Naar aanleiding van een rare droom die ik had was ik eigenlijk wel eens benieuwd hoe vaak het voorkomt dat een tweeling pas bij de 20 weken echo of later wordt ontdekt. Kennen jullie iemand wie dit is overkomen? En hoe ging dat? Het schijnt vaker te gebeuren dan je zou verwachten met de technologie en vroege echo's van tegenwoordig..
Nee,nog nooit van gehoord! Tegenwoordig met al die echo's komt dat echt haast niet meer voor. Vroeger was dat een ander verhaal.
En wat versta jij onder vroeger? 14 Jaar geleden had de arts bij mijn zus echt niet gezien dat het er 2 waren, tot ze met 30 weken opgenomen werd met hoge bloeddruk.
ja ik ken iemand die was tegelijk met mij zwanger... die was onder controle in een acedemisch ziekenhuis bij 20 weken kwamen ze er pas adhter dat ze zwanger was van een tweeling 1 eiig !
Vroeger toen de echo's nog niet bestonden en de artsen niet zo ervaren waren als nu Ik zeg toch ook "het komt tegenwoordig niet meer zo vaak voor"! Ik zeg dus niet dat het nooooit voor komt.
Sinds je vaker echo's krijgt niet meer zo vaak.... Weet dat de 20weken echo nog niet zo heel erg lang gedaan wordt...dus dan kreeg je alleen een echo in het begin en misschien tegen het eind.... Nu maken ze toch wel vaker echo's en dan ook nog al die pretecho's....daarom zien ze het nu toch wel sneller...
14 jaar geleden kreeg je zelden een echo, bij mijn oudste maar een echo gehad met 38 weken, alleen wanneer ze vermoedden dat er wat was, dat ze niet met het dopplerapparaat konden horen, en ja dat gebeurde toen idd wel vaker dat er een tweeling over het hoofd werd gezien, al heb ik nog nooit iemand gekend die dat is overkomen, maar het gebeurde wel. Nu met de standaardecho's gebeurd het volgens mij nog maar zeer zelden dat ze een tweede over het hoofd zien.
Tegenwoordig volgens mij erg onwaarschijnlijk. Daarvoor zijn echo's te veel standaard geworden. 18 jaar geleden had ik echter een buurvrouw die na de bevalling van de eerste te horen kreeg: 'sorry mevrouw, maar volgens mij komt er nog 1'... 'gelukkig' moesten de twee jongetjes eerst nog even in de couveuse zodat er heel snel nog extra kleding, bedje etc kon worden aangeschaft. Lijkt me echt vreselijk schrikken.
in mijn familie komen heel erg veel meerlingen voor en ik word er dan ook als ik zwanger ben extra op gecontroleerd, bij IEDERE echo. ik heb weleens gevraagd of het voorkomt dat tweelingen pas later worden ontdekt, en dat hadden ze inderdaad weleens een keertje meegemaakt, ondanks de huidige controles met echo's ed. vroeger kwam het idd vaker voor, mijn broers werden pas met 30 weken ontdekt. mijn moeder dacht dat het er twee waren maar de vk ontkende, tot ze na lang zeuren een echo kreeg. toen ze zwanger was van mijn zusje werd er zo snel mogelijk een echo gemaakt om herhaling te voorkomen (met 9 weken) en toen bleek het weer om een tweeling te gaan. ben eigenlijk best blij dat ik twee eenlingen heb. ondanks dat de kans nog steeds niet groot is (normaal 0.5%, bij mij 4-5%) houd je er toch elke keer rekening mee.
Tegenwoordig lijkt het mij ook onwaarschijnlijk.. 28 jaar geleden (toen er nog niet echt gebruik werd gemaakt van echo's zoals nu) is het mijn tante overkomen. Ik weet niet de precieze details, maar ze kreeg een keizersnede, en toen nr 1 er uit was kregen ze te horen: Ohw meneer mevrouw, er zit er nog 1 in. Mijn opa en oma zijn toen kleertjes bij gaan kopen, bedje bij gaan kopen enz. neefjes hebben ook een tijdje in de couveuse gelegen dus was er even tijd voor. Oom en tante inclusief verdere familie waren erg geschrokken Mijn oma heeft het verhaal wel 100 x verteld.
Nou, het viel mij wel op dat bij mijn laatste zwangerschap bij de 8wkn echo veel nauwkeuriger werd gekeken dan bij de zwangerschap ervoor. Ik liet vallen dat ik tegen mijn man grapjes had gemaakt over een tweeling. (Dat heb ik trouwens voor die echo geen seconde echt geloofd.) Maar daardoor ging ze wel goed kijken en toen vond ze dus inderdaad nog een tweede kloppen hartje achter het eerste vruchtje. Als ze net als bij de vorige zwangerschap alleen kort had gekeken ter geruststelling, zoals de keer ervoor, had ze het misschien niet gezien. Dus ik geloof best dat dit bij een vroege echo zou kunnen. Maar dan was het denk ik bij de 12wkn echo wel aan het licht gekomen. Volgens mij valt er dan niet zoveel meer te verstoppen. Bij de laatste zwangerschap waren de beebjes in ieder geval heel duidelijk te zijn bij de 12wkn echo. Helaas kregen we geen goed nieuws.
Omdat deze zwangerschap echt geen tweeling mocht zijn is er de eerste paar echo's erg goed gekeken vanuit verschillende hoeken ( ook zowel inwendig als uitwendig). Later in de zw. Schap is het natuurlijk een stuk beter te zien, maar vroeg kon er best makkelijk een achter de ander verstopt zitten zei de gyn. En als je dan te snel kijkt,...... Gelukkig was het er maar eentje deze keer!
Een vriend van mijn 28 jaar was een verassing. Zijn moeder ging naar het ziekenhuis om te bevallen van haar overleden zoontje. Na de geboorte van haar engeltje kwam een kern gezonde zoon. Hij lag erg hoog in de buik en waarschijnlijk achter de placenta van overleden kindje. 2 eiig was de 2 ling.
Nou en toch gebeurt het ook tegenwoordig nog wel hoor... mn collegaatje is 3 jaar geleden bevallen van een 2-eiige tweeling die inderdaad pas bij de 20-weken echo is ontdekt. Zelf waren ze uitgegaan van de mogelijkheid van een tweeling... beide kanten van de familie 2-eiige tweelingen aanwezig.... nou ja bij de termijnecho werd gezegd dat er maar eentje zat. En dus bij de 20-weken echo kwam er ineens een tweede hartje bij.... je kunt je voorstellen dat de gyn van het UMCG not amused was. (ivm de extra controles bij mama en tweeling)
De vriend van mijn zus heeft een tweeling. Ze zijn nu een jaar of 12/13, maar toen was het bij de bevalling ook een verrassing. Er waren wel echo's geweest, maar niks gezien daarop. De moeder van de tweeling (zijn ex) is daarna aan de kalmeringspillen gegaan en eigenlijk is ze nooit meer helemaal de oude geworden. Zoveel indruk had het gemaakt.
Het hangt vanaf hoeveel echo's je van te voren hebt gehad, en door wie deze echo's zijn gemaakt. Bij een echo bij 10-12 weken KAN de tweede baby echt wel gemist worden door een vlk. Hun apparatuur is vaak niet zo scherp als bij een gynecoloog, en vaak stoppen ze als ze 1 vruchtje gezien hebben (dan gaan ze meten/ hartje luisteren/ klaar). Toen ik 14 weken was kreeg ik een bloeding, en mocht naar ziekenhuis komen voor een extra echo. Op dat moment was er geen gynecoloog ter plaatse en heeft een verloskundige een echo gemaakt bij mij. Ze kon de derde baby echt niet vinden. Als dat dus mijn 'eerste' echo was geweest, zou ik naar huis zijn gegaan overtuigd dat ik zwanger was van een tweeling, ipv een drieling. Een vriendin van me heeft een tweeling en bij 6 weken hoorde ze dat het 1 baby was, bij 8 weken dat het een drieling was, en bij 12 weken dat het een tweeling was (derde vurchtje was toen gestopt). Maar bij 6 weken had de verloskundige dus 2 vruchtjes over het hoofd gezien!
Mijn man was een verrassende 2e.... Zijn broer was geboren en ineens kwam er nog één. Maarja, dat is 30 jaar geleden en zijn moeder kreeg geen echos, ze voelden alleen aan de buik.
Ik heb het wel eens andersom gehoord. 30 jaar geleden, nog geen echo's. Een vrouw dacht dat ze een tweeling kreeg, dat had de verloskundige gezegd. Bij controles hoorden ze via zo'n toeter twee hartjes. Bij elke controle luisterden ze en dachten ze twee hartjes te horen. Dus alles klaar voor de tweeling, kamertje, twee bedjes, kleertjes. Toen de 'tweeling' geboren was bleek het er maar 1 te zijn. De verloskundige had elke keer verkeerd gevoeld en geluisterd en het bleek maar 1 kindje te zijn. Deze vrouw had het er psychisch ook ontzettend moeilijk mee, omdat ze twee kindjes verwacht had. Ze moest echt rouwen om het kindje wat er nooit geweest was. Zo kan het dus ook gaan. Gelukkig vandaag de dag niet meer...
Ik ben er zelf 1 Ik lag verstopt achter mijn zus, mijn moeder had wel echo's gehad maar ik was nooit gevonden. Totdat de ruimte in de buik op was en mijn moeder aan 2 kanten tegelijk geschopt werd. Dat vond ze wat raar dus echo geëist en ja hoor, het waren er 2. 3,5 week later zijn we geboren.
Dat lijkt me ook wat zeg, ben je net bevallen van je kindje, moet er nog een komen! Dan sta je ook even perplex. Andersom lijkt me inderdaad ook vreselijk. denk je al die tijd dat er 2 komen, blijkt het er maar eentje te zijn.. Gelukkig maar dat het tegenwoordig nog maar nauwelijks gebeurt.