er natuurlijk erg aan wie dat doet want erg zweverig hoeft het voor mij niet! Maar gewoon lekker ontspannen!
    Maar goed ik moet eerst nog zwanger raken..
    Sterkte allemaal!
    Jen

12. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    ik wou wel zwangerschaps gym gaan doen maar hier in denhelder word het niet gegeven , denk dat ik anders maar ga zwangerschapzwemmen ofzo

13. Sophie

Sophie Fanatiek lid

28 jul 2006
    3.129
    0
    0
    Noord-Holland
    Wij doen met z'n tweetjes zwangerschapshaptonomie.
    Een echte aanrader, heerlijk ontspannen en niet te vaak!

14. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Hee Sophie, je bent de eerste die ik ook over haptonomie hoor! Ik heb destijds geinformeerd op aanraden van vrienden en al na de eerste keer was ik van elke twijfel af. En het is inderdaad heerlijk ontspannen.

groetjes
    Amber

15. Sophie

Sophie Fanatiek lid

28 jul 2006
    3.129
    0
    0
    Noord-Holland
    Leuk dat jij ook zo enthousiast bent :p
    De eerste keer gingen we (met name m'n man, ik heb eerder vanwege nekklachten haptonomie gehad) ook nogal twijfelachtig erheen.
    Vinden t vanaf die eerste keer ook helemaal geweldig :D

x Sophie

16. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Mijn moeder is dokter en zij heeft ook als co-assistent bevallingen begeleid, samen met een verloskundige. Zij zag toen zoveel vrouwen die geen idee hadden wat ze moesten doen, dat ze dacht: dat nooit. Zij gaf aan dat ze heel veel gehad heeft aan de zwangerschapsgym.
    Ik heb zelf mijn echte cursus nooit gehaald, want onze Sterre stief met 24 weken. Toen moest ik nog wel bevallen (ingeleid). Ik heb toen van tevoren een uurtje privéles gehad van een fysiotherapeute. Ik wist hoe ik moest ademen en persen. Toen voelde ik me wel beter voorbereid. Bij de volgende doe ik zeker de hele cursus.

17. jendo

jendo Actief lid

16 feb 2007
    151
    0
    0
    lerares
    Jeetje Aquilegia wat verdrietig! Het lijkt me heel moeilijk om dat te overkomen. Ik hoop voor je dat je de volgende keer gewoon een zwangerschapscursus kunt volgen
    Groetjes jen

18. Nynke31

Nynke31 Fanatiek lid

7 mrt 2006
    1.383
    0
    0
    Limburg
    Ik heb geen cursus gedaan en het is me ook gelukt om te bevallen :)
    Heb het wel jammer gevonden dat ik geen andere mama's heb leren kennen. We zijn nu verhuisd en bij de volgende wil ik wel een cursus doen, maar dan alleen voor de contacten.

Deel Deze Pagina