de titel zegt 't al ik las in dat andere topic dat 18 maanden een mooie leeftijd was. Maar Hoe doe je dat? Misschien een domme vraag hoor Hihi Liefs Xx
potje in de kamer neerzetten. en verteld: als je een poepje of plasje moet doen, dan op het potje ik laat haar zonder luier lopen en vraag af en toe: 'moet je plassen?' Als ze ja zegt zet ik haar op het potje Ze weet nu wel waar ze het zou moeten doen, maar is bijna altijd te laat hihihi dan hoor ik opeens 'plas, plas' of 'nat' en dan heeft ze het op de grond gedaan. Komt vanzelf wel. En we hebben een boekje 'bobbi op het potje'. vanochtend pakte ze het boekje en ging ermee op het potje zitten Sommigen zetten kun kind een tijdje op het potje en wachten tot ze geplast hebben, maar die van mij vliegt er binnen een seconde weer vanaf als ze niet moet. dus ik let zelf op haar signalen als ze moet plassen (gaat met haar handen aan haar kruis zitten) en vaag dan aan haar of ze moet plassen. Als ze moet poepen zegt ze het zelf 'poep'. heel handig
Wij doen het volgens de methode uit het boekje "zindelijk maken is kinderspel" Wordt rustig opgebouwd, na ieder eetmoment op het potje en samen bijv een puzzeltje maken/boekje lezen. Inmiddels anderhalve week bezig en ze gaat nu zelf na het eten of tussendoortje op het potje zitten. Volgende stap is zonder luier, ze geeft het tussendoor nog niet zo goed aan dus daar wachten we nog even mee, ze is ook weer niet helemaal lekker (oorontsteking)..
Ik vraag me af of je er wel aan moet beginnen bij kinderen onder de twee jaar. Ik heb me laten vertellen dat als je kindje eraan toe is hij of zij dat dan zelf wel aangeeft.... Maar volgens mij is het inderdaad een goed begin om een potje in de kamer te zetten en er op vaste momenten aandacht aan besteden.
Dat je moet wachten tot je kind er aan toe is, is onzinargument in mijn ogen. Als kindje niet weet wat het is, hoe kan het dan zelf aangeven? En je kunt beter vroeg beginnen want met een dwarse peuter wordt het nog lastiger
Ik ben het daar wel mee eens hoor. En ze weten t zelf wel heel goed, dochterlief is hier dag en nacht zindelijk sinds een paar dagen voor haar 2e verjaardag, maar echt op eigen verzoek. Daar zijn wij gelijk in mee gegaan. Wij hebben het wel geintroduceerd maar meer spelenderwijs, gewoon een potje neer gezet en verder weinig aandacht aan besteed, soms ging ze er zelf op zitten, en soms best al eens een plas, maar echt actief er mee aan de gang wilde ik gewoon echt wachten tot ze er zelf klaar voor was. En die dag was hier al een stuk vroeger dan ik verwachtte, ondanks dat ze sinds ze een maand of 18 was goed door had wanneer ze moest en zich ook verstopte e.d. Ik zou dus gewoon een potje neerzetten en haar er bekend mee maken, maar verder nog niet veel doen. Zonder luier laten lopen enzo dat zou ik nog niet doen. Je moet met zindelijkheidstraining ook voorzichtig zijn dat je niet te vroeg/te snel gaat, want dat kan ook juist averechts werken. Een kindje dat telkens overstuur is omdat ze geplast heeft in de broek of op de grond o.i.d., heb je niet zo veel aan.
Daarom laat ik haar ook nog niet zonder luier rondlopen, omdat ik aan de luiers zie dat ze tussendoor ook nog redelijk wat plast. Maar we zetten haar wel na ieder eetmoment op het potje en doen samen een puzzel. Heeft ze niks gedaan dan is dat zo, doet ze wel iets dan is dat helemaal super natuurlijk. We dwingen dus niets af. Bij ons speelt wel een medische reden mee dus dat maakt het misschien iets anders.
mijn zoon geeft goed aan dat ie moet poepen of plassen heb het potje al effe in huis staan maarja zet ik hem gaat ie er binnen 2 sec weer af en zegt ie mama sem luier aan pfff haha
ja das ook wel een goede misschien moet ik er ook meer mee bezig zijn. Vind het nu nog wel makkelijk die luier slechte mama he haha
wel grappig dat ik hier lees dat jullie kindjse graag een luier om doen. hier hebben we een klein nudistje Ze vindt het heerlijk om zonder kleding aan te lopen. Gaat gillen en springen van geluk Vaak trekt ze aan haar kleren en zegt dan 'uit' en dan wil ik haar in haar luier laten lopen omdat ik anders heel goed moet opletten natuurlijk of ze niet vanalles onderplast en dan trekt ze aan de luier en zegt 'uit' en als ik het niet doe, trekt ze er net zo lang aan tot die uit is En hier dus wel nog vaak een plas naast het potje, maar het interesseert haar niks. komt naar me toe en zegt 'plas' en daarna kan mama aan het opruimen
Hier zijn we rustig bezig met het opbouwen van de zindelijkheidstraining. Betreft dan wel onze oudste van 2,5. Hij gaat nu na de maaltijden op het potje. 's Ochtends en 's avonds gaat één van ons naast hem op de wc zitten zodat hij weet wat de bedoeling is. Hij leest een boekje of doet een spelletje en als hij klaar is dan mag hij het resultaat zelf doorspoelen. Hij maalde er tot voor kort echt nog niet om maar het begint er nu eindelijk op te lijken. Mag ook wel een keer op deze leeftijd... Als we straks weer thuis zijn (zijn al bijna 4 maanden van huis) dan wil ik even doorzetten. Denk dat het dan ook zo geregeld is...
Haha dat heeft Esmée ook! Als ik haar aan of uitkleed heeft ze binnen paar sec. Haar pamper uit. Gaat dan ook gillen en gek doen Haha
mijn dochter kreeg rond 20 maanden interesse in het potje, dus er toen een gekocht en neergezet. En af en toe wilde ze een plasje doen en dan kwam er soms wel, soms niet wat. Dat hebben we een klein half jaar geleden opgevoerd tot elke keer als ze naar bed gaat een plasje doen en tot nu toe lukt dat, maar ze wil nog het liefst haar luier aan dus ik heb nog geen haast gemaakt met echt zindelijk worden. maar dus gewoon het potje neergezet, evt. wat boekjes halen over het potje en afwachten.
Hier ging ze gewoon altijd mee met ons naar de wc en haar nichtje was net zindelijk dus ze zag wel dat iedereen trots op haar nichtje was etc. Dus ineens wilde ze een plas doen op de wc, en dat deed ze ook. Vanaf daar ben ik verder gegaan, de eerste dag soms gewoon gevraagd of ze weer op de wc wilde en de 2e dag heb ik haar al geen luier aan gedaan. Ze heeft toen 2 x in haar broek geplast, maar dan echt een klein beetje en dan wist ze dat ze naar de wc moest en plastte ze daar verder. Na die 2 ongelukjes de eerste dag is het nooit meer fout gegaan, en na 4 ochtenden een droge luier hebben we haar zonder luier in bed gedaan savonds. (smiddags sliep ze vanaf dag 2 al zonder luier zonder ongelukjes) En de eerste 3 nachten werd ze om 04.00 uur ongeveer wakker omdat ze moest plassen, toen heeft ze 1 nacht in bed geplast en daarna werd ze niet meer wakker maar plastte ze gewoon 's ochtends als ze wakker was. Echt top. Maar hier is het dus echt zo makkelijk en vanzelf gegaan, enkel en alleen door naar haar te luisteren eigenlijk en er gewoon in mee te gaan en niet voor de makkelijkste weg te kiezen. In het begin vroeg ik wel iedere 30 minuten ofzo of ze moest plassen, maar na een paar dagen ging ze het al zelf zeggen.
Megan begon het leuk te vinden toen haar zusje geboren was. Ze was toen 20mnd. Wij hebben toen een boekje gekocht: Op het potje kleine huppel Hier zit ook een knuffletje bij. Sindsdien gaat ze regelmatig op het potje. En op PSZ is ze al helemaal zindelijk of ze nu een luierbroekje aan heeft of niet gaat ze altijd op het toilet. Alleen de grote boodschap gaat nog niet altijd op het potje. Verder blonen we haar doormiddel van een stikker op een blaadje te plakken. Die hangt boven het potje en dat vind ze prachtig. Ze heeft het er vaak nog heel lang over
Dat klopt maar toch gaat mijn dochter 5 keer per dag op het potje of ze nu of niet aangeeft, soms doet ze niks en soms wel..
Wij laten het de kinderen zelf bepalen, hebben het er af en toe over maar ze mogen zelf bepalen of ze er iets mee doen. Ik heb echt geen zin in maandenlang gedoe om ze op het potje te laten plassen, maar ook nog aan de luiers te zitten, ik snap het nut daarvan niet. Eva was er met bijna 3 jaar aan toe en was binnen een week zindelijk (geen ongelukjes meer). Een paar maanden later was ze ook 's nachts zindelijk. Lisa ziet het natuurlijk allemaal bij Eva, maar het boeit haar nog niet zo. Ze wil soms wel op het potje en zegt dan dat ze geplast heeft, maar dan heeft ze helemaal niet geplast. Ze voelt het gewoon nog niet en ik ga haar dan echt niet de hele tijd op het potje zetten. Het komt vanzelf wel.