Ik heb 2 vraagjes Kleine man heeft driftbuien waardoor hij met zijn hoofd op de grond of ergens tegen aan gaat slaan. Hoe kunnen wij hier nou het beste mee omgaan, want hij doet het ook gewoon buiten op straat. De andere vraag gaat over zijn slaap ritme 6 uur wakker flesje in bed 6.30 slapen tot 9 uur soms zelfs tot half 11 12.00 slapen tot 15.00 18.30/19.00 slapen Is dit niet eruggg veel? Voor dat ik bij mijn ex weg ging sliep hij max een uur per dag. Nu gelukkig meer maar weet niet of dit wel helemaal goed is dat hij zoveel slaapt...... ben het niet gewend zeg maar. Mocht dit wel normaal zijn, met welke leefdtijd ongeveer gaan ze minder slapen?
@driftbuien, zoveel mogelijk negeren is moeilijk als je ziet dat ie zichzelf pijn doet, maar mijn ervaring is dat het eerder ophield als ik er geen aandacht aan besteedde. @slapen. Ja het is best veel (ruilen? ) het kan zijn dat ie in een sprong zit en veel aan het leren is waardoor hij meer slaap nodig heeft, maar het kan ook zijn dat hij best een heftige tijd achter de rug heeft door de situatie met jou en je ex (heb wat opgepikt uit het topic van de lounge) en dat ie het een soort van inhaalt. Dat ie nu wat meer rust kan vinden. Hoe dan ook, het is geen probleem als hij maar als hij wakker is niet suf is, maar alert en vrolijk (driftbuien uitgezonderd haha). Sterkte met de hele situatie, want zoals ik een beetje kon lezen is het niet niks wat jij hebt meegemaakt.
Naar onze 'norm' slaapt je zoontje veel maar de ene mens heeft nu eenmaal meer slaap nodig dan de andere.. Als je je zorgen maakt, kan je altijd eens naar de dokter gaan. Weet niet of er nog andere dingen zijn die opvallen? (lui, weinig/veel eten, ontwikkeling,...) Wat de driftbuien betreft; ik vind niet dat je het echt moet negeren. Je kind uit op die manier zijn verdriet, boosheid, frustratie,... Hij kan het nog niet met woorden benoemen. Ik benoem dus op zo'n moment de emotie die ik waarneem (bv. je bent boos omdat je niet op de TV mag kleuren of je bent gefrustreerd omdat je niet de trap opgeraakt). Je mag roepen, slaan (op een kussen, muur,...) en als je graag wil knuffelen, huilen,... mag je naar mij komen. Ik zit daar (in de zetel,...). Ik vind het belangrijk dat je je kind aanleert dat hij (al) zijn gevoelens mag tonen en dat je er voor hem bent als hij je nodig heeft. Ook leer je hem welke verschillende gevoelens er bestaan door ze op die manier te benoemen en zo zal hij ze misschien wel sneller kunnen benoemen en niet meer zo'n driftbui hoeven te krijgen.
Ik had dat idee met slapen ook al een beetje. Zo van hij heeft slaap van een heel jaar in te halen. Wat de driftbuien betreft..... tja ik vind het lastig..... 2 antwoorden hihihi en beiden zeggen wat anders
Ja ik moet mijn antwoord wat nuanceren denk ik. Ik heb inderdaad benoemd wat er aan de hand is en zeggen dat als ie klaar is naar me toe kan komen, maar het gedrag zelf (bonken met zn hoofd) zoveel mogelijk genegeerd. Tenminste, hier was het hoe meer aandacht ik eraan besteedde, hoe harder hij met zn hoofd ging bonken.
@ driftbuien: wat ik binnen (thuis) doe als ik al verwacht dat ze een driftbui gaat krijgen, als ik iets zeg wat ze niet mag bv, leg ik haar al op de grond neer zodat ze niet met haar hoofd achterover slaat. (gister deed ik dat ook weer en trok ze een hele gemaakte pruillip waardoor ik heel erg moest lachen, driftbui was direct over en ze kwam uit zichzelf een knuffel geven, heel slecht van mij om zo te lachen dus maar soms gebeurt dat gewoon ). Als ze om niks een driftbui heeft, ook thuis, pak ik vaak een dekentje en zeg ik, ow ga je slapen, leg dat over haar heen en negeer haar verder. Buiten weet ik nooit heel erg goed wat ik moet doen, komt ook niet zo vaak voor. Wel eens in de winkel als ze iets vast wil houden wat niet mag. Dan zeg ik wat niet mag en verder negeer ik het. @ slapen: Quincy gaat 's avonds tussen 19.00 en 20.00 naar bed, 's ochtends is ze meestal rond 7.30 uur wakker 's middags slaapt ze 1 keer, meestal rond 12.30 uur tot 14.30, soms eerder, soms langer, soms korter. Maar ze slaapt wel altijd maar 1 keer overdag. Per kindje is dit heel verschillend. Op het kdv zijn verschillende kindjes van dezelfde leeftijd die meer slapen. En er zijn er ook vast die minder slapen. Ik kan me voorstellen dat als je kindje veel heeft meegemaakt dan alles moet verwerken en meer slaapt. => zelf moet je dan niet vergeten om ook wat meer te slapen want zal denk ik geen overbodige luxe zijn in zo'n situatie, alleen kan ik dat natuurlijk niet goed beoordelen, maar veel mama's willen zichzelf wel eens vergeten.
Tja je zelf vergeten dat kan wel eens heel goed kloppen. Sinds mijn bevalling ben ik wel geteld 2x zelf naar bed gegaan en heb ik een uurtje geslapen. 1x in de periode dat ik nog bij mijn ex was en 1x hier in mijn nieuwe huis bij mijn nieuwe vriend. Ik wil het wel gaan proberen om af en toe nog wat bij te slapen, maar we zijn nog zo druk in ons huis bezig dat je er niet aan denkt en maar door blijft gaan, want het is zo makkelijk en fijn als hij slaapt dan kan je makkelijker dingen doen. Ik ga proberen het te negeren en uitleggen waarom dingen niet mogen.... maar zou hij dat al snappen?