Wel of niet een lakentje?

Discussie in 'Veilig slapen' gestart door Meis28, 15 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

    Meis28 Fanatiek lid

    30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    M'n baby is 9 maanden. Het is net iets te warm vind ik voor een slaapzak maar alleen in een pyjamaatje vind ik er soms zo koud uitzien. Hij beweegt wel aardig wat in bed! Dus weet niet of een lakentje een goed idee is? Vanaf wanneer kan dit ongeveer (dekentje/lakentje)?
     
  2. Twingia

    Twingia Fanatiek lid

    7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    Deken en lakentje kun je vanaf de geboorte gebruiken.
    Je kan eventueel ook een dekentje in een dekbed overtrek doen.
     
  3. Meis28

    Meis28 Fanatiek lid

    30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    En hoe opmaken zodat het veilig is? Aangezien hij alle kanten doorrolt in zijn bedje en ik wil natuurlijk niet dat hij ineens met z'n kopje onder t laken of dekentje komt en er niet onder uit kan komen
     
  4. zonnetje1980

    zonnetje1980 Fanatiek lid

    9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Ik had 3 verschillende slaapzakken. Een hele dunne zomerslaapzak (zo dun als lakentje), een iets dikkere zomerslaapzak met afritsbare lange mouwen en een dikke winterslaapzak met lange mouwen. Zo kon ik alle kanten op. Evt dan nog met of zonder pyama aan.
    Om dezelfde rede als bij jou. Zoontje rolde door het hele bed heen.
     
  5. VeiligheidNL

    VeiligheidNL Veiligheidsexpert

    5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    #5 VeiligheidNL, 21 okt 2015
    Laatst bewerkt: 21 okt 2015
    Een dunne slaapzak is waarschijnlijk de beste optie voor je zoontje.

    Als je een lakentje en dekentje wilt gebruiken (dat kan inderdaad gewoon vanaf de geboorte, zoals hierboven al werd gezegd), dan zijn er een paar dingen die in de gaten kunt houden:

    Maak het bedje kort en strak op: je kind ligt met zijn voetjes vrij dicht bij het voeteneinde en het beddengoed reikt tot zijn schouders. Zo kan het kind nooit helemaal onder het beddengoed komen en blijft het hoofdje vrij.

    Een deken met een laken biedt goede ventilatie en je kan er het bed goed kort mee opmaken. Verder kan het beddengoed aan de zijkanten worden ingestopt, zodat het kind er niet onder kan schuiven. Een tweede deken is bijna nooit nodig.

    Je kunt ook een deken in een dekbedhoes gebruiken, maar dan moet de deken even groot zijn als de hoes. De dekbedhoes moet groot genoeg zijn, zodat je deze aan de onder- en zijkanten minimaal 10 cm onder het matras kan instoppen. Zorg dat de hoes goed sluit. Vouw geen dekentje dubbel in een dekbedhoes, dat is meestal te warm voor een baby.

    Er staan nog meer tips op onze site, kijk bijvoorbeeld eens op: beddengoed

    Hier is nog een filmpje over het veilig opmaken van het kinderbedje: https://www.youtube.com/watch?v=MDfISzWbTys

    Groet, Angela
    VeiligheidNL
     
  6. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hoe zijn jullie in spanje gewend de bedjes op te maken dan?

    In Nederland liggen de meeste kindjes vanaf geboorte onder lakentje en dekentje. En als ze beweeglijker zijn, in een slaapzak. Wij woonden in een koud huis, 12 graden in de slaapkamer was geen uitzondering, wij hadden dus wel een winter slaapzak en 2 dekentjes op bed in de winter.
     
  7. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Daarom juist hier een slaapzak en de rest van het bed verder leeg. :D
     

Deel Deze Pagina