Wel of niet al aan werkgever vertellen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Missy88, 11 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Missy88

Missy88 Actief lid

19 jun 2011
    314
    2
    18
    NULL
    Gelderland
    Ik ben nu pas 5 weken zwanger maar als ik na mijn vakantie terug kom 8 weken. Nou gaat mijn leidinggevende 2 weken erna op vakantie voor 3 weken en de week dat hij terug komt loopt mijn laatste tijdelijke contract af(zou dus vast worden). Ik zou dan 13 weken zijn.

Aan de ene kant wil ik het niet vertellen als het nog zo pril is maar aan de andere kant zou het de enige mogelijkheid zijn? (met mijn vorige verlengingen moest ik echt vragen of ze die gingen verlengen of niet want ik hoorde niks van hun kant. Toendertijd ook 2 maanden op contract moeten wachten tot ik die kon tekenen.

Wat zouden jullie doen? :)

2. Missy88

Missy88 Actief lid

19 jun 2011
    314
    2
    18
    NULL
    Gelderland
    Moet ik er even bij zeggen dat ik al had aangegeven minder te willen werken en wil nu dus ook dichter bij huis gaan werken(landelijk bedrijf). Ik reis nu gemiddeld 2 uur per dag(ben dan 11 uur van huis) en ook 1 dag per week koopavond(13 uur van huis). En dit breekt mij nu al op..

3. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    als ze niks zeggen en je komt op de eerste dag na het contract gewoon werken dan is je contract automatisch verlengd naar onbepaalde tijd. Ik zou lekker mijn mond houden tot 13 weken... dan heb je in ieder geval ook je vaste contract!

4. Missy88

Missy88 Actief lid

19 jun 2011
    314
    2
    18
    NULL
    Gelderland
    Met het risico dat ze op het laatste moment mijn contract niet verlengen en ik op straat sta? Dat is dan weer de andere kant.
    Hoe makkelijk vind je werk als je 3 maanden zwanger bent?

Misschien maak ik me nu al te druk. Misschien kan ik met 8-9 weken het niet meer voor me houden, ik heb nu al een opgeblazen buik die ik echt niet meer in kan houden. :p

5. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    sja net zo makkelijk als dat je met 8-9 weken zwangerschap werk vind denk ik...
    maar je kan toch wel vragen of ze je contract verlengen zonder te vertellen dat je zwanger bent? Ik zou het echt neit vertellen. Ik heb te vaak gehoord dat iemand geen contractverlenging kreeg net nadat ze vertelde zwanger te zijn...

6. Sweetangel28

Sweetangel28 Fanatiek lid

3 nov 2009
    2.007
    0
    0
    Fulltime mama
    nijmegen
    Hier ook iemand waarvan contract ineens niet verlengt werd ivm mijn zwangerschap ;) Ze waren bang voor complicaties maar mocht wel weer terug komen als ik bevallen was ! Mijn advies niets vertellen :)

7. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    ik zou idd niets zeggen en als je je toch niet lekker voelt gooi je het op n griepje , en waneer je contract verlengd is tot onbepaalde tijd kom je er ineens achter dat je zwanger bent ;)
    maar ze hebben toch ook een opzeg termijn waar ze zich aan moeten houden en die zou dan nu ingegaan zijn toch ?
    Mocht je contract toch niet verlengd worden weet je in ieder geval wel zeker dat je niet om je zwangerschap ontslagen wordt.
    Ik heb het al vrij vroeg aan mijn leidinggevende verteld omdat ik fysiek zwaar werk heb en het voor een niet zwangere al onverantwoord is ..
    Maar ik heb al wel een vast contract dus was eigenlijk niet bang om eruit gegooid te worden

8. Fleurtjes

Fleurtjes Bekend lid

30 jun 2010
    668
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou mijn mond houden tot ik mijn vaste contract had. Misschien niet zo netjes maar het is ook niet netjes een contract niet te verlengen omdat de vrouw zwanger is ;)

9. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Mijn contract is ook niet verlengd (en er was al wel gezegd dat het verlengd zou worden) toen ik zwanger was... Als je je baan wil houden, niets zeggen dus. Met 13 weken weken ben je nog helemaal niet zo lang zwanger, ik vind dat persoonlijk een beetje het 'normale' termijn om het te gaan vertellen.
    Als je minder wil gaan werken moet je dat gewoon aangeven, maar staat dat niet los hiervan?

10. Bri

Bri Niet meer actief

Aangezien het nu je laatste tijdelijke contract is, lijkt het me de normaalste zaak van de wereld als jij een gesprek met je leidinggevende aanvraagt vóórdat hij met vakantie gaat. Om te bespreken wat hij van plan is: vast contract, of uit elkaar?
    Ik vind het niet getuigen van goed werkgeverschap dat hij je zo lang aan het lijntje houdt. Vraag er zelf om, zeg dat je graag wilt weten waar je aan toe bent.

Je zwangerschap staat hier helemaal los van. Vertel het hem pas als je de 'kritische periode' door bent, ook dat is de normaalste zaak van de wereld. Als hij er een probleem van maakt dat jij het pas zegt als je je vaste contract binnen hebt, kun je hem vragen waarom hij dat zo'n probleem vindt: hoezo, had je mij anders niet in dienst gehouden?

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee bij tijdelijke contracten heb je geen opzegtermijn. Die einddatum die erin staat is dan de vastgestelde einddatum. Een lullige werkgever kan dan op de allerlaatste dag om vijf minuten voor einde werktijd nog zeggen dat je morgen niet terug hoeft te komen. Dit zou uiteraard niet getuigen van goed werkgeverschap, maar het mag in theorie.

12. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    TS: ik zou je willen adviseren het gesprek aan te gaan met je leidinggevende, onder het mom van "het is vakantietijd". Ik ga zometeen met vakantie, jij daarna.... dus ik wil graag van te voren weten waar ik aan toe ben, aangezien mn contract afloopt tegen de tijd dat jij (leidinggevende) terug komt van vakantie.

En dan idd pas later gaan vertellen dat je zwanger bent... er zijn ook genoeg dames die pas in een later stadium tot de ontdekking komen dat ze zwanger zijn.

13. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    ohja dat is waar :) niet aan gedacht hihi staat idd een eind datum op .

14. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    ik zou nu nog niks zeggen hoor, ik zou het doen zoals hopmarjanneke.

15. MamaVanGilani

MamaVanGilani Niet meer actief

Gewoon lekker je mond nog houden.. net wat Bri zegt.. pas zeggen na de "kritische" periode!

16. belgischemama

belgischemama Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.614
    0
    0
    ik zat/zit ook met het dilemma ik heb een contract van bepaalde duur tot half aug ik ben dan net 3mnd als ik contract van onbepaalde duur zou krijgen en heb ook getwijfeld of ik nu zou zeggen of wachten, de meeste raden ook aan dan pas te zeggen.

17. Joylinn

Joylinn Actief lid

21 feb 2011
    466
    0
    0
    Intern Accountmanager
    Utrecht
    ik zit met hetzelfde, ik ben nu 8 weken zwanger en mijn werkgever gaat 15 aug op vakantie en is 6 sept weer terug. mijn contract verloopt 31 aug.
    dat zou inhouden dat ik dan 13 weken zwanger ben wanneer hij op vakantie gaat en 16 weken zwanger ben wanneer mijn contract verloopt. misschien moet ik volgende week eens vragen of ze mijn contract willen verlengen, als ze dan ja zeggen dan wil ik die tekenen en zeg ik net voor zijn vakantie dat ik zwanger ben.
    het is niet raar dat ik een maand voor einde van mijn contract wil weten waar ik aan toe ben, los van mijn zwangerschap.

ik heb bij mijn vorige zwangerschap meegemaakt dat mijn contract verliep in mijn zwangerschapsverlof en hoefde niet terug te komen. onder het mom dat ik niet van fulltime naar parttime kon.

18. Flipske

Flipske Fanatiek lid

25 mrt 2011
    1.330
    0
    36
    overijssel
    Een week of 6 voor het van rechtswege aflopen van je contract zou ik vragen gaan stellen over de verlenging. Zwanger of niet, je werkgever moet je ook de kans geven om wat nieuws te zoeken indien nodig.

Dat je zwanger bent zou ik tussen de 13 en 16 weken vertellen. Dan ben je de kritieke periode voorbij, maar heeft je leidinggevende ook de tijd om vervanging te regelen.

19. Missy88

Missy88 Actief lid

19 jun 2011
    314
    2
    18
    NULL
    Gelderland
    Bedankt allemaal voor de reacties! Ik was op vakantie dus kon niet eerder reageren :)

Probleem voor mij is alleen ook dat ik al een beste reistijd heb heen en terug en ook wordt uitgeleend naar ander filiaal waarbij ik echt minstens 3 uur op een dag aan het reizen ben met de auto(files etc).
    Ik had al aangegeven dat dit mij teveel werd en minder wil werken en eventueel dichterbij en niet meer naar dat ene filiaal. Zijn ze al maanden mee bezig maar er is geen vervanging voor dat andere filiaal nog. Dat ik minder wil werken was eerst begrip voor en daarna ineens werd er moeilijk gedaan terwijl het nog niet eens met onze rayon manager was besproken.
    Ik vind het een puinzooi op mijn werk en wil ook op den duur weg.

Ik weet nog niet hoe ik het ga aanpakken, is ook afhankelijk van hoe ik me voel want ben sinds kort ontzettend misselijk en overgeven.

In elk geval bedankt en als er nog meer mensen zijn met ideeen hoor ik het graag.

20. Missy88

Missy88 Actief lid

19 jun 2011
    314
    2
    18
    NULL
    Gelderland
    Nog even een update. Ik heb inmiddels via een brief van het hoofdkantoor al de melding gehad dat mijn contract wordt omgezet in een vast contract. Loopt allemaal automatisch door denk ik :p

Anyway ben ik erg ziek van mijn zwangerschap, heb medicijnen gekregen waarvan ik hoop dat ze werken.

Deel Deze Pagina