Hallo, Ik wil graag iets vragen. Ik heb het afgelopen jaar een extreem druk jaar gehad. Ik heb meer dan fulltime gewerkt, (50 u per week gemiddeld), een opleiding gevolgd, diverse trainingen moeten doen voor mijn werk, daarbij zijn we aan het verbouwen en zijn we in 2008 ook nog getrouwd. Heel erg leuk allemaal maar erg veel tegelijk, terwijl dat niet zo gepland was eigenlijk. Na het trouwen wilden we graag zwanger worden (deze wens hadden we beiden al heel lang dus het is zeker gepland en gewild) en ik was direct zwanger! Dat hadden we niet verwacht, zo snel, maar we zijn er heeeeel blij mee. Maar... sinds januari voel ik me continue oververmoeid. We zitten nog midden in de verbouwing en op zich kan ik als ik thuis ben toch nog wel redelijk mijn tijd indelen en rustig aan doen. Gelukkig heb ik een man met veel begrip voor mijn vermoeidheid. Maar op mijn werk is de sfeer compleet omgeslagen. Ik mag niet minder dan 32 uur werken en ook na de bevalling niet. Het ergste van alles (de collga's en het werk zijn wel heel leuk) is dat mijn baas zich heel anders is gaan gedragen naar mij toe. Ik werk heel nauw met hem samen dus heb ik er veel last van. Het lijkt alsof hij opeens op alle kleine dingetjes let, fouten zit te zoeken, en als hij geen fouten kan vinden zoekt hij wel iets waar hij me (onterecht) op wijst. Als ik mezelf dan verdedig zegt hij dat ik slecht met zijn feedback om ga, terwijl het gewoon onjuist is wat hij zegt, en ik dat kan bewijzen. Het lijkt wel alsof hij kwaad op me is omdat ik zwanger ben. Ook zet hij me sinds kort regelmatig voor schut waar andere collega's bij zijn, onder het mom van een grapje of een opmerking, maar het voelt gewoon weg klote. Ik zit regelmatig stiekem te janken op mijn werk en ga op maandag met lood in de schoenen werken. Ik voel me er ontzettend rot bij en kan niet meer genieten van de vrije tijd die ik heb omdat ik er zo tegen op zie dat ik weer moet gaan werken. Ik vraag me af of dit een burnout is of overspannenheid... kan dit kwaad voor mijn kindje? Ik wil mijn zwangerschap niet op het spel zetten voor die ... alvast bedankt, liefs mamatoB
hoi mamatoB, wat een verhaal zeg! Ik snap dat je erg moe bent na alle swat je mee hebt gemaakt. Het is echt ontzettend triest dat je werkgever zo aan het zieken is. Helaas gebeurt het wel vaker, dan kan zo iemand er niet mee omgaan dat jij nu zwanger bent. Dat kan te maken hebben met jaloezie maar meestal omdat ie bang is een goede kracht kwijt te raken. Waarschijnlijk heeft ie helemaal niet door waar ie mee bezig is. Ik zou dit niet op me laten zitten als ik jou was. Allereerst: ik zou me nu niet druk maken om je kindje, die kan heel wat hebben hoor!. Maar jij bent gewoon moe van alles en door de hormonen reageer je emotioneler, dat is normaal. Je moet hier echt goed met iemand over praten. Omdat het om je baas gaat is hij niet de aangewezen persoon, kijk of je en arbo-arts kunt spreken. Als je het niet meer uithoudt zou ik me ziek melden. De sfeer moet verbeterd worden jij moet uitrusten. Ik raad je echt dringend aan om zo snel mogelijk met een arbo-arts te praten over de mogelijkheden. Heel veel succes en laat ons maar weten als je meer vragen hebt. Mirjam
Dankjewel voor je reactie. Het probleem is dat mijn baas de grote baas is binnen ons bedrijf, hij staat bovenaan de hierarchische ladder. Hij krijgt het min of meer, via via toch wel te horen als ik met de bedrijfsarts praat. Het is alsof ik eigenlijk binnen het bedrijf niemand echt kan vertrouwen. Ik denk dat ik, als het niet snel beter wordt, wel naar mijn huisarts zal gaan. Eens kijken wat die zegt. Want ik zie wel in dat dit niet veel langer zo door kan gaan. Het lijkt wel alsof ze me er uit willen pesten. Vreselijk gevoel, zeker omdat het zo onrechtvaardig is. Als hij nu gewoon eerlijk zou toegeven dat hij het vervelend vindt, zou ik er nog begrip voor kunnen opbrengen, maar dat doet hij niet, het gaat allemaal indirect zodat ik geen bewijs heb en hij er mee door kan gaan. En ik werk zo nauw met hem samen dat er geen ontsnappen aan is. Ik ga er eens over nadenken om mijn huisarts in te schakelen. Hopelijk begrijpt die mijn situatie. Hartstikke bedankt voor je snelle reactie! liefs MamatoB
hoi, meteen doen morgen! Het lijkt er inderdaad op dat hij je weg wil pesten. Misschien ook eens bij rechtswinkel aankloppen. Hij kan en mag jou niet ontslaan, misschien is dit zijn tactiek om ervoor te zorgen dat je zelf ontslag neemt, heel gemeen, maar helaas gebeurt het wel eens meer. Mirjam