Wel of niet fietsen met 8 maand??

Discussion in 'Baby en dreumes' started by SYRV, Jul 13, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. SYRV

SYRV Fanatiek lid

Nov 29, 2009
    3,133
    453
    83
    Mijn zoontje is nu bijna 6.5 maand oud en zit al een tijdje vrij stabiel. Nou was ik vandaag bij het cb en vroeg of hij vanaf 1 september voor op de fiets mag aangezien hij dan naar de creche gaat, en het lopend toch best een stuk is. Ze vond dat hij inderdaad heel stevig zat maar vond toch dat ik tot 9 maanden moest wachten. Nou is het stukje naar de creche maximaal 5 minuten fietsen, en het duurt dus nog anderhalf maand dus hij heeft nog alle tijd om nog stabieler te leren zitten. Wat zouden jullie doen, wel op de fiets aangezien het niet zo ver fietsen is en hij al stevig zit, of toch wachten tot 9 maand?

xxx

2. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ik zou wachten tot die tijd. Je kunt het dan het beste beoordelen. Ik heb zelf gewacht tot ze zelf kon gáán zitten, maar dat was al vrij vroeg (met 7 mnd) dus ik heb er daarvoor niet echt over nagedacht. Wij zijn toen na een paar weken ook op de fiets gegaan (met 8 mnd).

Ik heb ook wel eens van een CB gehoord wat een kindje neerzette, een beetje duwde aan alle kanten of ze omvalt en zo niet, dan kan ze op de fiets. Ik vind dat zelf nogal een wazig advies. Mijn dochter was (en is nog steeds) ook erg klein om op de fiets te gaan. De riempjes zitten nog steeds niet lekker strak om haar heen...

3. tulip

tulip Niet meer actief

tja, hier zijn de meningen ook over verdeeld. Ik heb aangehouden dat mijn dochter zelfstandig moest kunnen zitten (dus niet zelf gaan zitten) en dan fietste ik zolang ze het volhield om te zitten. Dus viel ze na 10 minuutjes om dan max 10 minuutjes fietsen. Aangezien jouw ritje op de fiets maar 5 minuten is, zal het wel goedkomen. Op de stoeltjes staat vanaf 9 maanden geloof ik, maar ja ze kunnen er wel van alles opzetten, het gaat gewoon om je kindje.

Maar echt zelfstandig zitten, dus niet in een stoel of met andere hulp middelen. Bij ons was dat overigens met ruim 9,5 maand.

4. tulip

tulip Niet meer actief

:( wat is dat voor iets raars??

5. SYRV

SYRV Fanatiek lid

Nov 29, 2009
    3,133
    453
    83
    Ja, ik had zelf zoiets van hij zit nu al zo stabiel, dat zal de komende anderhalf maand alleen maar verbeteren lijkt me. En ik begrijp dat je met kleine kindjes geen hele fietstochten van uren achter elkaar moet houden, maar 5 min naar de creche fietsen leek me niet zo'n probleem eigenlijk.

6. lauraatje

lauraatje Actief lid

Feb 9, 2009
    255
    0
    16
    almere
    mijn zoon zit al bij mij voor op de fiets sinds hij 7,5 maand is, een klein stukje naar de appie. Ik fiets er nu elke dag zo'n 20 minuten heen en 20 minuten terug mee naar mijn werk/creche en hij vind het heerlijk. Jayden was toen 8 maanden en het is altijd goed gegaan en hij lacht en zit stevig en wiebelt niet. ik zie het probleem niet en vind het zelf ook super nu het lekker weer is sochtends.

groetjes

7. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

De fysiotherapeute waar ik naar toe ga met Sven zei dat het echt heel belangrijk is dat een kindje goed stevig kan zitten. Dus ik hou dat maar in mijn achterhoofd.

Overigens neem ik mijn zoontje nu in de maxicosi mee op de fiets om hem naar de opvang te brengen. Ik moet daarna gelijk door naar mijn werk, dus het is een ideale oplossing.

8. Lemi

Lemi VIP lid

Oct 5, 2008
    13,306
    0
    0
    Ik zou wachten tot ze STEVIG los kan zitten!!

9. lili20

lili20 Actief lid

Jul 22, 2008
    383
    0
    0
    kledingverkoopster
    amsterdam
    ik ben vorige week voor het eerst met mijn meisje wezen fietsen. ze zit nou een 3 weken ongeveer zelf. maar nog niet vanuit liggen. ze zit vrij stevig en laat haar ook rustig op de grond zittend spelen. en op de fiets zit je ook stabiel. heb de riempjes go0ed straks aan getrokken en goed gekeken hoe haar nekje gaat als we over een hobbel heen gaan. ze heeft natuurlijk nog haar redressie helmpje op dus is het extra zwaar.

10. mroos

mroos Niet meer actief

Ik fiets nu al met boaz, en hij is bina 7 maand.
    Het cb zei dat hij stevig genoeg zat om kleine stukjes te proberen. En we hebben zo'n kuipje dat hij een beetj naar achter zit zeg maar. We fietsen stukjes van 5/10 minuten, en het gaat hartstikke goed:)

11. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Je gaat in de tussentijd nog naar het CB toch? Ik zou het dan gewoon nog een keer vragen. Wij zijn vandaag met Sam geweest maar hij mag voorlopig nog niet (zit nog niet stevig genoeg en met een bol rugje). Ik hou me niet zonder meer zomaar aan de adviezen van het CB, maar in dit geval vind ik het toch wel zo verstandig om te wachten tot zij groen licht geven.

Groetjes,
    Josien

12. Lemi

Lemi VIP lid

Oct 5, 2008
    13,306
    0
    0
    Josien
    Ben het helemaal met jou eens. Liever het zekere voor het onzekere nemen met dit soort dingen!! Als de kans groot is dat t beter is voor t rugje, dan vind ik t geen probleem om te wachten...

13. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83

Ben het hier ook mee eens, er zal maar wel iets gebeuren met het rugje. Wij gingen hier heel voorzichtig mee om. Wij merken opzich niet veel van die hobbels in de weg maar zo'n klein lijfje wel lijkt me.

14. Uniqua

Uniqua Actief lid

Jul 1, 2010
    167
    0
    16
    Female
    Brabant
    Ja dat op de fiets mee is nog een heel punt.
    Ik heb ook altijd begrepen als je kindje kan zitten dan mag het mee op de fiets in een kinderzitje.
    Nu kan onze meid dus al heel goed zitten en wij zijn dus ook al met haar op de fiets weg geweest.
    Nu zijn het kleine stukjes van 5 a 10 minuten maar toch.

Ik vind ook dat je zelf ook goed kunt beoordelen of het wel of niet kan.

Er zijn zoveel regeltjes, laat je moedergevoel spreken en als je het echt niet vertrouwd moet je het volgend het "boekje" doen.

Succes.

15. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    @ Uniqua, kan jou dochter met 5 maanden al helemaal zelfstandig zitten dan?

16. Uniqua

Uniqua Actief lid

Jul 1, 2010
    167
    0
    16
    Female
    Brabant
    Geloof het of niet maar ze zit nu al ruim 3 weken helemaal zelf. :)

Ze gaat als een speer en het gaat allemaal vanzelf. :D

17. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Snelle meid heb je :D. Zag ineens staan 5 maanden en nu al fietsen maar goed sommige kleintjes zijn nu eenmaal snel

18. Uniqua

Uniqua Actief lid

Jul 1, 2010
    167
    0
    16
    Female
    Brabant
    ;) Als ze mij maar niet voorbij gaat. :D

19. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Wij zijn het voorzichtig aan gaan proberen met een paar minuutjes per keer vanaf ongeveer 8 maanden - toen zat hij stevig en viel ook niet meer zomaar om.
    Sil zit overigens echt kaarsrecht, dus vorige week was het CB het er ook roerend mee eens dat het geen enkel probleem was, zolang we maar goed opletten wat hij aankan en dat doen we :)

5 minuten naar het KDV zou ik trouwens zonder twijfel doen als je kindjes minstens 10 min. stabiel los kan zitten. Je moet toch wat ;)

Share This Page