KDV-leidsters, advies gevraagd!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mamanama, 31 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Mijn jongste dochtertje is net 2 geworden. Zij zat voorheen op een ander KDV, maar omdat ze toch naar een andere groep moest (2-4 jr, ipv 0-2 jr) hebben we haar meteen overgedaan naar een KDV hier in de buurt (ze zat aan de andere kant van de stad)
    Zij is nu een keer of 4 geweest en het gaat niet zo goed. Meestla is afscheid nemen een drama, maar gaat het dan over de dag genomen best redelijk.
    Twee weken terug en vandaag heeft ze echter bijna de hele dag gehuild en klampt zich dan vast aan de leidsters.
    Is dit normaal gedrag bij een 2jarige die net in een nieuwe groep zit? Of moet ik me zorgen maken?
    Bedankt!

2. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.669
    1.427
    113
    Ach arme Tessa gast het toch niet zo lekker op het nieuwe Kdv, en ze begon zo goed, hopelijk zijn er mensen met goede tips

3. lydia1986

lydia1986 VIP lid

16 aug 2009
    22.737
    2
    38
    Vrouw
    pm'er kinderdagverblijf
    uden -> NB
    Ohio.. Ja normaal is een groot woord maar 2 jaar is een hele lastige leeftijd om te starten .. Het andere kdv is een doorstroom dat zou minder moeilijk zijn geweest.. Maar ze zal toch moeten wennen aan het andere kdv/kindjes/en leidsters

Succes Iig

4. Oreomama

Oreomama Actief lid

19 nov 2011
    146
    0
    0
    management assistent
    Almere
    'Normaal' is wel een breed begrip.

Ik kan me voorstellen dat ze zo reageert: andere omgeving met andere leidsters, andere kindjes en wellicht doen ze de dingen op een andere manier of in een andere volgorde dan dat zij het gewend was.

Ik begrijp heel goed dat het voor jou erg moeilijk is om je kleine meid zo verdrietig te zien. Het is goed dat ze - kennelijk - al wel de juffies heeft weten te vinden: al is het in dit geval om getroost te worden. Zij kunnen haar helpen, bij het spelen of andere activiteiten op sleeptouw nemen, etc.

Geef het even de tijd. Wellicht is zij over een tijdje meer gewend aan de nieuwe situatie en gaat ze met plezier naar het KDV toe.

Sterkte toegewenst!

p.s. misschien heeft ze een knuffel die haar wat morele steun kan geven?

5. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Jeetje lastig meid.

Toen mijn dochter overging naar haar nieuwe groep gaf dat ook problemen. Wel andere problemen. Zij werd juist heel erg dwars naar de leidsters toe. Na een aantal weken ging dat wel veel beter hoor en nu heeft ze het heel erg naar haar zin. Ik denk dat het even een kwestie van wennen is en dat is natuurlijk heel vervelend.

Als ze 4 worden en ze gaan de overstap maken naar de basisschool kunnen ze ook weer even een dip hebben, zie ik bij mij in de klas. Sommige kindjes hebben daar ook erg veel moeite mee.

Ik zou het twee maanden de tijd geven en als het dan nog zo blijft, dan zou ik zeker een gesprek aanvragen. Leidsters zijn ook opgeleid en moeten weten hoe ze jouw kindje he best hierin kunnen ondersteunen.

6. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.553
    2.021
    113
    Heel herkenbaar. Ik werk in de kinderopvang en zie dit regelmatig. Het ene kind heeft met 2 jaar wel moeite met wennen met wat nieuws en een andere niet.
    Gewoon heel veel geduld hebben. Laat je dochter iets vertrouwds meenemen van huis waar ze troost van heeft. Laat haar ook altijd merken dat papa of mama haar altijd weer ophaalt. Haal haar dan ook zelf op en laat opa of oma dit even niet doen. Zo krijgt je dochter ook het vertrouwen dat je altijd weer komt.
    Voor de rest zal ze moeten wennen aan de nieuwe leidsters en nieuwe kindjes. Duurt even maar echt, het komt goed!
    Als je 's morgens merkt dat ze moeite heeft en het kost jou ook moeite, bel dan na een uur even op hoe het gaat. Vaak zul je merken dat het heel goed gaat.

Prinsje is oktober overgegaan naar een 3+ groep en ook hij had heel veel moeite. Iedere keer vreselijk huilen als we hem wegbrachten. Ook was hij in het begin bang voor de leidster. Maar als je hem nu ziet, hij gaat zo graag weer naar het kdv. De leidster is zijn grootste vriendin, hij is zo gek met haar. Hij baalde vanmorgen toen hij merkte dat het vandaag geen kdv dag was.
    Dus geef het een paar weekjes, je zult zien dat het beter gaat.

Succes voor jullie allebei.

7. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    ik werk op een kdv en dit zie je idd best vaak, niet alleen bij nieuwe kindjes maar ook bij kindjes die overgaan van een baby naar een peutergroep. Ze moet even haar plekje vinden, er zijn andere juffies/kindjes, vast ook andere 'regels' en manieren enz...Geef haar even de tijd, binnen twee maanden is het vaak over en spelen ze als vanouds!

Deel Deze Pagina