koophuis: spullen overdragen vraag?!

Discussie in 'De lounge' gestart door Olicha, 29 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olicha

Olicha Niet meer actief

Hallo,

Ik ben opzoek naar ervaringen of kennis mbt overdragen van spullen als men een huis heeft gekocht. Wij hebben zojuist onze eerste koophuis aangeschaft. Het is nogal zoeken met wat wel en niet hoort. De vorige eigenaar heeft ons gevraagd of we de 'spotjes' in het huis ook willen overnemen= koop. Is dit normaal? Ik had verwacht dat alle overige verlichting (lampen etc.) van hem was, maar de spotjes, wel bij de koop inbegrepen was. Ik heb er helemaal geen verstand van, dus voordat we antwoorden, wilde ik graag ervaringen van anderen horen/lezen.

Weet iemand meer?

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wij kregen een lijst met spullen die bij het huis hoorden en in het huis bleven, maar ook de spullen die ter overname waren. Jullie hebben schijnbaar niet iets dergelijks onder ogen gezien?

3. Olicha

Olicha Niet meer actief

Hi Abri,

Ja dat hebben we wel, maar de spotjes stonden er niet op. Eigenlijk stond er helemaal geen verlichting op, dus we hebben er ook helemaal niet bij stilgestaan. Er werd ons meerdere keren tijdens de bezichtigingen wel geattendeerd op de spotjes. Van..kijk, dit hoort ook bij het huis, goed he?

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Zeker als het zo gebracht is vind ik het wel apart er nu geld voor te vragen ter overname. Het zou niet eens in mij opkomen om voor alle spotjes geld te vragen bij de verkoop óf ze er dus uit te halen. Maar ik heb er verder dus geen ervaring mee, sorry.

5. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Zijn het op- of inbouw spotjes?
    Wij hebben opbouw en die hebben mij een paar maanden geleden zo'n 1000 euro gekost, die krijgen ze van mij er niet bij.
    Inbouw is mijn inziens met het huis verbonden en hoort erbij. Vraag het aan je aankoopmakelaar.

6. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.364
    2.822
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Bij ons waren er inbouwspotjes en werd verteld dat alles wat ingebouwd is per definitie bij het huis hoort. Opbouw is natuurlijk een ander verhaal.

7. Olicha

Olicha Niet meer actief

Het gaat om inbouw spotjes

8. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.364
    2.822
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Dan zou ik er hard in gaan zitten en aangeven dat inbouw bij het huis hoort en dus reeds onderdeel uitmaakt van de koop. Heb je een makelaar die je kan helpen?

9. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Wij hebben ons huis verkocht onder voorbehoud.
    We hebben inbouwspotjes die laten wij natuurlijk achter.
    Stond niet op de lijst dus hoord gewoon in het huis.
    Belachelijk dat ze daar geld voor vragen!
    De lampen die hangen nemen we natuurlijk mee.
    Zal gewoon de makelaar bellen en verhaal halen!

10. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Over het algemeen horen inbouw spotjes wel echt bij het huis.
    Als er niets op de overname lijst staat mag je er inderdaad wel vanuit gaan dat ze bij de koop horen.

Als ze er in het ergste geval uit gaan, kijk dan tijdens de overdracht goed na of de draden nog goed zitten en of ze niks beschadigd hebben..

11. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    dit dus. Is toch rond uit belachelijk om zo aan je geld te moeten komen.. Idd de makelaar bellen en hem laten regelen.

12. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Inbouw zit vast dus hoort bij het onroerend goed.

Wat belachelijk van de verkoper zeg...

13. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Alles dat is ingebouwd en dat vastzit aan het huis hoort ook bij een koophuis. Dus een keuken, badkamermeubels die vastzitten en vloeren. Dat is echt anders dan bij een huurwoning.

Spotjes of lampen die zijn ingebouwd horen er dus bij. Losse lampen die aan een plafond hangen niet. Maar in de praktijk zal een eigenaar die vaak laten hangen. Spullen zijn vaak gekocht voor een bepaald huis en maar zelden opnieuw te gebruiken.

14. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Vragen ze ook geld voor de wc?

Idd even makelaar bellen.

15. Olicha

Olicha Niet meer actief

Bedankt voor de reacties. De (vorige) eigenaar gaf ons als 'cadeau' de douchekop die nu in de douche hangt..
    Valt dat normaal onder kopen of wat je vaak erbij krijgt? Ik probeer even te begrijpen waar de grenzen liggen. Het is mij op dit moment even niet heel duidelijk.

Hij heeft ons circa 10-15 dingen ter overname geboden, waarvan wij op 1 na ervoor bedankt hebben. Echter stuurde hij deze week een ander kort lijstje met alle verlichtingen, waaronder dus de inbouwspotjes dat hij aanbiedt.

Wij hebben geen makelaar genomen. Mijn man heeft de onderhandeling gedaan (met beraad), is het wellicht ook een vraag die ik aan de makelaar van de tegenpartij kan stellen?

16. Clivia

Clivia Bekend lid

12 jul 2014
    843
    103
    43
    NULL
    NULL
  17. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Waar de grens ligt, alles moet netjes en bruikbaar zijn. Een douchekop mogen ze niet weghalen want dan werkt de douche niet meer. Een dure douchekop mogen ze wel vervangen voor een goedkope als er geen afspraken over zijn genaakt. Inbouwspotjes horen bij het huis, zonder deze spotjes heb je een plafond met gaten. Als ze de spotjes graag mee willen nemen zullen ze het plafond moeten herstellen....

18. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Heb je het huis gekocht? Is de akte al verleden? Dan hebben ze niets te zeggen.

Maar normaal gezien horen de inbouwspotjes in het huis.

19. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Wat een aparte situatie!

Zeker niet betalen voor inbouw spots, en een douchekop is geen kado, dat hoort ook bij het huis.

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd wat hij verder ter overname heeft aangeboden.

Normaal worden ter overname aangeboden; gordijnen, losse lampen en bijv een kast die voor een bepaalde ruimte op maat is gemaakt.

20. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Ik zit met open mond te lezen... ook over die douche... ehhh apart.

Deel Deze Pagina