wanneer hoor je het als je kind blijft zitten?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door hulkie, 15 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hulkie

hulkie Actief lid

12 feb 2010
    218
    0
    0
    mijn oudste had bij zijn vorige rapport mindere resultaten, als hij niet verbeterde, moet hij dit jaar nog een keer overdoen.
    niks ergs aan, hij is de jongste van de klas, ik zou er ook geen moeite mee hebben.
    maar nou vraag ik me af, het is nog 4 weken tot de vakantie, als hij inderdaad blijft zitten, wanneer en hoe horen we dat dan?

ik ben zelf ooit blijven zitten op de basisschool, maar heb geen idee hoe dat in zijn werk ging, wanneer en hoe mijn ouders en natuurlijk ik op de hoogte gesteld werden.

2. Zomerjurk

Zomerjurk Actief lid

20 mei 2008
    261
    0
    0
    Bel de leerkracht! Je maakt je er zorgen om dus bellen. Als het goed is was het al wel eens eerder aangekaart als de leerkracht ook die zorg had. Gewoon even bellen dus!

3. Niboma

Niboma Fanatiek lid

20 nov 2008
    1.439
    0
    36
    Vrouw
    Veluwe
    Het lijkt mij dat als er sprake van is dat je zoon zou blijven zitten, de leraar/lerares je daar wel van te voren over inlicht. Zoiets als geen bericht goed bericht?

Mijn oudste is het hele jaar al aan het rommelen op school, en wij en de leraressen zijn dus ook al het hele jaar met extra aandacht met hem bezig om hem over te krijgen. Twee weken geleden hebben wij gezamenlijk (de lesgevenden en wij als ouders) besloten, dat hij onder strikte voorwaarden toch doorgaat naar groep 7 (vnml. omdat het tussen hem en een van zijn juffen van beiden kanten niet klikt, en we hopen hem daardoor wat meer rust te geven waardoor z'n motivatie weer toeneemt). M'n dochter daarentegen gaat over naar groep 5 en daar horen we helemaal niks over (ondanks haar dyslectie).

Dus als ik jou was, zou ik contact met de desbetreffende leraar/lerares zoeken en het rechtstreeks op de man afvragen. Op zo'n korte termijn weten ze echt al wel welke kinderen wel of niet overgaan.

4. hulkie

hulkie Actief lid

12 feb 2010
    218
    0
    0
    ik lees net in het protocol van school dat ouders minimaal 6 weken vantevoren op de hoogte worden gesteld als kind jaar over moet doen. dus dacht pfff, hij gaat toch over.
    praat ik net met een andere moeder (wiens zoontje vorig jaar is blijven zitten) ik vroeg wanneer hoorden jullie het? in laatste 10 minuten gesprek, 3 weken vantevoren zei ze.
    nou potverdrie, ik heb er geen moeite mee als ie het jaar over moet doen, maar ze moeten wel het protocol volgen. ik heb net geprobeerd school te bellen, maar krijg niemand aan de lijn.
    kan, middagpauze is net voorbij en het zal wel even druk zijn.

maar om juf smorgens voor de les te vragen, zo bij de deur van het lokaal....... (zei een vriendin, dan vraag je smorgens toch even?) nou, dat vind ik niks. zie het al, vraagje gaat mijn kereltje over of moet het jaar overdoen? o hij blijft zitten......... ok tot vanmiddag......
    dat is ook niks, al ben ik er wel op voorbereid, zal er toch een beetje moeite mee hebben, niet voor mezelf, maar moet het dan mijn zoon ook vertellen, denk dat hij er wel verdrietig van zal worden.

5. Niboma

Niboma Fanatiek lid

20 nov 2008
    1.439
    0
    36
    Vrouw
    Veluwe
    Dan kan je toch bijv. met afhalen vanmiddag bij de juf aangeven dat je graag een afspraak wilt maken omdat je een gesprek wil aanvragen?

6. hulkie

hulkie Actief lid

12 feb 2010
    218
    0
    0
    we hebben maandag een 10 minuten gesprek.
    ik had me vergist in de datum, dacht dat het gister al was, en we zouden het dan te horen krijgen dacht ik. vandaar dat ik het best spannend vind.

mijn man net aan de telefoon, hij zei: ze hebben niet definitief gezegt met vorige raport bespreking dat ie zou blijven zitten, anders hadden hun nu ook wel een afspraak met ons gemaakt.
    pff ik twijfel aan mezelf, ik dacht juist dat ze wel gezegt hadden dat het BETER was als ie het jaar overdeed.
    maar niks definitiefs dus, maar hij heeft wel gelijk, als hun ook geen afspraak hoeven verder met ons, ik heb nu 10 minuten gesprek aangevraagt omdat ik daar behoefte aan heb, maar anders hadden hun dat wel gedaan?

ik loop me zelf het hoofd op hol te jagen :(

7. Luannie

Luannie Fanatiek lid

1 nov 2009
    1.241
    1
    0
    NULL
    Ik vind het allemaal wel laat hoor... Als hij het jaar over moet doen, weten ze het nu echt wel!
    Wij hadden rond de meivakantie altijd al een beeld van wie er wel en niet bleef zitten.

8. hulkie

hulkie Actief lid

12 feb 2010
    218
    0
    0
    ja je moet overal zelf achteraan blijkbaar

9. mammavan2kids

9 apr 2010
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ken scholen waar de eerste keer de twijfel wordt gemeld in januari. En dan de definietive keuze valt rond de meivakantie. En bij echte twijfelgevaalen kwam het wel en svoor dat ze het laatse toetsmoment afwachtte

10. hulkie

hulkie Actief lid

12 feb 2010
    218
    0
    0
    ja tot het laatste toetsmoment, kan ik mee voorstellen, maar dan nog zouden wij het toch al moeten weten.
    ik probeer er niet te veel over de denken, wacht wel af tot maandag.
    en net wat Hulkieman zei, als ze ons hadden willen spreken hadden niet wij maar hun wel een afspraak gemaakt.
    we wachten af....

11. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Hoi Hulkie,

Ik ben zelf leerkracht en bij mij op school is het gebruikelijk dat de ouders bij het eerste gesprek (november) al te horen krijgen of er een kans is dat een kind de groep nog eens gaat doen. In januari (na de citotoetsen) kan er al een veel duidelijker advies worden gegeven.

Wanneer de resultaten tegenvallen (dus eigenlijk al vanaf het laatste rapport van jullie kind) dan is het gebruikelijk dat er om de 6/7/8 weken een gesprek plaatsvindt. Daar wordt dan besproken wat er voor plan op gezet gaat worden. Daarmee wordt dan gewerkt en mocht dat niet genoeg resultaat hebben, dan worden de ouders in 1 van de gesprekken dan wel alvast op het eventuele doubleren voorbereid.

Als jullie te horen krijgen dat jullie kind de groep nog eens over moet doen, dan mag je wel vragen waarom jullie daar niet regelmatig contact over hebben gehad. Ik vind het gewoonweg niet kunnen dat je alleen bij de geplande oudergesprekken wordt gevraagd. Dat is veel en veel te weinig! Drie keer per jaar een officieel gesprek en dan horen dat je kind de groep over moet doen, is mijns inziens een onacceptabele gang van zaken.

Jullie hadden uiterlijk in maart al moeten weten waar je aan toe was, zodat jullie gericht met je kind bezig hadden kunnen gaan om weer terug te grijpen naar eerdere leerstof. Nu heeft ie misschien moeten meedoen met de groep, terwijl hij dan de laatste maanden beter had kunnen besteden aan het herhalen van leerstof waar hij moeite me heeft.

Maar goed, ik weet natuurlijk niet helemaal hoe de vork in de steel zit. Ik ga een beetje af op de info die je geeft, misschien hebben jullie wel regelmatig contact gehad natuurlijk.....

Allistair

12. hulkie

hulkie Actief lid

12 feb 2010
    218
    0
    0
    Allistair, bedankt voor je reactie. ik vind ook dat we veel te weinig op de hoogte worden gehouden, bij de eerste rapportbespreking (rond de herfstvakantie) kwam eruit dat ie goed meedeed en dat het goed ging met alles, ga zo door! stond eronder.
    bij de tweede rapportbespreking ging het ineens een stuk minder, rekenen ging goed, opzich ging het wel allemaal, alleen spellen niet zo, en schrijven was lelijk, maarja dan denk ik, ja wie zegt dat ie niet een van de gelukkigen is met een mooi handschrift. en ze zeiden, we kijken het nog even aan, maar mocht net nog meer verslechteren dan doet ie het jaar waarschijnljk over.
    we zijn hier dus verder niet over geinformeerd, vind het zeer slecht.
    hij zou hulp krijgen van MRT op school voor zijn schrijven, heb daar na een aantal weken (zeker 2 maanden) eens naar gevraagt, en ze zeiden, MRT gaat zich eerst richten op de kinderen vanaf groep 6. ik vind dat zo vreemd, pak problemen vanaf begin aan, niet meer als ze al bijna van school gaan, dat is toch te laat? dus ik heb zelf maar hulp voor hem gezocht, en daar gaan we nu al een poosje heen (kinderoefentherapie)
    nou ik ben benieuwd wat ze maandag zeggen, maar mocht ik dus inderdaad (wat ik ergens toch wel verwacht) te horen krijgen dat ie het jaar overdoet, zal ik het door jou geschrevene meenemen, en dat word een niet zo leuk gesprek dan.

13. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Hoi Hulkie,

Mag ik een paar dingen van je weten?

* In welke groep zit je zoontje?
    * Krijgt hij een cijferrapport? (of een rapport met alleen maar onvoldoende/matig/voldoende/goed)
    * Wat krijg je te zien bij een rapportbespreking?

Je mag me ook PB-en als je meer wilt weten....

Groeten Allistair

14. hulkie

hulkie Actief lid

12 feb 2010
    218
    0
    0
    je hebt pb

15. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik heb het 2 weken geleden te horen gekregen en we moeten dinsdag op school komen. wel heb ikzelf 2 keer gebeld nog voor emer uitleg want ze verwachten natuurlijk wel dinsdag een beslissing end at vind ik ook veel te kort door de bocht. ik ga ze er ook op aanspreken dat ze best eerder duidelijkheid en een gesprek mogen geven en tijd om te beslissen nadien.

16. hulkie

hulkie Actief lid

12 feb 2010
    218
    0
    0
    Yinte, jij kreeg het dus ook laat te horen. ik vind dat echt geen goeie gang van zaken zo.
    ik kan ook niet wachten tot het maandagavond is, we moeten pas om 21 uur, ik heb nu een heleboel dingen op papier gezet die Allistair mij stuurde, ik neem het zeker mee.

17. hulkie

hulkie Actief lid

12 feb 2010
    218
    0
    0
    jippie!!! hij gaat over !!!!

Allistair bedankt voor je tips en informatie.

18. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Gefeliciteerd Hulkie, da's een fijn bericht!

19. hulkie

hulkie Actief lid

12 feb 2010
    218
    0
    0
    dankje Mijkeltje

Allistair, raar, weet niet wat er mis is gegaan met dat bericht, zodra ik tijd heb zal ik even een nieuwe sturen, zal morgen worden. vandaag nogal druk hier.

Deel Deze Pagina