Bevalling na keizersnede

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Marijke78, 25 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marijke78

Marijke78 Lid

17 mei 2011
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik vraag me af wat de reden is dat ik na een keizersnede (3,4 jr geleden) nu met 36 weken word overgedragen aan de gynaecoloog en waarom ik niet opnieuw mag proberen poliklinisch te bevallen met de verloskundigen?

Gr. Marijke

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Marijke,

je hebt een litteken uterus zoals we dat noemen. Het maakt niet uit hoe lang geleden je de keizersnede hebt gehad (en zelfs als je na de keizersnede als een keer vaginaal bevallen zou zijn), je hebt een litteken in je baarmoeder. De kans is daardoor iets verhoogd dat dat litteken de druk van de bevalling niet aankan en scheurt. Nu komt dit heel weinig voor, maar omdat je daar echt geen risico mee wilt nemen, beval je onder leiding van de gynaecoloog. Daarbij komt dat de kans dat je deze keer wel vaginaal bevalt ook iets kleiner is omdat er eerder wordt ingegrepen (vaak door alsnog een keizersnede) bij stagnatie van de baring om het litteken niet teveel te belasten. Maar er zijn genoeg vrouwen die na een keizersnede prachtig vaginaal zijn bevallen, dus zeker een goede poging waard!

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina