Ik hoorde dat je je moederkoek kan doneren aan verschillende instanties. Weten jullie welke en hoe je dat in gang zet.. Had begrepen dat als je hem niet doneert dat hij dan gewoon weggegooid word.. en dat vind ik zonde als ik er iets goeds mee kan doen..
Nog nooit van gehoord eigenlijk. Maar wat voor goede dingen kunnen ze er mee doen dan behalve onderzoeken?
Ja op me cursus had een dame het erover.. die had geinformeerd en ze kon hem aan het kwf doneren.. alleen de procedure bleek heel wat gedoe te zijn omdat je vk het een en ander moest invullen enzo.. Maar ik hoopte dat iemand hier daar meer over wist of over andere opties.. Ik ga hem zeker niet in mijn tuin planten of aan de katten geven haha
Ik weet alleen dat er interesse is in navelstrengbloed, ivm de stamcellen. Die worden o.a. gebruikt in kankerbestrijding. De moederkoek is wel interessant voor de cosmetische industrie, maar daar doel je niet op lijkt me - dat is niet echt een goed doel te noemen. Misschien willen ze je er wel voor betalen? Ik zou het eens navragen bij KWF, je VK en liefst bij die dame op cursus die het erover had.
In Engeland maken ze er een shake van in het ziekenhuis die je kan drinken. Ik had er nog nooit over gehoord totdat Jennifer Stano het op haar blog plaatste. Voor de gene die interesse hebben.. Google haar naam maar even
Haha ja over die shake heb ik gehoord maar kom op dat lijkt mij heeeeeel erg vies.. neem ik liever wat vitamientjes haha Wrm zou je dat doen ahah
Ik denk dat het om het doneren van navelstrengbloed gaat. Daar halen ze stamcellen uit en die kunnen ze gebruiken voor mensen die een stamceltransplantatie nodig hebben. (heel wat anders dus dan stamcel onderzoeken waar ze embryo's voor gebruiken). Mijn man en ik hebben er voor gekozen om het navelstrengbloed van ons kindje te doneren. De reden hier voor is heel simpel. Zowel mijn schoonvader als zwager hebben beide een hele nare vorm van kanker gehad waar ze een stamceltransplantatie voor nodig hebben gehad. Deze transplantatie heeft letterlijk hun leven gered. Zij konden gelukkig een transplantatie van eigen stamcellen krijgen (wat het beste is) maar er zijn een hoop mensen die dat geluk niet hebben. Een donor voor stamcellen is ontzettend moeilijk te vinden, daarom is de donor bank voor stamcellen ook internationaal. Ik zou het zo fijn vinden als zijn als het bloed van ons kindje iemand zou kunnen redden. Anders wordt het weg gegooid, zonde toch? Jouw kindje zou maar net die ene match zijn voor iemand anders. Helaas kan het niet overal. Mijn vk doet het niet maar het ziekenhuis waar ik ga bevallen wel. Daarom kunnen wij gelukkig toch doneren. Op de website van Sanquin (bloedbank) kan je meer lezen over het doneren van navelstrengbloed. Net als het geven van bloed of plasma is het geven van navelstrengbloed vrijwillig. | Sanquin Bloedvoorziening Mocht je nog vragen of twijfels heb raad ik je aan even te bellen met sanquin. Heb ik zelf ook gedaan en heeft me heel erg gerust gesteld. De dames van de navelstrengbloedbank zijn ontzettend vriendelijk en geven je graag extra uitleg en informatie.
Erg interessant! Wat jammer dat het alleen in bepaalde regio's kan! Anders had ik het zeker gedaan......
Toen ik mijn bevalling moest regelen (5maanden ver) heb ik een info boekje gehad ivm navelstrengbloeddonatie.. en ook een formulier voor in te vullen... ik heb er eigenlijk niet lang over moeten nadenken en heb de formulieren ingevuld Navelstrengbloedbank | UZ Leuven (dit is wel in belgie dus er zullen wel andere regels gelden bij u maar hier vinde een beetje meer info..)
Laat je goed informeren over de donatie van navelstrengbloed! Veel ziekenhuizen informeren slecht en gebruiken het niet voor stamceltransplantatie, maar voor eigen onderzoek. Als jouw ziekenhuis niet genoemd wordt op de sit van Sanguin, dan is het zeker niet voor transplantatie! en zelfs bij Sanguin wordt een deel voor onderzoek gebruikt. Niet erg als je daarmee instemt natuurlijk, begrijp me niet verkeerd. Maar ik vind het wel belangrijk dat mensen daarvan op de hoogte zijn. Daar komt bij dat de noodzaak voor het invriezen van stamcellen minimaal is. Er zijn geen tekorten voor het behandelen van bv leukemie. Dat is ook 1 van de redenen waarom het in Nederland nog niet veel gedaan wordt.
Ik zou er ook geen problemen mee hebben als het navelstrengbloed voor onderzoek gebruikt wordt. Ik gooi het immers toch weg en als zij er iets mee kunnen waardoor ze andere mensen kunnen genezen vind ik het prima. Ik heb zelf medische biologie gestudeerd dus ik kijk er misschien anders tegenaan. Maar stel je nou eens voor dat ze net met de drupjes bloed die ik gedoneerd heb een therapie uitvinden die miljoenen mensen beter maakt? Nee van mij mogen ze het hebben. Ik ga het er de volgende keer met de vk over hebben want ik vind het een goede zaak. Ik had er zelf eigenlijk nog helemaal niet bij stilgestaan
Mammamuis, voor mij is het ook mn vak (zit zelf in het leukemie-onderzoek), vandaar dat ik vind dat mensen goed/beter voorgelicht moeten worden. Stamcelonderzoek is tot zekere hoogte prima (voor mij persoonlijk dan he), maar er worden ook heel veel onderzoeken mee gedaan waar ik niet achter kan staan. Alleen heb ik daar na donatie geen zeggenschap meer over. Vandaar dat ik vind dat mensen iets verder moeten denken (geinformeerd moeten worden) dan hetgeen ze nu voorgehouden krijgen: het genezen van mensen mbv die stamcellen.