Letten jullie bij het kopen van speelgoed op de leeftijdsindicatie en klopt deze naar jullie mening? Ik heb nu namelijk 3 dingen gekocht waarvan ik het idee heb dat de indicatie niet klopt of mijn zoontje ligt gewoon heel erg achter. 1. Duwkonijn. Er staat op 12+ Nu loopt hij nog niet dus logisch dat hij het nog niet kan gebruiken (alvast gekocht voor sinterklaas) maar 12+ lijkt me ook best vroeg? 2. Stadsverkenner. Dit is een houten bord waar een weg is "uitgesneden" Er zijn een aantal figuurtjes in dat pad bevestigd. (figuurtje heeft aan de onderkant, binnenzijde bord, een bolletje waardoor je het figuurtje wel via het pad kan bewegen maar niet van het bord af kan pakken) Op het bord staan tekeningetjes van een ziekenhuis, politiebureau, etc. Het is dus de bedoeling dat ze de figuurtjes via het pad naar het juist tekeningetje schuiven. Dit spel is vanaf 18+ Mijn zoontje kan denk ik die figuurtjes wel over het bord bewegen maar hij snapt nog echt niet wat een politieagent en een politiebureau is en dat dit bij elkaar hoort. Ook zo voor de andere figuurtjes. 3. een houten blokkenpuzzel vanaf 12+ Playing Kids Wilde Dieren Houten Blokpuzzel | Kruidvat Alle 9 blokjes zijn aan alle zijdes bedrukt waardoor de kleine 6 verschillende puzzels kan maken. Nu kan hij wel de houten blokjes naast elkaar in het bakje stoppen maar een correcte puzzel zal hij er nog echt niet uit krijgen. Met 12 maanden kon hij nog niet eens correct de houten blokjes in het bakje stoppen. Kijk ik er nu te kritisch naar? Dus dat de leeftijdsindicatie puur en alleen de vanaf leeftijd is wanneer ze er mee kunnen spelen, echter nog niet met de functie waarvoor het bedoeld is of is mijn zoontje echt zo langzaam?
Ja je kijkt te kritisch. Ten eerste elk kind is anders, dat het voor jou kind te vroeg is betekend niet dat dat voor elk ander kind ook geld. En ten tweede, het gaat er volgens mij meer om dat ze er onder de leeftijdsgrens niet mee mogen spelen i.v.m. bijvoorbeeld kleine poppetjes die ze in hun mond kunnen doen. Laat ze lekker ontdekken, het spel hoeft niet gelijk goed gespeeld te worden.
Die leeftijden zijn vanaf wanneer ze er iéts mee kunnen. Is toch alleen maar leuk als ze er nog maanden nieuwe functies/mogelijkheden aan ontdekken? Anders zouden ze snel uitgespeeld zijn.
Wat shakes zegt Ik vindt de leeftijdsindicatie vaak erg laag. Tegen de tijd dat ze de aangegeven leeftijd bereiken, vinden ze er hier vaak niets meer aan... Dus wij kijken gewoon naar wat ze leuk vinden
Dat vind ik van Toet Toet. Meer dan een beetje met de auto's over de meubels raggen en gooien was er niet bij. Nu hij 2 wordt begint hij meer te bouwen etc. Zou eigenlijk om de doos 24+ maanden moeten staan. Want met die dingen gooien op een harde vloer kunnen ze niet zo goed hebben Daarentegen een duwkarretje kan wel hoor. Mijn jongste zoon liep heel vlot en die vond dat prachtig met die leeftijd
De leeftijdsindicatie is een richtlijn. 3+is een belangrijke, omdat ervan uit wordt gegaan dat kindjes van 3 jaar en ouder niet zomaar speelgoed in hun mond stoppen en eventuele kleine onderdelen doorslikken. Veel kinderen hebben die mijlpaal echter al eerder bereikt, of bereiken hem juist later. Ik vind veel leeftijdsindicaties ook vrij conservatief. Maar er wordt waarschijnlijk van gemiddelden uitgegaan qua mijlpalen in de ontwikkeling, dus dan is het op zich wel logisch dat het zo werkt.
Hangt echt van het kind af denk ik. Met de aangegeven leeftijd hoeven ze het natuurlijk niet direct helemaal te snappen, anders is de lol er gelijk af. Duwkonijn kan natuurlijk gewoon vanaf de eerste stapjes, en ook dat verschilt per kind. Mijn zoontje liep met 9 maanden al achter de babywalker, mijn dochter pas met 16 maanden. Denk dat ze gewoon een minimumleeftijd aanhouden.
Nou haha, ik stel mijn vragen altijd veel te uitgebreid en omslachtig maar jullie bevestigen wel hetgeen wat ik al vermoedde. De aangegeven leeftijdsindicatie is dus niet de leeftijd waarop ze het spel in de juiste functie zouden moeten kunnen begrijpen maar de leeftijd waarop ze in het algemeen er iets mee kunnen. Zoals bijvoorbeeld met die blokkenpuzzel. Hij hoeft met 18 maanden nog niet te snappen hij de 6 plaatjes goed moet leggen maar hij kan de blokken ook gebruiken om te stapelen of om ze willekeurig in het doosje te stoppen.
Dat is leeftijdscategorie heeft niets te maken met wat of dat daadwerkelijk zal zijn. Hier speelt ze veel met spelgoed 3+ bijv. En bij 1 jaar ook met 12+ en 18+ Dat duwstang kan vanaf 12 jaar is maar waneer je kind gaat lopen. Hier liep los ze heel goed met 11mnd maar met 6.5 liep ze langs dus duwde dingen voor (doos, poef, fiets) al vanaf maand 7-7.5 Dat blokken puzzel is meer oudere kindjes om het juist goed verstandig te leggen. Iets van 15+ denk ik Dat auto dingen 18+ is goed indicatie. Met die tijd kunnen ze al erg veel
Er zijn twee verschillende soorten leeftijdsindicaties. Je hebt ze voor de veiligheid en voor het ontwikkelingsniveau. Zo'n spel met blokjes is qua veiligheid idd vanaftwaalf maanden, je kan er ten slotte ook gewoon een toren mee bouwen. Maar voor de puzzel zal de leeftijd waarschijnlijk iets van 2,5 zijn of nog meer. Ik zou niet meer naar de leeftijdsindicatie kijken en gewoon speelgoed kopen waarvan jij denk dat hij er (bijna ) aan toe is. Natuurlijk wel op de veiligheid letten he.