Ik ben de juf niet, maar ze geeft aan dat zoontje misschien moet doubleren ..misschien .volgens mij is er ruimte voor overleg en uitleg.
Als ik je berichten lees, pak ik er een paar dingen uit: Er is aangegeven dat hij wellicht groep 2 nog eens zou moeten doen Hij heeft een taalachterstand Hij is zoals ik het lees niet leesrijp (gebaseerd op taalachterstand en letterkennis Hij had een C op zijn CITO Wanneer is je kind geboren? Als ik dit zo lees, kan ik me goed voorstellen dat de leerkracht een verlengde kleuterperiode overweegt hoor. Je noemt dat je het raar vindt dat je dit zo kort op de zomervakantie hoort. Kleuters ontwikkelen zich grillig, in korte tijd kan er veel ontwikkeld worden. Dus liever later maar zorgvuldig beslissen dan te vroeg. Communicatie moet van twee kanten komen, de leerkracht kan jullie informeren maar jullie kunnen zelf ook informeren. Bedenk goed met welk doel je iets wilt; wat is het beste voor je kind? Dat een kind thuis iets kan, wil niet zeggen dat het in een klas zonder een-op-een situatie ook lukt. Thuis is nu eenmaal geen klassensituatie, en een ouder is geen leerkracht.
Dat het in groep 3 anders is, hebben wij ook in ons achterhoofd. En ik heb ook niet gezegd dat het slecht is om groep 2 nog een keer te doen maar vraag mw wel af waar het op gebaseerd is. En zou het niet voor iedere kleuter als een verrassing komen hoe het in groep 3 gaat?
Het doel hebben wij ook in ons achterhoofd, daarom willen we alle opties weten. Zou er meer begeleiding kunnen zijn in groep 3 en wat voor plan hebben ze voor hem in groep 2. Je hebt ook wel gelijk en ik kijk ook niet geheel objectief naar mijn zoon. Hij is van april 2010, dan zou dit het 3de jaar zijn in de kleuterklas.
hier begint de zomervakantie eind juli dus het duurt ook nog even. Het had voor ons ook veel makkelijker geweest als ze had gezegd het is beter voor hem en niet misschien wel of niet
Ik heb geen vertrouwen i onze juf. Ook al doet ze het werk al meer dan 25 jaar. Waarom? - ze al sinds nov. Roept dat E. Extra moet kleuteren. - ze persee wilt dat ze A's scoort op cito ipv de B's die ze heeft - ze tegen E. Gezegd heeft dat als E. Iets moeilijk vind ze mag stoppen en mag gaan kleuren oid. - niet naar ons luisterd. Wij hebben al een aantal keer aangegeven dat als E. Niks uitdagends krijgt, ze het niet doet / interesseert. Ze wilt haar dus extra laten kleuteren maar wij gaan daar niet mee akkoord. TS: gewoon een extra gesprek aanvragen.
Mijn zoon kende misschien 12 letters toen hij overging naar gr 3 en scoorde E op de cito. Maar de reden dat hij overging is dat hij vooruitgang liet zien. Nu in januari gehoord dat hij niet goed ging, neplezen etc en toen elke dag met juf een systeem bedacht waardoor hij moet laten zien dat hij zijn best doen en hij is van misschien niet naar gr 4 gegaan naar zeker naar gr 4. Hij is er zeker nog niet maar hij laat vooruitgang zien. Als ze doubleren moeten ze een plan maken, wat de school voor jouw kind gaat betekenen en hoe is dit jaar dan gaan aanpakken? Ik zou als ze geen duidelijk antwoord kunnen geven naar de directrice gaan of zelf het overkoepelend orgaan. Niet zozeer om je zin door te drijven naar puur voor het antwoord.
Jaren ervaring wil lang niet altijd wat zeggen. Vorig jaar had onze zoon 2 juffen met jaren ervaring, maar de een stond gewoon niet voor de goede groep. Ze is echt veel beter met jongere kinderen. Maar ze hield zich in elk geval wel aan afspraken die we maakten. De ander was laks en communiceerde helemaal niet. Deed niks extra's om ons kind te ondersteunen. En de IB-er... die er is om juist plannen te maken en goed te ondersteunen, daar zal ik maar helemaal niks over zeggen. Ik volg nu zelf een opleiding waarbij ik bij veel leerkrachten en IB-ers in de klas zit. En die geven het zelf ook aan, dat het erg leerkracht afhankelijk is, helaas, of er goed lesgegeven wordt, of er extra dingen kunnen, of er aangesloten wordt bij het kind, enz. Heel goed van TS dat ze kritische vragen gaat stellen. De school moet dat toch kunnen onderbouwen? Beetje vreemd dat je op basis van een uitspraak van de juf er maar vanuit moet gaan dat ze het goed ziet. En als het gaat over thuis wel dingen kunnen en op school niet.... als een kind thuis wel goed leest en taal goed kent (logopedie, die er in gespecialiseerd is zegt dit ook zie ik), dan zijn er andere dingen aan de hand waardoor het er op school niet uitkomt. Dan is laten doubleren juist geen optie, maar kijken naar het klasseklimaat, functioneren van de juf, plan van aanpak maken, etc. Juist doorgaan naar een volgende groep kan heel goed zijn dan. Ik heb dat nu ook weer met eigen ogen gezien bij mijn zoontje. Het gaat dit jaar perfect. Hij heeft 1 jaar leesachterstand dit jaar ingehaald en leest nu op nivo. Met dank aan zijn nieuwe juf die het super goed doet en goed aansluit bij het kind.
Volgens mij heb je mij helemaal verkeerd begrepen. In mijn eerdere posts deel ik mijn ervaring over mijn kind dat ook niet gked scoorde maar toch door mocht en het ook een goede stap bleek. Ik heb je zelfs advies gegeven de juf te vragen welke einddoelen niet gehaald zijn om te kijken waar zij haar keuze op baseert. Het enige wat ik toevoeg is juist om met dit allemaal en de wetenschap hoe het er in groep 3 aan toe gaat in je achterhoofd te houden zodat jullie een weloverwogen keuze kunnen maken. Ik ben in principe tegen kleuterverlenging tenzij het echt heel duidelijk is. Waarom? Omdat het gewoon onder zitten blijven valt en ze dus als het later nog eens nodig is niet meer kunnen blijven zitten . En dan zou ik dat liever in een andere groep dan bij de kleuters hebben als het toch moet.
Jaren ervaring zegt niks. Er is zooveel verandert in het onderwijs dat soms juist degenen die al jaren op hun eigen manier lesgeven niet meer kunnen of willen veranderen terwijl dat wel nodig is, waardoor het functioneren ondnaks de ervaring toch onder de maat is. Daarnaast kun je ook net vd pabo komen en heel goed met jonge kinderen zijn, je studie serieus hebben genomen en tijdens je stages zoveel hebben geleerd dat je prima weet of een kind door moet of niet. Natuurlijk hangt het ook van de juf af of je op haar oordeel af kunt gaan maar ervaring alleen zegt mijn inziens niet heel veel.
Jouw kind is van november 2010? Dit betekent dat ze heel veel over moet hebben om volgend jaar mee te kunnen komen; niet alleen kennis en kunde, maar ook vaardigheden zoals doorzetten. Wat levert het jou en vooral, wat levert het je kind op om zo over de leerkracht te denken? Als je geen vertrouwen hebt, moet je gaan. Vertrouwen moet van twee kanten komen. Je bent niet de eerste ouder met een kind van november en de leerkracht heeft het vast vaker bij de kop gehad. Niet zo star en eigenlijk (zo kom je vanuit je bericht op mij over) maar vanuit het gezamenlijke belang in gesprek gaan. Daar bereik je veel meer mee dan met strijd.
Mijn dochter kan al lezen, schrijft complete zinnen alleen haalt ze soms de B, D en P Door elkaar. Wat voor plezier doe ik mijn dochter om Gr 2 over te doen? Dat ze haar verveeld? En hoezo veel over moet hebben? School wil een A score, alleen om het hoge eindresultaat te houden. Mijn dochter mag wettelijk over. En Kan over ik heb volle 100!% vertrouwen in haar. Want als ze zich nu al verveeld, hoe zou het zijn als ze nog een keer Gr. 2.doet?
Ik heb niet het idee dat mijn uitleg iets verandert in jouw standpunt. Je klinkt als volop in gevecht. Mijn advies; ga het gesprek aan op school en probeer OMA (opvattingen, meningen, adviezen) te parkeren. Succes.
Nja ik vraag me af wat voor plezier ik mijn dochter ermee zou doen. Heb aan meerdere juffen advies gevraagd en alleen haar juf zegt extra kleuteren. Dus ik snap jou advies niet echt nee. Zie alleen een bericht dat jij vind dat ze niet over kan omdat ze uit 2010 komt, naar wat ik schrijf wat ze kan word niet gekeken..
zoals gezegd heb ik niet het idee dat je luistert en/of goed leest. Waar lees je dat ik zeg dat je kind niet over kan omdat ze van november 2010 is? Je zult het met school op moeten/willen pakken. Daar wens ik je succes mee.
Mijn zoontje is gedoubleerd in groep 2. Eerste insteek was omdat hij nog niet zelfverzekerd genoeg was en nog jong in zijn doen en laten. Later kreeg ik te horen dat het ook met zijn D-score op de cito te maken had. Geluisterd, maar eigenlijk direct spijt van en nu 3 jaar later nog helaas. Hij loopt nu altijd voor en verveelt zich en nu doen ze er niks meer aan. Hij scoorde vanaf groep 3 alleen maar A en een enkele B. Mijn dochtertje 2 jaar later had echter ook een D-score en die is wel gewoon doorgegaan (zelfde geboortedatum, 2 jaar jonger). Ook zij scoorde gelijk A en B's. Hier worden de hoge score's ook erg belangrijk gevonden blijkbaar. Laatst gaf de juf nog aan dat als hij niet was blijven zitten hij waarschijnlijk alleen maar B's had gehad. Ik heb duidelijk gezegd dat dat meer dan prima is.
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik heb ze allemaal gelezen en het merendeel heeft het over toch door laten gaan naar groep 3. Ik ga proberen ze op school te ovetuigen. We zouden eerst vandaag een gesprek hebben met de IB-er maar dit is verzet naar donderdag