Hoi meiden, wij hebben een dilemma, dus ik wil heel graag jullie ervaringen en adviezen op dit gebied. Wij hebben een pracht van een rottweiler, een heerlijke vent van 4 jaar oud. Het is een superlief beest, megalief voor kinderen en echt een knuffel. Alleen is hij echt de koning van het bos hier: hij bepaalt wie hier wel en niet mogen lopen en als er een andere, dominante, reu is dan accepteert meneer dat niet en vliegt er op af. Dit doet hij eigenlijk alleen in het stuk bos achter ons huis, want daar is hij opgegroeid en dat ziet hij als zijn achtertuin zeg maar. In ieder ander bos is er nauwelijks een probleem en loopt hij om honden heen die hij niet leuk vindt. Behalve als hij aan de lijn loopt, dat is echt het grootste probleem, want aangelijnd vliegt hij alle honden aan!! Vooral op straat een groot probleem! Hij is erg gek op bepaalde honden en als hij die ziet loopt hij gewoon met ze mee en zijn wij hem kwijt, terwijl hij altijd supergoed naar ons luistert. Ergens is dat dus ook vrij dominant gedrag, net als het feit dat hij echt tegen iedere grasspriet wil aanpiesen. Je kan geen honderd meter normaal met hem lopen, want overal moet aan geroken worden en tegenaan gepiest worden. Verder is hij kerngezond, behalve dat hij al zijn hele leven groene afscheiding uit zijn pielemuis heeft (sorry voor de details). Nu heb ik er heel veel over gelezen en ik kijk erg veel naar de hondenfluisteraar Cesar en eigenlijk overal wordt geadviseerd om je hond te laten castreren als je toch niet met met hem wilt fokken. Dit zou beter zijn voor zijn gezondheid (de groene afscheiding is ontsteking en gaat dan weg) en het beestje zelf zou veel minder last hebben van zijn hormonen, waardoor zijn dominantie afneemt en hij zelf niet steeds getergd wordt door zijn opvliegende hormonen. Nu zei mijn dierenarts net dat het voor zijn gezondheid eigenlijk niks uitmaakt, behalve dan voor die afscheiding en dat hij helemaal geen last heeft van zijn hormonen. Ze doen het alleen om de medische reden van afscheiding en om zijn dominantie te laten afnemen zodat zijn gedrag wat gematigder wordt in het bos en het overal tegenaan piesen afneemt. En hij zou dan waarschijnlijk niet meer alle honden aan willen vliegen als hij aan de lijn loopt. En nu twijfel ik....wat moet ik doen? Hem laten castreren (daar gaat mijn gevoel naar uit want geloof echt dat het beter is) of juist niet?? Wat hebben jullie gedaan? Merkten jullie verschil? Wat vinden jullie? Sorry voor het lange verhaal, maar wil echt alleen de enige juiste beslissing voor mijn jongen maken! Dit is hem trouwens:
Hoi, Wij hebben onze hond al met 10 maanden laten castreren en sindsdien is het alleen maar beter met hem gegaan. Hij is wel iets aangekomen in gewicht, maar is lang niet meer zo dominant en veel rustiger
Ten eerste, wat een mooi beest! Wij hebben hier een dominante labradorreu, van nu 8. Wij zaten met hetzelfde probleem. De dierenarts gaf ons toen de tip om heem eerst chemisch te laten castreren, dit gaat door middel van een spuit. Dit werkt tijdelijk (6 a 8 weken), maar wel hetzelfde als een gewone castratie. Zo kan je kijken of zijn gedrag naar andere honden zou veranderen. Hier was dat echter niet het geval.
je zou hem 1 x chemisch kunnen laten castreren om te kijken of je verschil merkt...merk je geen verschil, lijkt mij het niet zinvol hem die ballen eraf te halen Wat is een chemische castratie? Dit is een injectie met een hormoon, dat er voor zorgt dat er tijdelijk geen testosteron meer wordt aangemaakt. Het heeft hetzelfde effect als een castratie, alleen is dit tijdelijk (ongeveer zes weken). Tijdens deze zes weken krijgt men een goede indruk van hoe de hond zal zijn als hij gecastreerd is, dus ook qua gedrag. Als de hond niet te rustig wordt en de klachten (dominantie/rijden/voorhuidontsteking) verminderen dan is een definitieve castratie een goed idee. Sinds kort bestaat er ook een implantaat, welke een tijdelijke (chemische) castratie geeft. Het implantaat wordt onder de huid ingebracht (zoals een chip) en geeft daar tijdelijk een stof af die, net als bij de injectie, de aanmaak van testosteron remt. Bij grote honden werkt dit ongeveer een half jaar en bij kleine hondjes zelfs bijna een jaar. Daarna blijft het implantaat gewoon zitten. Dit kan verder geen kwaad. Na de uitwerking van het implantaat kan de reu ook gewoon weer dekken. Wat zijn redenen voor een tijdelijke, chemische castratie? Om te kijken of een (definitieve) castratie, dus de operatie, het gewenste effect zal brengen. Om te kijken of het gedrag van de reu niet te zeer verandert van een castratie (of hij niet te rustig wordt). Als u een teefje in huis heeft dat loops is. Omdat reutjes dan constant proberen het teefje te dekken, zijn ze zeer onrustig in huis. Daardoor ontstaat er een vervelende situatie, waarbij u de honden constant in de gaten moet houden. Een chemische, tijdelijke castratie van het reutje kan dan uitkomst bieden. Het reutje blijft net na de prik met de chemische castratie wel nog enkele dagen vruchtbaar!
Tantan, dank je voor het compliment! Het chemische castreren hebben wij ook overwogen, maar dat werd ons door de dierenarst afgeraden. Het schijnt toch niet geheel hetzelfde te zijn als een gewone castratie en ze zeggen dat hij dan ook een ingreep moet ondergaan en hormonen krijgt, die niet goed zouden zijn. Vrienden van ons hebben dit gedaan met hun reu: de chemische castratie deed niets maar toen ze hem echt hebben laten castreren was er wel heel duidelijk verandering merkbaar! Bedankt alvast voor alle tips!
Tja, dat tegen iedere grasspriet piesen en overal ruiken is reu eigen. Als je hond té dominant is kan het helpen, maar niet in alle gevallen is dit het geval (is mij verteld door de fokker). Wij hebben een reu, hiervoor ook gehad en nooit laten castreren, is ook nooit nodig geweest eigenlijk.
Samama, dat grasspriet ruiken en piesen zou voor mij ook absoluut geen reden tot castratie zijn hoor! Wat ik vooral erg vervelend vind is dat hij erg dominant is als hij is aangelijnd. Het is toch ruim 55 kilo hond en wij wonen in een omgeving met veel blindegeleidenhonden, dus ik wil hem nu eigenlijk niet meenemen de stad in ofzo, omdat hij dan juist aangelijnd moet zijn en overal op af vliegt. En waarom?? Geen idee echt! Hij kan goed mee in de bus en trein, maar ook dat doe ik niet omdat ik dan een andere aangelijnde hond kan tegen komen, wat weer een hoop geblaf oplevert
En vergeet de afscheiding niet, dat is een chronische ontsteking en ik geloof nooit dat dat gezond kan zijn....en dat zou over zijn met castratie... Ik twijfel echt, want hij is echt mijn aller, allerbeste vriend en ik wil alleen het beste voor hem!
Is het geen optie om eerst naar een gedragstherapeut te gaan alvorens hem te laten castreren? Die kan je wellicht wel vertellen waarom hij zo dominant is aan de lijn (beschermend naar jou/jullie?). Wat betreft dat stukje bos; grote kans dat hij dat ziet als "zijn" teratorium en daarom zo dominant is. Een dominante reu kan heel vervelend zijn, vooral als ze zo sterk zijn (mijn hond weegt 77kg, Boerboel) en dan zijn ze gewoon moeilijk te hanteren. En wat betreft die lekkere groene klodders op de grond, nee daar word ik ook niet blij van Probeer in ieder geval die gedragstherapeut eens, even bellen om te informeren? Baat het niet dan schaadt het niet
Ik heb hele goede ervaringen met de castratie! die van ons is echt een stuk rustiger geworden, minder dominant en niet meer oversext!! (hij sprong echt op alles, vrouwtje mannetje, voor of achterkant maakte niet uit!) hij was er zelf erg nerveus door, zo'n 4 maanden na de castratie begon je goed te merken dat hij veranderde! Ik stem dus voor. van een chemische castratie zijn de meningen verdeeld, en heb ik geen ervaring mee. Mag ik 1 ding vragen? als je hondje dominant is en soms onverwachts op andere honden afvliegt, ook aan de lijn, waarom laat je hem dan los lopen in het bos? is toch best riskant? want hij zou het daar opeens ook kunnen doen?! (ik begrijp dat hij het nu alleen aan de lijn doet?) het is mijn grootste nachtmerrie dat een hond op mijn hond afvliegt,(terwijl die van mij aan de lijn zit en geen kant op kan!) en de eigenaar dan weet dat dit wel eens voorkomt... misschien beter hem dan toch overal aan te lijnen, als je weet dat hij dit gedrag vertoont toch? xxx
Hoi hoi, Wij hebben ons hondje ook laten castreren. En ik moet je zeggen; dat hadden we eerder moeten doen! Het lijkt wel alsof ie zelf meer rust heeft. Hij is nog steeds zo lief en aanhankelijk!
Hoi, Mijn Chihuahua heb ik ook laten castreren omdat ik ook een vrouwtje in huis heb en we geen pups wilden. Maar er is niks aan hem verandert kwa gedrag hoor, dus zou er niet teveel van verwachten. Hij is nog netzo hyper en pist nog netzo graag tegen dingen aan en dominant dat hij is! Gelukkig istie zo klein..
Ik ben voor castreren ook. Dus mijn advies is: gewoon laten doen! Het is voor een reu een kleine ingreep, dus hij zou er niet al teveel last van moeten hebben. Ik ben helemaal niet voor chemisch castreren. Als je het dan laat doen, doe het dan gewoon in een keer, dan is hij er vanaf. Wel een prachthond heb je hoor! Wij hebben een jack russel teef, maar ook hiervoor reuen gehad (diverse rassen) en ze altijd laten castreren. Wat je zelf al zegt, hij heeft wel degelijk last van z'n hormonen. Dat maakt hem ook dominant. Ik zeg: doen!
tja bij de ene hond helpt castreren wel bij de ander is het gewoon zijn gedrag en zou je naar een gedragstherapeut moeten gaan om dit af te leren.. Niemand kan je vertellen of de castratie gaat helpen bij jou mooie reu! Dit is een beslissing die je moet nemen, maar in je achterhoofd moet houden dat niet elke hond hetzelfde reageert op een castratie...
ik zou hem gewoon laten castreren, en in het bos bij jullie niet meer los laten, aangezien hij vind dat hij mag bepalen wie er wel loopt en wie niet(dus niet onder controle), door dat soort honden is die van mij nu agresief, die is aangevallen terwijl hij gewoon vast zat aan de riem en helemaal niks deed ( 1 keer van achter en 1 keer van de zijkant) ik kan mijn hond dus niet meer loslaten daardoor.
Poemelke, ik laat hem niet los lopen in het stuk bos achter het huis. Juist omdat ik niet wil dat hij een andere hond aanvliegt! Ik vind dat wel heel zielig, want er lopen ook zat honden waar hij mee wil spelen, maar ik durf hem hier gewoon niet los te laten! Nu zeg ik er wel bij dat we gemiddeld zo'n 4 tot 5 uur per dag met hem lopen, we gaan dagelijks ook naar een ander bos waar hij wel lekker los kan rennen en spelen en daar is nog nooit iets voorgevallen en llopt hij juist weg als hij een hond niet leuk vindt, maar voor de kortere wandelingen hier achter zou het fijn zijn als hij los kon....Het is voor mij geen optie mijn hond altijd aangelijnd te houden, dat vind ik echt zielig, hij moet kunnen rennen en spelen! Voor wat betreft die groene klodders: ze zijn niet alleen vies, het is ook een ontsteking en ontstekingen horen gewoon niet, da's niet gezond! Hij likt ook heel erg graag aan de pielemuis van andere honden, heel goor en ook zijn eigen piel vindt ie reuze interessant De hoofdreden is toch die afscheiding en ik denk dan ook: waarom een beest opzadelen met hormonen als hij er niks mee mag doen?? Samama, boerboels zijn ook van die prachtbeesten!!!
Hij MAG helemaal niets bepalen van ons, laat dat even duidelijk zijn!!! We hebben onze hond volledig onder controle, maar hij is in het stuk achter het bos zelf een aantal keren gegrepen, waardoor hij nu dit gedrag vertoont. Hij wordt hier onmiddellijk op aangesproken en voor gestraft. En hij loopt dus ook NIET los in het stuk bos achter het huis, omdat ik geen gezeur wil!! Overigens luistert hij naar mijn vriend beter dan naar mij, maar dat komt doordat rottweilers vaak één baas kiezen en hij naar mij toe erg beschermend is. Maar nogmaals: hij mag helemaal jiets bepalen: wij zijn de baas en wij bepalen!
Denemarkw, wel zielig voor jullie hond en heel slecht van de andere baas dat die hun hond los laten lopen als ze weten dat hij dit doet! Een hond mag nooit uit zichzelf aanvallen!! Dat doet die van ons ook niet, hij gromt en trekt lip en begint vreselijk tekeer te gaan, maar hij vliegt niet zomaar op een hond af en heeft nog nooit een hond verwond! Zielig voor die van jullie dat hij daardoor zo getekend is
Ik heb zelf ook een vrij grote hond, bordeaux dog van 60 kilo(reu). Heb hem een maand of 3 geleden laten castreren, ook idd wat je zegt voor de vieze druppies, maar ook omdat hij sinds 1,5 jaar tegen sommige reuen lelijk deed. Hij bijt niet ofzo, maar laat zn tanden zien, en dat is niet echt prettig om te zien. Verder is die van mij echt een goed sul, en begreep ik zijn gedrag ook niet, omdat ik al vanaf dattie 9 weken was, 1 keer (soms 2 keer) per dag met hem naar het strand ging, waar echt altijd super veel honden lopen! Dus heel sociaal opgevoed, zou je denken. Het is ook niet dat hij tegen iedere reu lelijk doet, maar tegen bepaalde.. Waarschijnlijk die idd ook wat dominanter zijn... Ik snap ook precies wat je bedoelt met dat het je beste vriendje is en dat je het beste voor hem wilt! Ik kan je verder nu nog niet veel informatie geven over hoe hij eventueel zou veranderen in zijn gedrag, want daar staat een half jaar voor. Het druppen is wel weg.. Vind het moeilijk om voor jou te zeggen, maar ik heb er toen wel voor gekozen. Ik laat mijn hond ook altijd los lopen, nu ook nog, maar zodra ik een andere mannetjes hond aan zie komen, dan doe ik hem vast aan de riem. Tis niet anders, helaas. Veel succes bij je keuze! Liefs Tahnee