Wel of niet dopen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door unknowable, 23 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joycey

Joycey Niet meer actief

Niet waar. Slechts 1 van de ouders.

Ik ben katholiek, mijn partner niet en hij kiest er ook voor om niks met het geloof te doen. Ik daarentegen wel en ons kind is daarom dus ook gedoopt. Zijn ouders, vrienden, familie en wie dan ook zullen niet de rest van zijn leven op elk moment aanwezig kunnen zijn, God neemt het op zulk soort momenten over en staat hem bij. Daar geloof ik in en daar vertrouw ik op. Ik heb voor hem die keuze gemaakt, of hij daar nou blij mee is of niet - of hij zijn kansen benut of niet. Ook de communie gaat hij doen (nee, ik ga hem niet dwingen, maar wel sterk aanraden ;)).

Mijn partner vond het allemaal wel prima en was er niet op tegen.

2. Drieka

Drieka Niet meer actief

Wat leuk dat hier een topic over is want ik had het er eergisteren nog over met mijn man.

Wij zijn beiden gedoopt en geloven beiden wel in God maar doen in principe niks met het geloof, we gaan alleen naar de kerk bij gelegenheden.
    Vroeger ging ik zelf ook nog met regelmaat omdat ik dat prettig vond maar de laatste jaren niet meer.

Dus we zijn aan het twijfelen of we ons kindje willen laten dopen of niet als het geboren is. Zijn hele familie heeft de kinderen laten dopen dus we voelen wel wat druk om het ook te doen, ook al is dat GEEN reden om je kindje te laten dopen.

Hier in de buurt zijn alleen maar katholieke scholen dus ja, we zijn ook bang dat ons kindje zich strakjes buitengesloten voelt als vrijwel iedereen de communie doet en hij / zij niet, ook dat is GEEN reden om je kindje te laten dopen maar toch denk je daar aan.

Het is best een lastige beslissing.

3. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    Nee hoor bij ons in de kerk beloofd de gelovige ouder dat hij/zij het kindje met de Bijbel zal opvoeden. soms beloofd de ongelovige ouder dat hij/zij de ander daar in zal ondersteunen.
    Alleen de gelovige ouder geeft dan antwoord op de doopvragen.

Als je alleen het argument hebt dat je kind ergens buiten zal vallen dan zou ik dus niet laten dopen.

4. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Klopt niet. Ik ben niet gelovig en man wel. Bij ons is het genoeg als 1 vd 2 geloofd. Wel beloven we hier in de dienst dat we zullen ondersteunen in de christelijke opvoeding.

5. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Dopen doe je wat mij betreft vanuit geloof, om God te vragen buj je kindje te zijn en om het met de bijbel op te voeden.
    Familie of buiten de boot vallen zijn geen redenen om.voor een doop te.kiezen, dat heeft helemaal niets met geloof te maken. Eigenlijk.hebben jullie beide dus geen grond om voor een doop te.kiezen.

6. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Bij ons is dat wel zo, staat ook duidelijk in het formulier. Hier mag er ook niet gedoopt worden als je bv nog niwt getrouwd bent. Als je nog geen belijdenis hebt gedaan, moet je beloven dat na het dopen van je kind te gaan doen.

7. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Precies, dat bedoelde ik dus ook.

Ik denk overigens dat dit wel heel vaak voor komt dat gedoopt wordt omwille van de traditie of het 'erbij willen horen.'

8. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Bij ons mag er dus ook niet gedoopt worden uit gewoonte of bijbelovigheid, en alleen als beide ouders gelovig zijn.

9. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Ik ben verrast dat jullis eigenlijk allemaal de doop in mijn ogen verkeerd interpreteren.... je vraagt nl niet of Hij voor je kind wil zorgen, nee die belofte krijg je bij de doop.... de doop is van God uit.... heeft niks te maken met kindje showen etc...,

ja bij de doop leg je beloftes af over opvoeden etc.... dat is een atwoord op de doop, maar niet de functie van de doop.....

Belijdenis doen , dat is van de mens uit......

in kerken waar ze de volwassenen doop doen, dragen ze een kindje op....ik vind dat feitelijk niet eens zo heel anders, zie dan het voordragen als onze kinderdoop, en de volwassendoop als onze belijdenis.

10. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Niet alles gelezen.

Ik vind het verschrikkelijk om je kind te laten dopen als je het alleen doet voor de communie enz enz enz

Wij hebben zo'n stel in de familie, hun hebben hun kinderen laten dopen omdat ze het niet eerlijk vind als bv klasgenoten van hun kinderen communie hebben gedaan en trots op school vertellen dat ze daarom cadeautjes hebben gekregen en hun eigen kinderen niet!

Ik vind dat zo verschrikkelijk achterbaks!:x

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

In onze kennissenkring wordt ook veel gedoopt en communie gedaan omwille van het sociale aspect. Het feest, de jurk en de cadeautjes, daar gaat het toch meer om. Ik zie dat mensen hier eigenlijk niet veel met het geloof doen maar bepaalde gewoontes niet kunnen loslaten.

In jouw geval zou ik dus niet voor dopen kiezen.

12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wij zijn allebei gedoopt maar niet gelovig, en zeker niet katholiek. Dochter is dus bewust niet gedoopt.

Maar ze gaat wel naar een katholieke school. Wij wachten gewoon rustig af hoe dat gaat uitdraaien. Wil ze zelf op 7 jaar graag haar communie doen samen met haar klasgenootjes, dan wordt ze dan gedoopt. Maar ze krijgt eerst het alternatief van een lentefeest aangeboden. En dan zien we wel wat ze kiest.

13. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    In jullie geval zou ik je kind niet laten dopen. Nu vind ik het sowieso altijd vreemd dat babies gedoopt worden. Ik vind dat juist bij uitstek iets waar iemand zelf voor moet kiezen. En zeker in jullie geval, als de ene ouder het wel wil en de andere niet, zou ik het lekker aan het kind zelf overlaten als het daar oud genoeg voor is.

14. Zuidriem

Zuidriem Niet meer actief

Bij ons mag het kind gedoopt worden als 1 van de ouders lid is van de kerk. Die beantwoord dan ook de doopvragen. De ouder die geen lid is niet, maar het kind wordt dan wel dooplid. 1 ouder is dus voldoende.

15. Roos123

Roos123 Niet meer actief

Ik neem aan dat er een doopformulier o.i.d. is bij jullie kerk dat wordt voorgelezen tijdens de dienst? Daar staan vragen in waar je als ouders "ja" op moet zeggen. Als je daar niet eerlijk "ja" op kan zeggen zou ik niet laten dopen.

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dat is denk ik alleen als jullie later voor een Katholieke school kiezen, waar ze ook actief iets aan communies en vormsels doen.

17. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Daar heb je dan ook een peetoom en -tante voor. Voor het geval dat de ouders het niet (alleen) lukt, staan zij 'garant' dat het kind in het geloof goed opgevoed zal worden. Dus als peetouders moet je het kind mee naar de kerk nemen, als de ouders dat niet doen :p

Vriendin van me heeft vorig jaar haar dochter laten dopen. Was tegelijk met een ander kindje. Zo vreemd is het niet.

Een jaar of 7 terug is een collega van mij gedoopt. Volwassendoop. Vrijwillig natuurlijk ;) Daar kun je ook nog voor kiezen, om haar zelf die keuze te geven. Maar ja, dan mist ze natuurlijk wel al die cadeautjes van het vormsel en de communie. ;) Veel kinderen doen ook alleen daaraan mee, om de cadeautjes... Dat was in elk geval 25 jaar geleden zo.

18. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Tja ik kan alleen zeggen hoe wij er in staan,en wat wij besloten hebben.
    Maar de keuze moeten jullie toch samen maken.

Mijn man en ik zijn beide gedoopt.
    Ik katholiek mijn man protestants.
    Wij hebben beide totaal niks met het geloof.
    Dus voor ons was het al snel duidelijk dat wij onze zoontje niet lieten dopen.
    Ten eerste hebben wij er totaal niks mee,ten tweede welk geloof zouden wij dan moeten kiezen?
    En ten derde (voor ons de belangrijkste redenen) wij willen graag dat onze zoon later zelf kan beslissen of hij in iets wilt geloven,en zo ja welk geloof spreekt hem dan het meeste aan.

19. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Hier idem

20. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    #60 Ahava, 24 sep 2014
    Laatst bewerkt: 24 sep 2014
    Dopen zonder de bijgaande beloftes? Waarom zou je dat nou doen?
    Vreemd ook dat dit kan...
    Misschien moeten meer mensen zich eens gaan verdiepen in de betekenis van de doop, het teken van het verbond van God met mensen!
    Jammer dat het als een ritueeltje of een plens water wordt omschreven.
    Jouw omschrijving in jouw eerdere bericht, Evelien, vind ik erg mooi!

Deel Deze Pagina