Wat doen, nog ziek blijven laatste drie maanden?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door sundance11, 25 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sundance11

sundance11 Actief lid

24 jul 2011
    328
    0
    16
    Beetje vage titel misschien, maar ik zal het hieronder even duidelijker uitleggen.
    Ik ben nu 19 weken zwanger en vanaf de 8e week zit ik 50% in de ziektewet ivm erg veel moe zijn en misselijkheid. Ik werk onregelmatige diensten als groepsbegeleidster met mensen met een verstandelijke beperking.
    De afgelopen maand heb ik mij weer voor 30% beter gemeld en ben ik nog 20% ziek. ( ik werk in totaal 28,8 uur per week)
    Nu ben ik tot mijn vakantie zowiezo nog 20% ziek, daarna heb ik 3 weken vakantie en dan moet ik september en oktober nog werken.
    Ik heb volgende week een gesprek met mijn leidinggevende hoe nu verder.
    Ik voel me nu ik 20% ziek ben wel iets beter, doordat ik wat minder werk, maar ik ben na een dag werken nog erg moe. Op het werk is er geen mogelijkheid om extra pauze te nemen omdat ik alleen werk en altijd met de cliënten ben.
    De laatste maanden zal de zwangerschap er denk ik niet lichter op worden. Nu is het ook nog zo dat ik toch regelmatig van collega's hoor "goh ben je nog niet beter". Of toen ik zwanger was heb ik gewoon gewerkt niet klagen maar dragen". dat maakt mij heel onzeker, want ik heb me niet voor niets ziek gemeld natuurlijk. Als ik het met gemak aan kan had ik wel alle uren gewerkt.

Hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is, wat zouden jullie doen? Nog tot aan mijn verlof 20% ziek blijven of het in de vakantie aanzien hoe het dan gaat?
    En als ik tot aan mijn verlof 20% ziek blijf welke gevolgen heeft dat voor de duur van mijn zwangerschapsverlof? Ik heb nu 5 weken ervoor en 11 weken erna.

Groetjes Esther

2. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    als je nu ziek blijft gaat je verlof 6 weken van te voren in dus heb je 10weken na je bevalling .
    Kan je niet boventallig gaan werken ?
    Ik ben nu ook moed aan het verzamelen om dit te gaan vragen aan mijn leidinggevende :( maar ik durf het niet ....
    Die opmerkingen van anderen moet je aan je voorbij laten gaan elk mens en elke zwangeschap is anders :)
    Bij de oudste 2 heb ik ook tot 36weken gewerkt en nu ben ik 28weken zwanger en het kotsbeu!!

3. sundance11

sundance11 Actief lid

24 jul 2011
    328
    0
    16
    Geldt dat ook als je maar gedeeltelijk ziek bent? ik weet wel dat als je volledig ziek bent je automatisch 6 weken van de voren verlof krijgt.
    Voor boventallig ben ik net niet ziek genoeg vind ik. Met 2 mensen op de groep werken loop je elkaar in de weg.

4. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    In mijn vorige zwangerschap was ik ook gedeeltelijk ziek. Je bent verplicht om dan zes weken van te voren verlof te nemen. Dan heb je daarna nog maar tien over.

Ik zou gewoon kijken hoe het gaat, en als het minder gaat je voor een hoger percentage ziek melden.

5. Bri

Bri Niet meer actief

Ja, dat geldt ook als je gedeeltelijk bent ziekgemeld.

Je kunt jouw zwangerschap niet vergelijken met die van een ander. Ik vind dat het normaal is dat je moe bent, en gewone vermoeidheid vind ik geen reden om je ziek te melden. Je kunt alleen zélf inschatten of je echt te moe bent om volledig te werken. Bekijk het van week tot week, en denk niet te veel over hoe het straks zal zijn.
    Dus ik zou proberen een volledige week te werken als je terug bent van vakantie. Gaat het, dan blijf je beter gemeld. Gaat het echt niet, dan overleg je met je leidinggevende en meld je je weer gedeeltelijk ziek.
    Zorg wel dat je op je vrije dagen extra rust neemt, dus bijvoorbeeld een middagdutje op de dagen dat je niet werkt. En ga even een half uurtje liggen zodra je thuiskomt uit je werk. De kans is dan groter dat je het volhoudt.

6. Eveline2007

Eveline2007 Actief lid

11 mei 2011
    139
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wauw, 16 weken zwangerschapsverlof!
    Hier op Bonaire helaas maar 8. Heel erg, als je baby 1 maand is, moet hij al fulltime naar de creche! Helaas zijn ze hier niet zo flexibel op het eiland dat je daarna minder uren kunt werken.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het is jouw lichaam en jouw zwangerschap en voor ieder is dat anders. Ik zou het gewoon eerst eens aankijken en bijvoorbeeld doen wat Bri voorstelt.
    En ja, je moet ook bij gedeeltelijke ZW vanaf 6 weken vooraf met verlof.

8. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Ik zit in dezelfde situatie en volgens mij ben jij ook eind november uitgerekend als ik het zo lees. Ik ben ook doodop en werk halve dagen. Meer houd ik niet vol. Ga elke dag met hoofdpijn en doodmoe naar huis. De ene heeft gelukt en gaat fluitend door haar zwangerschap en de ander, zoals wij, hebben vette pech. Het heeft geen enkele zin om jezelf met een ander te vergelijken want elk lichaam is anders! Laat die collega's dus maar zeuren. Ik heb besloten dat ik het ga aanzien van week tot week. Als ik me een keer goed voel werk ik een uurtje meer en anders niet. Volgens mij heeft het niet zoveel zin om op de zaken vooruit te lopen en te zeggen 'over een maand ga ik weer volledig werken'. Je hebt nl geen idee hoe je je tegen die tijd voelt. Afwachten dus, hoe lullig dat ook is. Ik ga het wel doen en laat me niet meer opjutten door collega's of mijn manager.
    Heel veel sterkte er mee.... je bent niet de enige met dit probleem!

9. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.752
    646
    113
    Gelderland
    In de CAO staat dat je vanaf 13 weken niet meer verplicht bent onregelmatige diensten te werken. Misschien heb je daar wat aan?

Hou er alleen dan wel rekening mee dat je zwangerschapsuitkering straks ook gebasseerd is op regelmatige diensten, je ORT wordt dan niet mee berekend.... als je ziek blijft en de diensten die wel wél werkt, onregelmatig blijven, krijg je een hogere zwangerschapsuitkering. Ik zou dus lekker (een gedeelte) ziek blijven.

Ik heb er zelf voor gekozen 100% te blijven werken, maar dan wel alleen nog dagdiensten (onregelmatig trok ik echt niet meer).... maar dat was achteraf een behoorlijke tegenvaller hoeveel onregelmatigheidstoeslag je hierbij mis loopt....

Doe waar jij je goed bij voelt! Je kunt het voor je kindje maar één keer goed doen! En werken kun je nog de rest van je leven!!!!!!!!!!!!

10. sundance11

sundance11 Actief lid

24 jul 2011
    328
    0
    16
    Ik vind zelf de onregelmatigheid wel fijn, de avonddiensten zijn hier wel rustig. Als ik alleen dagdiensten zou draaien zou ik er iedere keer om 5.30 uitmoeten en dan kom ik ook niet aan mijn uren omdat cliënten vanaf 9.00 naar dagbesteding zijn en pas om 16.00 terugkomen.
    Ik heb net te horen gekregen dat ik nog een keer naar de bedrijfsarts moet en dan overleg ik wel met hem.
    Ik moet het ook echt per week bekijken, zo gaat het een week goed en net zoals deze week heb ik al 3 nachten amper geslapen vanwege pijn in mijn zij, dan de combinatie met werken valt erg zwaar.

11. angel229

angel229 Niet meer actief

Ik ben zelf ook vanaf 12 weken ziek geweest tijdens mijn zwangerschap maar dan wel om andere (ernstigere redenen). Tot 20 weken volledig thuis geweest, daarna eerst 3 x 2 uur terug gaan werken. Na een maand ben ik 3 x 3 uur gaan werken. Hier heb ik het tot het verlof bij moeten laten. Meer lukte gewoon weg niet, en vonden zowel VK en GYN niet verstandig.

Commentaar van anderen is er altijd. Heb ik ook heel veel gehad. Zij hadden dat ook gehad, moest me maar niet aanstellen, helaas stelde ik me niet aan. Ben meerdere keren opgenomen geweest in het ziekenhuis. Ik heb gewoon een dikke huid gekregen, hoewel het pijn doet. Je moet voor jezelf bekijken of je meer werken red.

Ik vond het heerlijk om met 34 weken te kunnen stoppen, kon het gewoon niet meer aan om nog langer door te werken.

12. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Ik zou het gewoon afwachten. Van moeheid enz kan je nog wel afkomen later in de zwangerschap als je nu al bekkenklachten hebt dan zullen die erger worden. Misschien voel je jezelf wel super goed na je vakantie en kun je jezelf weer beter melden

13. sundance11

sundance11 Actief lid

24 jul 2011
    328
    0
    16
    Sinds 2 weken heb ik er ook geregeld rugklachten bij. Ben bij fysio geweest en die concludeerdde toch wel dat mijn bekken niet helemaal goed stond en dat ik nu wel keuzes moet maken wat ik doe en laat. Ik neem het mee naar de bedrijfsarts en dan hoor ik zijn advies wel.

Deel Deze Pagina