Sorry dat ik even off topic reageer, maar hoe zijn ze erachter gekomen dat stress de reden was? Ik heb ook erg veel stress gehad het laatste jaar en ik heb ook ineens geen eisprong meer. Ik denk zelf door de stress. Maar ik vroeg me dus af of en zo ja hoe ze dit onderzocht hebben
Leeftijdsverschil van (ongeveer) 2 jaar: leuk / voordelen: ze spelen al vrij snel ook samen, hier zo ongeveer vanaf dat de jongste 1 jaar was (oudste probeerde het al eerder, maar kreeg daarvoor niet superveel reactie van z'n zusje); oudste kon behoorlijk goed lopen toen ik hoogzwanger was en ik hoefde hem dus niet veel meer te tillen; er is een relatief korte periode (2 jaar) dat ze naar verschillende plekken gaan als wij werken (oudste straks naar basisschool, jongste nog naar kdv), dat is logistiek wat handiger dan verschillende locaties over een langere periode (is maar een klein voordeel, maar toch); ze beleven plezier aan dezelfde uitstapjes en kunnen deels met hetzelfde speelgoed spelen. Lastig / nadelen: m'n peuter vraagt veel aandacht en dat is wel eens lastig als je er ook een baby bij hebt (hij is volop aan het peuterpuberen terwijl jij je aandacht wilt/moet verdelen, bijvoorbeeld met voeden); 2 zwangerschappen relatief kort op elkaar heeft wel veel van mijn (wat oudere) lijf gevraagd, de bekkenpijn is in elk geval niet helemaal overgegaan na de 2e; als je oudste al toe is aan wat 'ingewikkelder' speelgoed, wil de jongste daar ook mee spelen terwijl het niet geschikt is voor haar. denk aan te kleine onderdeeltjes, speelgoed dat stuk gaat als je er te ruw mee omgaat, speelgoed dat niet in de mond gestopt moet worden. vervelend voor de oudste als hij daar niet meer mee kan spelen omdat zusje in de buurt is... (daar vind je wel wat op hoor, maar ik vond het in het begin wel even zoeken).
Onze dochter is nu 1,5 en wij wachten nog even. We willen sowieso eerst verhuizen en daarnaast lijkt t me ook wel praktisch als zij wat zelfstandiger is. Ik denk dat wij voor een leeftijdsverschil zullen gaan tussen de 2,5 en 3 jaar. Voor zover dat natuurlijk te plannen is..
Ik wilde lange tijd geen tweede kind, het leek me moeilijk: hoe kun je nou van je tweede net zoveel houden? En doe je dan je eerste kind niet tekort? Toch hebben we voor een tweede gekozen en nu ben ik er heel erg blij mee. Er zit 2,5 jaar tussen en dat is prima te doen. De oudste is nog niet echt zelfstandig met aankleden, spelen, eten etc. Maar de jongste is zo makkelijk dat het geen probleem is.
Mijn meiden schelen precies 2 jaar! En ik vindt het heerlijk....ze hebben best veel aan elkaar nu de jongste steeds meer kan. Ik vondt het erg leuk dat er maar 2 jaar tussenzat en het valt best mee allemaal....je zit er tenslotte nog helemaal in van je jongste. Ik zou het zo weer doen!