Gisteren waren we aan het wandelen en daar zagen we een oude man ruzie maken met een vader. Het zoontje stond maar een beetje toe te kijken vanaf de zijkant terwijl die vader zich ontzettend druk maakte bij die oude man omdat de oude man een foto had gemaakt van het kind. De omgeving was schitterend, het zonnetje scheen en het kind was blij etc. en die man maakte van het schouwspel dus een foto. Vervolgens moest hij deze per direct wissen of verwijderen en begon die vader zelfs te dreigen met: laat ik ze maar niet online zien want anders... ? Nou ja, uiteindelijk liep vader weg nadat hij de man verbaal met de grond gelijk had gemaakt. Hij liep weg met een 'smirk' op zijn gezicht en sloeg een arm om zijn kind heen alsof hij zojuist de Olympische Spelen had gewonnen omdat hij de eer van zijn zoon had verdedigd en dergelijke.... Heel erg '', maar goed Mijn partner en ik raakten in discussie. Ik vertelde hem dat ik het ook niet prettig zou vinden, maar dat ik er niet een hele scene van had gemaakt en het gewoon bij een 'ik-heb-liever-niet-dat-je-dat-doet' gelaten. Mijn vriend zegt: boeiend, wat wil hij ermee doen dan? Hij heeft kleren aan. Als er een pedofiel tussen zit, kan hij net zo goed de Wehkamp-catalogus erbij pakken want daar staan ook kinderen in. Ja. Daar zit natuurlijk ook wel wat in. Eigenlijk vond ik dat wel het beste argument van de hele discussie. Ik zou nog steeds zeggen ik-heb-liever-niet-dat-je-dat-doet, maar toch. Wat vinden jullie?
Ik zou het eerlijk gezegd ook niet prettig vinden, en er netjes wat van zeggen. En ja dat komt door al die nare berichten die je tegenwoordig in het nieuws ziet. Hadden we 50 jaar geleden geleefd dan was ik waarschijnlijk trots geweest dat een vreemde zomaar een foto van mijn kinderen nam...
Ik vind het persoonlijk ook niet prettig als er iemand, ongevraagd, foto's maakt van mijn kinderen. Gewoon een kwestie van privacy en fatsoen. Als het vantevoren gevraagd wordt zeg ik wel 'ja', maar anders houden ze hun camera maar lekker in hun zak.
Zolang mijn kinderen gewoon aangekleed rondlopen zou ik het niet fijn vinden, maar er geen drama van maken.
Ik ben dan ook een beetje bang voor dit soort praktijken: BBC News - Mother labelled 'tramp' for breastfeeding in public Iemand maakt een foto van je en je wordt prompt afgebrand on-line.
Ik zou het niet super fijn vinden, maar zolang ze aangekleed is wel minder moeite mee hebben dan bijvoorbeeld in een zwembad. maarja, ik heb ook wel eens een foto in de ballorig gemaakt van mijn dochter waar dan nog een ander kindje op staat, of in het peuterbadje waar tig andere kinderen zwemmen...
Dat vind ik dan weer 'anders'. Je maakt foto's van je kind, en die is niet altijd alleen Doelbewust foto's maken van een ander kind is een hele andere categorie.
Ik vind het op zich ook wel anders, maar ik heb wel eens gelezen dat een vader in het zwembad foto's maakte die dus hele andere bedoelingen hadden, maar daar werd niks achter gezocht omdat zijn eigen zoontje daar aan het zwemmen was.
Wat kunnen ze er eigenlijk mee, met die foto's? Want nu ik na denk over de Wehkamp-opmerking, en ik al die banners hier zie van baby's, babyproducten met baby-snoetjes, FB-acties met baby's, winkels met baby's en dergelijke, je ziet overal wel kinderen, kleine kinderen en baby's. Wat willen ze met die foto doen?
Ja precies vrij weinig , ik bedoel hier posten mamas ook genoeg foto's van hun kinderen enz. Maar ik snap dat als je lekker ergens wandelt en je ziet dat er echt bewust een foto van je kind gemaakt word het toch anders voelt , ik zou die gene er niet direct kwaad op aanspreken maar wel eens informeren wat nou de bedoeling is van de foto.
Ik zou het niet prettig vinden en dit ook aangeven aan de "fotograaf". Hopende dat deze dan mijn mening respecteert en de foto verwijderd.
Het is bij mij ook een keer gebeurd. Een vriendin liep achter me en die hield een vrouw in de gaten omdat die zo verdacht achter me liep. Vriendin dacht dat ze me wilde zakkenrollen. Op een moment haalde ze me in, nam snel een foto van mijn dochter in de kinderwagen van dichtbij en rende heel hard weg. Ik vond het ook zeer vreemd. Maar was blij dat het wel enkel een foto was en niet iets ergers. Ik besefte in eerste instantie niet goed wat er gebeurd was doordat het zo snelle actie was.
Vreemd zeg, rende je vriendin er niet achteraan? Of was die ook even flabbergasted? Zou ik ook zijn hoor... En verder nee, foto's van enkel alleen mijn kind worden niet gemaakt door onbekenden. In zwembad/speeltuin kun je t niet voorkomen. Ik kan me ergens de reactie van die man wel voorstellen.
Ik vind dit soort dingen ook niet prettig. En alles word maar op fb en dergelijke gezet. Wij willen bijv. geen foto's online, zijn daar erg voorzichtig mee. Hoe onschuldig het voor een ander ook is. Ik zou er geen ruzie om maken hoor maar wel vriendelijk vragen of diegene de foto waar mijn kind op staat zou willen wissen.
Niemand die er bij nadenkt dat het de fotograaf om de spontaniteit en de sfeer van de foto gaat en niet om het kind alleen. Dat zijn namelijk vaak de mooiste foto's. Een gewone dag en dan iets speciaals vastleggen. Daarnaast is iedereen vrij om in het openbaar ongevraagd foto's te maken van anderen. (al is het wel netjes om het bescheiden te houden en te vragen.)
Is dat nou erg? Zou het helemaal niet erg vinden. Waarom zou die man geen foto mogen maken van mijn kind? Als hij nu een foto maakt van het landschap en onze jongen zou erop staan, dat is toch niet erg? Ach, we moeten toch echt niet paranoia gaan worden. Ik zou er niets van zeggen maar net als EdelHertje mss vragen of hij de foto's naar mij kan sturen, haha.