Hoe te reageren?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Eevie82, 12 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eevie82

Eevie82 Bekend lid

2 jun 2018
    892
    1.186
    93
    Vrouw
    Hoi,

als alleenstaande in een fertiliteitstraject (IUI-D met als complicatie syndroom van Asherman) krijgt ik regelmatig goedbedoelde opmerkingen om me te steunen. De meeste van die opmerkingen kunnen echter rechtstreeks door naar een ander topic hier, namelijk dat over stomme opmerkingen. Meestal laat ik het maar gaan, maar ik kreeg nou weer een berichtje van iemand en ik wil het eigenlijk niet meer laten gaan.

Hoe zouden jullie - vanuit de gedachte dat het goedbedoeld is - reageren op de opmerking “ik hoop dat je het een beetje kunt loslaten, ik ken zoveel verhalen waarbij het zo gewenst was en steeds niet lukte, totdat de “druk” eraf was”? Het is een heel goede vriendin, die zelf ook wel wat heeft meegemaakt, dus de reactie hoeft niet tot het einde van de vriendschap te leiden.

Daarbij was ik na de laatste mislukte poging ook nog eens op vakantie, dus hoeveel meer “loslaten” en “ontspanning” wil je hebben?? Ben bijna blij dat het niet in deze ronde is gelukt, want dan zou dat wéér een verhaal erbij zijn dat het zogenaamd is gelukt terwijl het werd losgelaten. En ik heb dus wel meer mensen in mijn omgeving die denken dat dát echt de truc der trucs is :rolleyes:

2. Kimmetjuh90

Kimmetjuh90 VIP lid

14 dec 2017
    17.008
    9.931
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Ik kreeg ook te horen dat ik t meer los moest laten, zeker naar mate het langer ging duren..
    Hoe moet je t loslaten? Er niet mee bezig zijn als je elke dag hormonen moet spuiten, ziekenhuis in ziekenhuis uit voor echo's (wij hebben 7x iui gedaan en 1 ivf behandeling).
    Daar bij komt ook nog dat mijn vriend onvruchtbaar is, dus we moesten donorzaad gebruiken net als jij, dus al zouden we t losgelaten kunnen hebben (wat niet ging want je bent er continu mee bezig, dat is gewoon zo) dan had ik nog niet zwanger geraakt, want dat gaat niet spontaan..
    In mijn omgeving zijn t mensen geweest die zelf binnen een poep en een scheet zwanger zijn geraakt, die geen benul hebben van hoe een fertiliteitstraject eruit ziet, wat voor impact dat heeft op jezelf, je lijf, en je gezin en omgeving.
    Ik heb het aangehoord, en oke op gezegt, maar savonds lag ik wel te huilen op bed, omdat t mij echt heel veel pijn gedaan heeft die opmerking..
    Wij zijn uiteindelijk 4 jaar bezig geweest voor mn jongste, met nog 12 cryo's in bewaring :)
    Ik snap wel hoe t voelt, zo een opmerking..

Eevie82 vindt dit leuk.
  3. Happyhope

Happyhope Fanatiek lid

15 sep 2018
    1.531
    677
    113
    Vrouw
    Lastig hoor... ik krijg soms ook weleens van die opmerkingen: “probeer vooral te ontspannen en alles los te laten, dat is het beste”. En dat wordt dan gezegd op een moment dat je juist super relaxt het hele traject in gaat. En je kunt gewoon helemaal niks met zo’n opmerking (“goh, bedankt, wist ik niet! Vanaf heden zal ik meteen super ontspannen zijn, dankzij jouw opmerking”:roflmao:). Ik heb toen ook tegen diegene gezegd dat ik daar helemaal niks mee kan, dat ik nu juist op mijn meest relaxte punt ben, en dat je er toch elke dag mee bezig bent (elke dag hormonen injecteren en regelmatig ziekenhuisbezoeken zorgen nou niet bepaald voor afleiding).

Je zou het direct kunnen benoemen en aangeven dat je weet dat ze het lief bedoeld, maar dat het zo lastig is om er niet mee bezig te zijn. Dat dat bijna onmogelijk is. Leg je situatie nog eens goed uit. Misschien begrijpt ze het.

of reageer vanuit “een grapje”: “jammer dat ik dan nu op vakantie niet zwanger ben geworden :p, maarre... je weet dat dat niet voor iedereen geldt hè?”

het ligt er ook een beetje aan of je elkaar in het echt spreekt of via whatsapp. In het echt kun je veel beter je gevoel erin leggen en het uitleggen wat het met je doet, terwijl je via whatsapp de ander sneller kunt kwetsen en bot over kunt komen. Ik zou in ieder geval proberen de situatie en je gevoel kort proberen uit te leggen.

Eevie82 vindt dit leuk.
  4. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    herkenbaar.. goede vriendin maakte van de week ook een opmerking erover.. op youtube zag ze dat zo vaak voorbij komen :rolleyes: ik heb gewoon uitgelegd dat dat onzin is :roflmao: en dat ik inderdaad juist vrij relaxed ben. Langdurige stress is niet goed, maar ik vind dit geen langdurige stress. Ik ervaar het niet als langdurige stress in ieder geval. Dat je er elke dag mee bezig bent, ontkom je niet aan en het is echt onzin dat je daardoor niet zwanger zou worden.. en vaak zijn het inderdaad mensen die vrij snel zwanger zijn geworden of die nog niet eens een kinderwens hebben..

ik zou gewoon aangeven dat dat soort opmerkingen pijnlijk zijn voor jou en het uitleggen dat er niet mee bezig zijn niet mogelijk is als je in een ziekenhuistraject zit en dat je weet dat het goed bedoeld is, maar dat je daar gewoon niet zoveel mee kan. het is moeilijk, maar hoe opener ik ben over het traject en wat het met me doet..en dus ook over of bepaalde opmerkingen helpend zijn of juist niet, hoe meer fijne steun ik ervaar van iedereen.

Succes met aangeven en hopelijk helpt het je vriendschap juist!

Eevie82 vindt dit leuk.
  5. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.660
    27.306
    113
    Vrouw
    Ik heb wel eens gezegd: betaal maar een vakantie voor mij, dan neem ik wel de proef op de som!

6. suzies

suzies Bekend lid

8 jun 2015
    545
    148
    43
    Ik zou gewoon eerlijk zeggen wat het met jou doet. Bij jezelf blijven.

Eevie82 vindt dit leuk.
  7. Eevie82

Eevie82 Bekend lid

2 jun 2018
    892
    1.186
    93
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties. We zijn er op een respectvolle manier samen uitgekomen Vond het wel lastig maar ben blij dat ik het heb aangekaart. Ik heb haar ook een link naar een artikeltje op de website van Freya gestuurd, over de dingen die je beter niet kunt zeggen en hoe je het dan beter kunt verwoorden. Dat vond ze erg nuttig (en haar opmerking stond op plaats 1 haha) en ik geloof dat ze het nu echt beter begrijpt en nu ook concrete handvatten heeft hoe ze me werkelijk kan steunen (want dat wil ze heel graag).

Arwen86, Happyhope en Orchid24 vinden dit leuk.
  8. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Wat goed! En fijn ook!

9. Kimmetjuh90

Kimmetjuh90 VIP lid

14 dec 2017
    17.008
    9.931
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Wat super fijn!

10. Happyhope

Happyhope Fanatiek lid

15 sep 2018
    1.531
    677
    113
    Vrouw
    Ha, die ga ik onthouden! :D

11. Happyhope

Happyhope Fanatiek lid

15 sep 2018
    1.531
    677
    113
    Vrouw
    Dapper van je!
    En wat slim van die link naar de website!

Deel Deze Pagina