Wel of niet castreren??

Discussie in 'De lounge' gestart door Bebek Istiyorum, 3 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poemelke

Poemelke Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.341
    0
    0
    Snap je helemaal meid! gelukkig laat je hem in het bekende bos niet meer los, zoals je al zegt, dat is waarschijnlijk zijn territorium. Maar wat vreselijk dat je hond daar zelf ook al eens is aangevallen, waarschijnlijk ook een grote reden van zn gedrag op die plek!
    Zodra je ook maar het vermoeden krijgt dat hij te agressief gaat worden naar andere honden in een ander bos, zou je hem daar ook moeten aanlijnen denk ik, soms kom je hondjes tegen die elkaars karakter gewoon niet kunnen uitstaan, heel gek is dat...maar zo te horen heb je daar zelf wel heel goed zicht op!;)
    ben het met je eens dat honden ook een moeten kunnen uitrennen en spelen! ik kies hier ook bepaalde stukken waar nauwelijks andere honden komen, terwijl die van mij echt supergoed luistert (is een border collie en hoef maar met mn vingers te knippen) maar ben altijd heel bang voor andere honden die hem wat willen doen, vandaar dat ik dat ook zei, snap je.
    Nogmaals wat castreren betreft, reuen kunnen door die, groene smurrie zullen we het maar noemen, ook op latere leeftijd voorhuidonstekingen krijgen, dus denk dat je in principe het wel kan doen, je hebt in principe niks te verliezen toch? als hij wat minder dominant wordt is alleen maar meegenomen!

xxx

2. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

24 sep 2008
    7.353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    Tahnee, jij verwoord precies wat ik bedoel: het is naar om te zien en het is vervelend dat hij overal op af vliegt!
    En de dierenarts zegt dat het druppelen niet goed is en kan leiden tot prostaatproblemen....
    Ik neig er ook erg naar om het wel te doen, maar vriendlief vindt het zielig, die voelt het volgens mij bijna zelf, hahaha :D

Ik googel me ook suf en de meeste sites adviseren om tot castratie over te gaan, maar net wat je zegt: je wilt alleen het beste voor je maatje!

Daarom ben ik erg blij met jullie meningen en adviezen, bedankt alvast en keep them coming please ;)

3. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

24 sep 2008
    7.353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    Hahaha, het zijn net mensen soms! Inderdaad vinden sommige honden elkaar gewoon niet leuk. Het nadeel van het hebben van een rottweiler is dan wel meteen dat het gelijk aan de rottweiler ligt, want die hebben de slechte naam! Terwijl er bij ons toch aanrdig wat 'gezins'rassen rondlopen die nog feller zijn!

Als ik zie dat er een reu aankomt die ook dominat gedrag vertoont lijn ik hem ook gelijk aan hoor, ik vind gewoon niet dat een ander last moet hebben van mijn hond, of, zoals bij jou, dat je bang moet zijn dat jouw hond gegrepen wordt! Dat is niet fijn wandelen voor hond en baas en ik vind ook dat een baas daar verantwoordelijk voor is, dat zijn hond luistert en hij zijn hond goed genoeg kent om te weten hoe hij zal reageren in bepaalde situaties!

Bij ons loopt ook een border collie, echt een prachtbeest, en mijn hond wil altijd met hem spelen maar die border collie heeft diep ontzag voor hem en loopt altijd rondje om, hahaha. Staat die van mij heel sip te kijken waarom ie niet mag spelen :D

4. wuppie 01

wuppie 01 Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Heel moeilijk om het gedrag in het bos wat hij kent nog om te keren inderdaad hij heeft nare ervaringen en ziet het als zijn terrein.

Wij hebben 3 jack russels waarvan er een duidelijk de baas en heel dominant tegen andere honden en dan ook vooral in de buurt in het bos gaat het goed daar kan hij juist het beste spelen met honden zoals die van jou duidelijk de baas terwijl hij hier in de buurt de grootste honden aanvalt. Het gaat alleen goed met een teefje dat hij van pups af aan kent.

De andere 2 zijn wel gecastreerd en heeft heel goed geholpen wij hadden een rangorde probleem in huis en hebben de zwakste (helft kwa gewicht) en de onzekere bange gecastreerd en nu gaat het goed(op kleine incidentjes na):(. De laatste durfen we dus niet te doen omdat we bang zijn dat we weer problemen krijgen in huis chemisch kwam er weinig verschil.
    De andere 2 reageren heel goed op de castratie het lijkt wel of ze rust hebben in hun hoofd en spelen nu ook weer en zijn weer vrolijk.
    We hadden het bij 1 zelfs eerder moeten doen want die is een klein chagerijntje geworden van alle spanningen. vieze klodders zijn hier ook verdwenen.

Veel succes met je beslissing.

5. Nynke Jellie

Nynke Jellie Bekend lid

1 okt 2008
    745
    0
    0
    Weet je wat onze dierenarts er over zei? 'Wat is zieliger, een reu die zijn ballen heeft maar ze niet mag gebruiken of een gecastreerde reu die gewoon simpelweg niet weet wat ie mist? (zal k maar zeggen)

Dus het argument van je vriend gaat niet helemaal op :p
    Maar goed wij hebben onze Jack Russell reu wel laten castreren omdat die ook vrij dominant kan doen en voor de castratie heel heel heel erg druk was... Gelukkig is hij nu een stuk rustiger en ook minder dominant. Voor ons heeft het dus prima gewerkt!

6. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Hoi,

allereerst wat een prachtige rottweiler is hij!

Ik las dat hij een aantal keer zelf gegrepen is door andere honden in dat bos. Is het gedrag daar na begonnen? De mogelijkheid bestaat dan dat hij niet uit dominantie uitvalt maar uit angst, zogenaamde angstagressie. Bij deze aanvallen is het voor de hond aanval is de beste verdediging. Hij heeft de ervaringen van de vorige keer en de onzekerheid of het nu wel of niet weer gebeurd wordt de trigger om uit te vallen, het "enge" weg te jagen. Dit kan gepaard gaan met enkele dominante tekenen zoals een hoge staart, oren naar voren maar vaak is het bij angstagressie dat de staart wel hoog is dus dat het dominantie lijkt, maar de oren zijn plat naar achteren.

Mijn advies is om het gedrag eens te laten beoordelen door een goede gedragstherapeut en die je kan begeleiden en tips geven hoe je het gedrag er weer uit krijgt.Hier gaat wel veel tijd in zitten en castratie is daarvoor niet de oplossing. In sommige gevallen kan het bijdragen aan het proces, en soms ook niet. Dat verschilt echt per hond.

Het gedrag is nu aangeleerd en alleen met een castratie zou het zelfs in het gunstigste geval van angstagressie niet afdoende zijn om het gedrag eruit te krijgen. Het zit er nu eenmaal in door de ervaringen die hij heeft gehad en de succes verhalen waarbij het hij "enge" weg heeft kunnen jagen.

Castratie kan wel goed helpen tegen de chronische voorhuid ontsteking. De hormonen worden weggehaald en dus zal de ontsteking uiteindelijk afnemen.

Ik ben geen voorstander van chemische castratie. Het heeft niet het gewenste resultaat wat een castratie wel heeft. De ene reu heeft wat meer tijd nodig om alle hormonen eruit te krijgen dan de andere. Mijn oudste reu is 3 jaar geleden gecastreerd en sinds een jaar zien we pas de voordelen van de castratie en komt de werking nu pas tot uiting. Hij had dus ruim 2 jaar chemisch gecastreerd moeten zijn om dezelfde uiting te krijgen. En een hond al die troep inspuiten hou ik al helemaal niet van.

Ik hoop dat je wat aan mijn reactie hebt en ik wens je er veel succes mee.
    Mocht je meer willen weten dan mag je altijd een pb-tje sturen.

Laat je nog weten hoe het afloopt?

Groetjes
    Manuk

7. Lelle23

Lelle23 Niet meer actief

:D Hier ook zo'n kerel! Die vond het ook zo zielig toen de katertjes geholpen gingen worden :D:D

Wat een prachtige kerel heb je overigens! Mooie kop en ontzettend sprekend. Wij hebben een beauceronteef lopen. (Vond de rottweiler indertijd te grof voor mezelf, zag me al over straat vliegen, op m'n buik liggend, tijdens het rondje lopen ;))
    Ennuh, castreren? Doen! Zeker vanwege zijn chronische ontsteking... Succes met je keuze!

Gr. Marielle

8. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

24 sep 2008
    7.353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    Hahahaha, zo denk ik er dus ook over!! Ik vind het gewoon hartstikke zielig dat ie nu wordt aangedreven door hormonen die hij helemaal niet mag gebruiken!!

Manuk, ook ik ben geen voorstander van chemische castratie, precies door wat jij ook al zegt: hij krijgt troep ingespoten en hij heeft meerdere injecties nodig om resultaat te zien, terwijl die meerdere injecties dus weer kunnen zorgen voor diabetes.
    Ik weet niet zo goed of hij aanvalt uit dominantie of omdat hij gepakt is...ik weet wel dat hij in de lift een paar keer gegrepen is en daar dus geen andere honden meer accepteert, wat dus duidelijk wél uit angst voortkomt. Maar het is ook gewoon wel een dominante jongen, want aangelijnd maakt het niet uit waar we lopen; hij vliegt dan een andere hond aan, met name reuen en dan vooral de dominate reuen.
    We hebben ook een tijd gehad dat ie hier een vriendje had, ook rottweiler, waar ie altijd mee speelde. Dat was nog een pup en ze speelden totdat de pup volwassen was en dominant werd en nu wordt het knokken als ze elkaar zien...het is dus echt ook wel een dominatiestrijd.

Ik ben wel heel erg met hem aan het trainen: het continue corrigeren van aanvallend gedrag naar andere honden toe en ik heb wel verbetering gemerkt, maar als iemand anders een keer met hem loopt doet ie het gewoon weer net zo hard en het blijft een soort van strijd.

En vooral die afscheiding baart me zorgen, omdat ik weet dat dat tot heftigere problemen kan leiden....

9. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

24 sep 2008
    7.353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    Dank voor het compliment :) We zijn ook erg gek met hem en het is echt een prachtmannetje, ook qua karakter!
    beauceron lijkt inderdaad wel wat op rottweiler, maar schijnen nogal hyper te zijn? :D Lompe lieverds heb ik me laten vertellen, alleen beter hanteerbaar door hun grootte! Leuke beesten!

10. Lelle23

Lelle23 Niet meer actief

Nou, hyper is ze niet hoor! Zeker niet in vergelijking met onze mechelaar ;) Ze is een heerlijk rustig meisje en wanneer het nodig is (tijdens de training of spel) lekker uitbundig.
    Een lompe lieverd inderdaad! LEO (Lomp En Onbenullig) ook wel genoemd!
    Volgens mij is de Bauce een redelijk stabiele hond in het algemeen...

Fijn dat jullie zo gek met hem zijn!

Gr. Marielle

11. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Het klinkt wel als angstagressie..
    Mijn oudste reu heeft het namelijk ook en de castratie heeft daar tegen niet geholpen. Hij is ook heel selectief want puppen doet hij niets, speelt hij heel lief mee. Sommige teven gaat ook goed, maar een dominante reu is het gegarandeert mis. Honden die hij niet kent gaat ook fout.

Ik zou toch adviseren naar een goede hondenschool te gaan waar ze werken op een basis van positief gedrag belonen en negatief gedrag negeren. Een slipketting en maar aanroppen helpt in dit geval niet, dus op die basis zou ik niet gaan trainen.

Heeft ie iets wat ie heel leuk vind? Een balletje of een snoepje? Als je een andere hond aan ziet komen leidt hem er mee af, houd zijn aandacht op jouw gefocust. En valt hij niet uit, beloon hem er dan mee. Prijs hem de hemel in dat ie zo'n brave jongen is. Probeer daarmee dat hij de andere hond negeert en zo positieve ervaringen krijgt dat het ook anders kan en dat jij hier veel blijer mee bent dan met het uitvallen. Plus dat hij dan ook nog eens beloont wordt als hij het positieve gedrag laat zien.

12. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

24 sep 2008
    7.353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    Slipketting gebruik ik sowieso niet, daar geloof ik helemaal niet in en dat vind ik zielig!
    Wat je zegt over het afleiden en de aandacht op mij focussen: ik doe niet anders, maar mooi dat het niet werkt! :D
    Ik ben vooral druk met trainen nu dat hij rustig blijft als hij een hond ziet die hij niet lief vindt en prijs hem dan inderdaad de hemel in (voorzien van het welbekende idiote hoge stemmetje :D) en het helpt wel iets, maar het gedrag is niet weg.

Het is ook niet dat hij iedere hond die hij niet kent aanvliegt, want sommige vindt ie alleen maar leuk, maar andere, de dominantere met name, die vliegt ie dan wel aan!

Mijn vriendinnetje van ander topic heeft haar dierenarts ook even gebeld en gevraagd hoe of wat en die adviseren ook castratie, maar alleen vanwege de groene afscheiding en pas op de tweede plaats de dominantie.

13. Samama

Samama Niet meer actief

Bebek, als ik dit zo lees, hoe jullie reageren op hem , komt het op mij over dat jullie heel goed weten hoe jullie vent in elkaar zit. Top!

Doe wat je zelf denkt wat goed is. Maar nogmaals, zoals eerder gezegd, een castratie werkt niet bij iedere reu.

O en dank voor het compliment :)

Succes!!

14. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

24 sep 2008
    7.353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    Dank je wel Samama!
    Ik weet ook niet of het qua dominantie werkt, omdat hij ook al 4 jaar oud is, maar hoe meer ik lees over die groene afscheiding en de gevolgen die dat kan hebben op latere leeftijd, hoe meer ik er naar neig om het toch te laten doen....
    En als hij minder dominant wordt zou dat alleen maar heel fijn zijn, net als het afnemen van vlaggen!
    Maar zijn gezondheid staat toch wel bovenaan!!

Hahaha, ik vind het zo moeilijk, voel me echt zo'n ontaard mens :(
    Gelukkig mag ik bij hem blijven tot hij slaapt, als we besluiten het te doen...

15. girl21

girl21 Niet meer actief

ik zou het wel laten doen als ik je verhaal zo lees...

ik heb zelf een jack russel die van pup af aan errrug dominant is.
    we hebben hem zo snel als mocht meteen laten helpen, en het is echt een schat van een hond geworden! (tuurlijk blijft er wel pit in, maar dat hoort bij het ras)

en idd wat je zelf ook al aan gaf, hij loopt gauw op zn achterste poten om zich te bewijzen tegen andere reuen, en daar ben je dan ook (grotendeels) vanaf!

ik ben blij dat wij het wel meteen hebben gedaan, terwijl ik er eerst een beetje dubbel tegenover stond!

16. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    in een huis:)
    Ik zou het absoluut wèl doen!

Het heeft bij heeeeeeel veel honden de vruchten afgeworpen! Zo ook bij onze hond. Toen ik jouw verhaal las, had ik mijn eigen hond kunnen noemen.

Geloof me het is zo'n verademing om dan je hond uit te laten!!

17. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

24 sep 2008
    7.353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    Was jouw hond ook al wat ouder toen jullie het lieten doen??

Het lijkt me inderdaad een prettige bijkomstigheid als dat gedrag verandert, want hij doet het voroal bij mij en aangezien ik al 2 hernia-operaties heb gehad in de laatste 14 maanden en nu weer met een zware ischias loop, vind mijn rug 55 kilo trekkende hond geen pretje :D

18. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

24 sep 2008
    7.353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    Bedankt alvast voor alle reacties!

Ik ga nu even wandelen met mijn nu-nog-echte-man ;)

Kom straks weer kijken en reageren!

19. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik ben opgegroeid met Rottweilers, jouwe is echt een prachtige reu!
    Mijn ouders hebben er voor gekozen onze Rottweilers te castreren en hun gedrag werd veel rustiger. Een Rottweiler is nu eenmaal best indrukwekkend als hij agressieve neigingen heeft. Als je toch niet wilt fokken is er toch geen reden om het niet te doen toch?

20. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

24 sep 2008
    7.353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    Dank je wel voor het compliment!
    En inderdaad, ons mannetje kan heel indrukwekkend overkomen ja, al is hij verder echt een enorme knuffel en denkt ie echt dat ie nog op schoot past! :D

Deel Deze Pagina