Koemelkvrije taart

Discussion in 'Voeding' started by engeltje23, Jul 6, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. engeltje23

engeltje23 VIP lid

Aug 14, 2011
    9,348
    0
    0
    Hoi!

Nog maar 3 maandjes en dan is mn mannetje alweer jarig! Ik wil graag zelf een koemelkvrije taart gaan maken en heb al een beetje gegoogled op receptjes hiervoor, maar ben erg benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.
    Welk recept vonden jullie echt een succes? Het gaat met name om de cake, de vulling komt wel goed ;)

Liefs engeltje

2. Lady7

Lady7 Niet meer actief

Ik heb een bananencake gemaakt, een pak cakemix van Koopmans?
    Hier zat geen koemelk doorheen.. en de eieren heb ik vervangen voor banaan! Hij was erg lekker! (hier heb ik fondant nog over gedaan)

Ook heb ik bij de AH een cupe-cake mix gezien zonder koemelk

Het is alleen geen taart ;)

3. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    iets heel simpels wat een vriendin pas had gemaakt maar niet helemaal aansluit op jou vraag:

kant en klare vlaai bodem (is vaak ook zonder melk) soya vanille vla en aardbeien.

heel simpel de bodem vullen met de vla en er gesneden aardbeien op. evt versieren met soya slagroom :) en pure choco vlokken.
    heerlijk!!

4. engeltje23

engeltje23 VIP lid

Aug 14, 2011
    9,348
    0
    0
    @ lady7: En wat gebruik je dan ipv de roomboter? Gewone plantaardige margarine, of bertollie ofzo?

@ marieken: mmm klinkt wel lekker en makkelijk! Ben alleen zelf allergisch voor soya heb ik pas ervaren en heb t nu nog niet aangedurfd om die kleine soya te geven.... Hij heeft zoveel pijn gehad in de tijd dat hij koemelk kreeg en ben gewoon bang geworden om dit soort dingen te proberen. Net als aardbeien, mijn schoonvader is er allergisch voor, dus dat maakt me een beetje huiverig om uit te proberen. Slaat eigenlijk nergens op, maar toch, wil gewoon niet dat hij weer zoveel pijn krijgt.... Maar thnx voor t meedenken!

5. 2jees

2jees Niet meer actief

bij mijn weten zit in alle cakemixen wel koemelk. In poedervorm, weipoeder of wat dan ook.

Ik heb een cake recept zonder melk en ei maar als ik een lange cake bak zakt hij altijd wel in. Lijkt me voor een verjaardag niet mooi..

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een gewone biscuit die je met ei, bloem en suiker maakt is natuurlijk al koemelkvrij. En als je cake maakt en i.p.v. roomboter (olijf)olie neemt, dan is die cake ook koemelkvrij.
    Enige probleem is dat veel kinderen die koemelkvrij eten ook kippeneiwitvrij eten. In dat geval kun je een boterkoek maken waarbij je plantaardige margarine of olie neemt i.p.v. roomboter.

Bij allergie kun je beter geen mixen nemen. En voor een simpele cake of taart is een mix natuurlijk ook onzin.

7. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    je kunt idd gewoon de wajang boter of plantaardige AH boter bv gebruiken ipv roomboter of margarine in het recept.

heb ergens ook gehoord dat je eieren kunt vervangen door appelmoes maar toen ik dat laatst probeerde ging dat niet helemaal goed.

en er is redelijk wat pure chocola verkrijgbaar zonder melk, dus ook heerlijk erop of er door.

ben wel benieuwd wat je straks gaat maken :)

8. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Je kunt toch gewoon een boter nemen die koemelkvrij is? Ik heb zelf altijd vloeibare bak en braadboter culinair van de hoogviiet en die is ook koemelkvrij. Daar kun je prima cake mee bakken. Je beslag ziet er dan iets dunner uit dan als je roomboter zou nemen, maar gaat prima in de oven.

9. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
  10. Lady7

Lady7 Niet meer actief

plantaardige boter van AH.. moet zeggen wel minder lekker als roomboter.. maar smaakt verder prima

11. Maia

Maia Niet meer actief

ei mag wel gewoon bij hem toch?

dan zou ik gaan voor een biscuit (luchtiger dan cake) en die vullen met een lekkere vulling die koemelkvrij is.
    zoiets als dit: De Leukste Taarten Maak Je Zelf!

12. engeltje23

engeltje23 VIP lid

Aug 14, 2011
    9,348
    0
    0
    Thnx voor al jullie reacties meiden!

@ maia: ei kan hij wel tegen idd! Zit er in die biscuit mix geen weipoeder of iets dergelijks dan?

Heb nu een ananas-kokos cake in de oven staan, ben erg benieuwd hoe dat zal gaan smaken!!

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Voor een simpele biscuit ga je toch geen mix kopen? Gewoon even in je kookboek kijken!

14. Maia

Maia Niet meer actief

@engeltje: zou niet weten wat er in de mix zit, maar het is heel makkelijk zelf te maken hoor, dan weet je zeker dat er geen melk inzit.

15. engeltje23

engeltje23 VIP lid

Aug 14, 2011
    9,348
    0
    0
    Dat recept kan ik ook proberen dan ja! Hihi gelukkig kan je er ook water door doen ipv melkvervanger. Zou toch een beetje raar staan om er bv doorheen te doen als de visite ook van de taart eet ;)

De cake die ik net gebakken had is ingestort helaas.... De smaak was wel goed, maar denk toch ook wel een beetje te machtig om een taart van te maken.

16. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik ben ook nog aan het zoeken. Zoonlief moet ook koemelk vrij, ei vrij en soya vrij. Ik heb een ei vrije vanille cake geprobeerd maar lukte niet, ik ga denk ik maar gewoon bananencake voor hem maken en voor ons een gewone taart. Bananencake is ook met minder suiker lekker en hij heeft nog nooit koekjes oid gegeten dus bananencake is voor hem vast al heel bijzonder!

17. engeltje23

engeltje23 VIP lid

Aug 14, 2011
    9,348
    0
    0
    Heb je ook t recept van die bananencake? Klinkt wel lekker!

18. 2jees

2jees Niet meer actief

Ik heb net mn melk/ei/soja vrije marmercake in de over gezet, zal nog wel even laten weten of hij gelukt is, heb het al een keer eerder gedaan toen was hij wel ingezakt maar verder erg lekker!

19. engeltje23

engeltje23 VIP lid

Aug 14, 2011
    9,348
    0
    0
    Ben benieuwd! Hier ook net een soya-, melk- en ei vrije cake gemaakt. Hij was goed gelukt alleen weinig smaak en vrij grove structuur. Volgende keer doe ik er denk ik wat fruit doorheen of wel gewoon een eitje in ieder geval.
    Hij was maar een heel klein beetje ingezakt aan de bovenkant, kijk maar...

20. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik ben recepten aan het zoeken maar de meeste zijn toch met ei. Wij doen altijd maar wat. Cake recept met wajang boter ipv roomboter, of kokosolie of andere plantaardige olie. Geen eieren, maar een stuk of 3-4 rijpe bananen met bruine spikkels op de schil. Eventueel de helft vd suiker. Word een lekker kleffe zooi, maar smaakt heerlijk!

Share This Page