wel of niet eerder werken?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door JustNice, 9 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    heb een brief van de uwv gekregen dat ivm overtijd bevalling dat ik dus langer uitkering ontvang tot donderdag 13 september om precies te zijn.

nu is het zo dat mijn werkdagen ma - di & woe zijn en ik dus pas de 17de echt aan de slag zal moeten

nu zijn mijn collega's & baas gisteren op kraamvisite geweest, en heeft mijn baas gevraagd of ik een dag eerder kan komen werken ( die woensdag 12 september) omdat de vervangende collega die dag al een leuke activiteit heeft gepland met haar dochter en zij er vanuit gingen dat ik dan al op de werkvloer zou staan (dus optijd zou bevallen, en de 10de zou beginnen)

ik heb gezegd: in principe wel, maar kijk eerst naar mijn herstel, en of ik oppas kan regelen.

nu zit ik na afloop te denken, en denk tja wel leuk voor mijn collega, dat ze wat leuks gaat doen met haar dochter, maar nu moet ik m'n laatste kraamverlof week onderbreken

2. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Ik zou het dus niet doen... Misschien heel egoistisch maar daar hadden ze rekening mee moeten houden.. als er iemand ziek wordt gaan ze jou toch ook niet bellen en dan moeten ze het ook anders oplossen..

3. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Als je het niet wilt, moet je het niet doen, je hebt gewoon recht op de tien weken.

4. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Ik zou het niet doen jij wilt toch ook wat leuks doen met je kind. en je hebt verlof snap niet eens dat ze het durven vragen.

5. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Ik zou het wel doen, maar dan zou ik wel bedingen dat zij die week erna een dag van je overneemt. Dan kan jij lekker rustig beginnen. Dan werk je dus die ene week 1 dag, de week erna 2 dagen en daarna weer 3 dagen. Dan heb je een mooie opbouw van het 'weer moeten werken'.

6. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    @ allistair: dat is een goede opzet... iets om over na te denken

7. Amethist

Amethist Niet meer actief

Nou, dat zou ik dus echt niet doen. Ik vind het gewoon een gevalletje behoorlijk dom van je collega. Hoezo had ze verwacht dat je wel op tijd zou bevallen :(. Waar sláát dat op zeg. Laat ze het maar lekker anders oplossen...

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.232
    7.278
    113
    Vrouw
    Brabant
    Afhankelijk hoe ik me zo voelen en of ik opvang heb, zou ik het wel doen, maar dan de week erna 1 dag vrij. Beetje dom wel van die collega, maar als ik verder geen bezwaren zou hebben, zou ik het wel doen.

9. Bri

Bri Niet meer actief

Lijkt me fijn om een collega te hebben die niet alleen naar haar eigen verlofrechten kijkt, maar ook naar mijn wens om iets te kunnen doen met mijn dochter.
    Als het niet kan, dan kan het niet, maar ik zou het niet op voorhand uitsluiten. Dan inderdaad wel een andere dag omruilen, lijkt me een mooie oplossing!

10. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    ik zou het wel doen, het gaat maar over 1 dag. en een baas ontyhoud zoiets. als jij dan ooit eens iets terug vraagt krijg je sneller een ja.

ik zit nu in opzeg en officeel moet ik dit weekend niet volgens de wet nu baas heeft gevraagd om het wel te doen. anders moest ik na mijn 12 d verlof niet meer naar oud werk terug. begin nu maandag op nieuw. en ga ook morgen en overmorgen nog op oud werk doen. dit gewoon omdak het super bazen vind.

gr

11. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    #11 JustNice, 10 aug 2012
    Laatst bewerkt: 10 aug 2012
    als ik aan mijn collega zou denken, zou ik meteen ja zeggen. Zij heeft namelijk gedurende mijn hele verlof full-time moeten werken, omdat last-minute de invalskracht op het laatste moment af had gezegd, en er niet zo gauw een ander voor in de plaats te regelen viel.
    terwijl ze zelf thuis in een lastig parket zit... echtscheiding e.d.

maar mijn baas daarintegen, ontneemt me wel vaker verlof, daar waar ik recht op heb. bij m'n verhuizing bijv. of 5 mei om als voorbeeld te geven
    toen ik bijv om m'n verhuisdag vroeg ivm de notaris waar ik recht op heb volgens de cao, zei hij, sluit je ogen eens? en zeg me wat je ziet.: niks! dat recht heb je niks!
    vervolgens heb ik een machtiging laten maken ( met kosten e.d.) zodat mijn man alleen kon gaan. vroegen ze hoe ik het nou had geregeld: dus ik vertellen over machtiging met kosten, kon het toen opeens wel (collega stribbelde ook tegen om in te vallen in eerste instantie) omdat ze het lullig vonden dat er opeen kosten bij waren gekomen

denk dat ik het wel doe hoor. maar dan wel ruilen met een dag in de volgende week.

Wij zijn op elkaar aangewezen wat betreft het vrijnemen/schuiven van dagen, meer collega's (assistente's) hebben we niet. Dus zal haar, misschien in de toekomst ook wel nodig hebben. Komt niet vaak voor, maar in geval van nood

12. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Voor je collega zou ik het wel doen,het gaat maar om 1 dag als het nou meerdere dagen zijn dan zou ik weigeren. En ik zou dan indd met haar een dag die week erna omruilen.

Voor je baas daarentegen,daar zou ik het voor laten. Hij krijgt je vergoed dus daar hoef je het niet voor te doen en al helemaal niet met die houding zoals je hierboven beschrijft.

Dus het is een afweging die je maakt: doe je het voor je collega en regel jeonderlong met haar of doe je het niet voor je baas omdat hij/zij ook lullig doet.

En overigens dat je collega moest werken doordat een invalskracht niet kon of kwam is niet haar probleem. Ik had het niet gedaan. Zij heeft toch oom gewoon haar vaste dagen en uren? Ik had dus geweigerd maar goed das ff off-topic.

13. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.304
    2.586
    113
    officieel mag het niet eens!!! zodra je aan het werk gaat vervalt je zwangerschapsuitkering.
    Ik ben planner en volgens pz ( werk in een zorgstelling) is het echt ten strengste verboden. Als er iets gebeurt tijdens de werk ben je misschien niet eens verzekert.

14. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    ja maar het gaat om haar allerlaatste dag van haar verlof dus die uitkering heeft ze al gehad. Hoe het verder zit met verzekering ed heb ik geen verstand maar die ene dag ... ik zou het wel riskeren.

xxx

15. Koon

Koon Niet meer actief

Ik zou het wel doen, zeker voor zo'n collega. Als jij dan de week er na een dag extra thuis kan zijn is dat misschien ook wel een heel fijne oplossing?!

Je baas daarentegen.. die moet het CAO boekje nog maar eens goed doorlezen.
    Lastige vind ik altijd aan dit soort situaties dat je baas het ook 'onhoudt' als je je beroept op de CAO tegen zijn zin in. Ook al heb je recht op een bepaalde vergoeding/vrije dagen dan nog wil je geen geen vervelende situatie met je leidinggevende. Welke helemaal niet hóren te ontstaan, omdat er niet voor niets een CAO bestaat waar ook de leidinggevende zich aan hoort te houden.

Chrystel73, Het wel of niet verzekerd zijn: is dat niet het probleem van haar baas?

Overigens vind ik het wel een beetje vreemd dat je baas tijdens de kraamvisite deze vraag stelt. Ik zou daar niet blij mee zijn, maar ik weet niet of je dat zelf ook zo ervaren hebt.

16. Lexxie

Lexxie Fanatiek lid

16 jun 2012
    1.666
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou het wel doen. Je weet niet hoe hard je hen straks misschien een keer nodig hebt, bijvoorbeeld als je kindje ziek is.
    Het gaat om 1 dag, daar zou ik echt niet moeilijk over doen...

17. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    oke, ik heb besloten om het toch te doen. maar dan in ruil voor andere dag in de week daarop, dus dat ik het kan opbouwen. Maar had dit nog niet kenbaar gemaakt op het werk.

Nu hebben we als gezin nog dat laatste weekend een huisje gehuurd bij centerparks samen met vrienden. En was eigenlijk van plan om dus zondagavond te vertrekken ipv maandag 10.00uur.
    Maar nu bedacht ik me dat het verrekte handig zou zijn als ik nou die maandag met haar zou ruilen.
    Dus met die vraag whats app ik haar. en wat zegt m'n collega: ik wil wel voor je werken die maandag maar kan jij dan die donderdag voor mij werken?
    Waarop ik dus zeg: Ik werk dan toch al de woensdag de 12e voor jou?
    krijg geen reactie op mijn app. dus ben benieuwd....

18. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    er was een hele discussie gaande:..... uiteindelijk wil ze wel en hoef ik niet ook nog donderdag te werken.

19. Corry1985

Corry1985 Actief lid

12 okt 2008
    383
    0
    0
    Noord Holland
    je hebt recht op die weken!
    maar hoe fijn is het om 1 dag te werken en daarna weer een aantal dagen vrij te zijn? Misschien kun je een compromis sluiten door te zeggen dat je natuurlijk wel wilt maar de week erna de woensdag vrij wil... zo kun je het zelf ook een beetje opbouwen...

20. Corry1985

Corry1985 Actief lid

12 okt 2008
    383
    0
    0
    Noord Holland
    oeps had pagina 2 niet gezien dus ik zeg bijna hetzelfde als wat je gaat doen. Top beslissing!

Deel Deze Pagina