Fles in de middag afbouwen / en brood...

Discussie in 'Voeding' gestart door HappyRabbits, 26 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Hoi hoi,

Heb het idee dat we met de kleine man in een soort tussenfase zijn beland qua voeding. Hij krijgt nog vier flessen, maar die gaan eigenlijk allemaal niet helemaal meer op. Soms laat hij zelfs de helft staan!
    Het schema is nu als volgt:

07.00 uur 90 cc melk en 90 cc pap (fijne granen, 3 scheppen). In totaal dus 180/200 cc. Pap gaat goed, fles laat hij meestak wat van staan.

09.00 uur fruithap, gaat helemaal op, vindt ie lekker!

11.30 uur 180 cc, blijft meestal tussen de 50-80 cc staan

12.30 uur brood, gaat bijna niks van naar binnen, soms max. een halve boterham zonder korst. Soms geef ik hem een cracotje verkruimeld met wat fruit of de rest van zijn melk, zodat hij toch wat binnen krijgt. Hij lijkt brood wel lekker te vinden, maar hij slikt het niet door. Uiteindelijk heeft hij een enorme plak tegen zn gehemelte :$.

15.30/16.00 180 cc, gaat soms op, meestal blijft er zo'n 60 cc staan/soepstengel, bijna niks daarvan.

18.00 uur warme hap, meestal vers, gaat helemaal op, smullen!

19.30 uur 180 cc, blijft zo'n 30/50 cc staan.

Tussendoor bieden we hem altijd koude thee of water aan, op de creche krijgt hij dixap of thee. Ik wil dat hij voldoende drinkt.

Hoe ga ik nu over naar 3 flessen als hij nog zo weinig brood eet? Tussen de middag pap geven? Op de creche bieden ze alleen brood of toast aan. Meer fruit geven? Want als die fles van 16 uur vervalt, dan moet hij tussen de middag toch wel wat gegeten hebben om het tot 18 uur vol te houden. Want een tussendoortje zoals een soepstengel gaat er ook niet in. Ik kan toch moeilijk 3 keer fruit geven? Hoe pakken jullie dat aan/iemand advies?

2. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Ik zou dan de fles van 11:30 niet doen en dan 12:00 brood
    En dan evt 13:00/13:30 nog bijvoorbeeld 120cc aan melk

En dan om 15:30 extra fruit of tussendoortje als rijstwafel met water of thee.

3. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Jij drinkt toch ook bij je brood? Waarom om 12u geen brood met 90/3 ?
    2x pap is niet nodig tenzij hij erg op de -2 lijn zit.
    Dan zou je in de middag wat Griekse yoghurt oid kunnen geven.

4. Zonnig25

Zonnig25 Actief lid

13 mrt 2013
    294
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb die van 16:00u laten vallen.. en dan half 5 voor hem vast warm eten hij slaapt daarna nog een uurtje.. heb genoeg voor hem ingevroren..
    20:00u fles en dan slapen..

In de middag flesje sap en koekje..

5. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Ik snap wel dat hij om 12.30 niet veel brood eet, hij zit denk ik nog vol van de fles van 11.30. Ik zou die van 11.30 skippen en om 12.30 eerst broodje geven met direct daarna een kleiner flesje. Ook kun je 's ochtends van 180/6 pap maken en dat helemaal geven. De fles van 15.30 kun je ook vervangen door rijstwafel, fruit of beetje Griekse yoghurt (yoghurt vanaf 7 maanden geloof ik, zie niet hoe oud jouw zoontje is) Fruit in de ochtend kun je ook een half uur / uur later geven, dan komt dat qua tijd iets meer tussen het ontbijt en lunch te zitten.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou 11.30/12.00 eerst een boterham geven en dan nog melk naar behoefte. Als jet brood zelf nog te veel plakt kun je het beste alleen korsten geven..die zijn veel makkelijker weg te krijgem dan het zachte gedeelte van het brood.

om 15.30 hoeft hij niet per se eem fles meer. Je kunt dat vervangen door een soepstengel/rijstewafel/droge cracker..maar eem tweede keer fruit is ook prima. Hier eten ze nog steeds 2 maal per dag fruit.

7. HappyRabbits

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113

Bedankt voor de reacties! Vandaag zijn we gaan uitproberen hoe het werkt met de combi brood en melk om 12.00 uur. Hij heeft uiteindelijk een halve boterham op, waarvan slechts drie kleine stukjes los. Er zat boter op en de boterham was een dagje oud, maar het bleef nog steeds plakken. Ik heb niet het idee dat hij het vies vindt, maar hij slikt het gewoonweg niet door. Als hij lacht dan zie ik het gewoon nog op zijn tongetje liggen of aan zijn gehemelte plakken. Ook als ik tussendoor wat melk geef, heeft hij nog altijd het brood niet ingeslikt :$.
    Heb het uiteindelijk een paar stukjes geprakt met een stukje banaan, toen ging het wel. We proberen het trouwens ook door hem een reepje brood te geven en eerst te kijken wat hij weg krijgt. Maar het merendeel belandt dan tussen zij teentjes, in zijn haar en aan de bekleding van de wipper. :D

Hij heeft tussendoor wel nog een korstje op tijdens het wandelen. Maar soepstengel, toastje, rijstewafel... Het gaat allemaal heel moeilijk, hij verliest dan ook snel zijn interesse erin.

Wa iemand voorstelde: Zijn fruithap later geven kan niet, hij slaapt nog tussen 9.30 en 11.30 uur.

Eerder zijn warme hap kan ook niet, hij zit twee dagen op de crèche en eten lukt dan niet eerder dan 18.00 uur. Ik wil graag dezelfde routine aanhouden als de andere dagen. Dus eten wanneer wij dat ook doen.

Rond 15.30 nog een keer fruit is misschien wel een goed idee. Dat gaat er altijd met plezier in en is natuurlijk ook gezond.

Wat ik zelf wat zorgelijk vind is niet het eten maar het drinken. Ik vind eigenlijk dat hij dan best weinig drinkt, want hij drinkt alleen een paar slokjes water/thee tussendoor uit een tuitbekertje dat ik hem moet voorhouden. Hoe doen jullie dat met drinken? Hij plast overigens prima.;)

8. tuc

tuc Niet meer actief

wat drinkt hij dan totaal incl. melk. Want op zich hebben ze nog niet megaveel extra vocht nodig hoor. En wat je misschien gerust stelt is dat je fruit als 100% vocht mag rekenen, dus 100 gram fruit is 100cc. En groenten voor 50%.
    Wat je vertelt over de groentetijd zou ik idd zo houden, 18.00 uur is een prima tijd om te eten. Ben benieuwd of het lukt met een extra keer fruit, hier vinden ze dat heerlijk iig.

Het brood zou ik gewoon voorzichtig door blijven gaan zo, sommige kindjes moeten gewoon wat langer wennen, is niks om je zorgen over te maken.

9. HappyRabbits

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Dat van het meerekenen van groente en fruit wist ik niet.
    In dat geval komen we ongeveer op het volgende, gisteren:

180 cc opvolgmelk (inclusief pap)
    180/200 gram fruithap (banaan, nectarine, pruim)
    100 cc opvolgmelk
    20/30 cc thee/ water
    110 cc opvolgmelk
    180/200 gram groentehap (dus 90 cc)
    150 cc opvolgmelk

Dus minimaal 830 cc kom ik dan uit... best veel eigenlijk. ;)
    Ik vergelijk het met de flessen die hij dronk, dat was 4 x 180, en dan dacht ik dus dat hij nu te weinig drinkt.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Zodra ze meer bijvoeding krijgen gaan ze idd minder letterlijk drinken. Flessen van 180 gaat veel harder qua vocht. Maar wat ik zie in je schema is helemaal prima hoor geen zorgen over maken.

11. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Wij zaten zonder fruit en alles destijds om 3 flessen van 180/6
    En daar ging niet alles van op.

Het is dan ook minimaal 500 ml wat Siem minimaal aan vocht moest binnen krijgen.
    Ik heb toen ook te horen gekregen van de ka dat ik de fleshoeveelheid los moest gaan laten en moest gaan richten op 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes. Dus fles als ontbijt, fles na de boterham en fles voor slapen gaan

12. HappyRabbits

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Bedankt ladies!
    Vandaag op de creche heeft de kleine man zowaar driekwart boterham incl. korst op :$. Maar ook daar gaan de flessen slecht. Vanavond groentehap om 18 uur en om 19.30 een fles waarvan slechts 90 cc op is gegaan. Hij slaat de fles gewoon weg! :x Net alsof hij het helemaal zat is die melk, protesteert ook hevig .... Lastig vind ik dat...

13. tuc

tuc Niet meer actief

hoeveel cc opvolgmelk heeft hij nu totaal binnen gekregen??

14. HappyRabbits

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Vanmorgen 160
    Op de creche 1x80 en 1x100
    Vanavond ook 90

Ze stelden al voor misschien erns n ander merk te proberen omdat hij de melk misschien zat is. Vind ik zelf niet zo'n goed idee, dus we kijken het nu even aan wat hij aan brood gaat eten...

15. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Ik tel 430cc melk. Tot 12 maanden 'moeten' ze 500cc zuivel krijgen. Dat is inclusief boter, (smeer)kaas, yoghurt e.d. Je zit daar dus bijna aan. Je kunt eventueel na het eten nog wat Griekse yoghurt toe geven. Bedenk dat je tot 12 maanden langzaamaan naar 300cc zuivel moet afbouwen

16. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben het hier wel mee eens...zou mij niet te druk maken ts.

17. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Hier heb ik recent de fles van drie uur laten vervallen. Hij dronk amper in het totaal 40. Liet erg veel staan. Was ook tte zien, hij is in 1,5 mnd amper 200 gram aangekomen. Zonder die fles gaat het ineens een stuk beter. Ik geef hem tussendoor ook zelden wat te drinken, mede omdat hij dan woest wordt en alleen nog maar melk wil.

18. HappyRabbits

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Thankx! Ik ga me ook niet meer drukmaken. Hij eet verder hartsikke goed zijn pap, fruit en groente, echt smullen is dat :D.

Deel Deze Pagina