Vandaag ben ik naar de verloskundige geweest en de bloeduitslagen waren er ook (geprikt met 27 weken). Ik heb er zelf niet naar gevraagd, dacht als er wat ´mis´ is, dan hoor ik dan vanzelf wel. Nu keek ik het thuis na en zag ik dat mijn HB waarde 6,5 is, terwijl de ondergrens 7,5 staat. Online lees ik wel dat de ondergrens ook wel op 6,5 wordt gesteld... Maar zou ze hier niet iets over moeten hebben gezegd/moet ik hier niet wat mee? Ik voel me wel moe, af en toe last van sterretjes, moet rustig opstaan anders voel ik me flauw (m´n bloeddruk is ook niet super hoog. Vandaag 120/55, maar vraag me af of de bovendruk daarvan klopt, want hij is mij hele zwangerschap 100/55. Ik ben niet echt het klaagtype, dus ze heeft eigenlijk niet eens gevraagd hoe het ging...en ja ik zeg altijd moe is iedereen...maar nu vraag ik me toch niet af of ik niet extra ijzer nodig heb. Wat zouden jullie doen? Maandag nog even bellen en wat vragen dan? Of ze het nog een keer kunnen prikken of dat het niet erg is?
Hmm dit vond ik op het internet: Ernstige bloedarmoede | Zwanger | CJG Groningen En als je het niet vertrouwd gewoon even bellen en overleggen!
Hmm...ik denk dat ik toch maar even ga bellen nog maandag (ik vind alleen snel dat ik me ´aanstel´ of dat ik zoiets heb van, ach ja...zal wel meevallen. M´n hartslag in rust is ook niet echt laag en kramp in m´n benen heb ik regelmatig.
Hoi, Mijn hb is de gehele zwangerschap al rond de 6,5. Mijn huisarts en vk vertelde dat dit gewoon normaal is tijdens de zwangerschap. Mijn bloeddruk is gemiddeld ook 120/60 soms wat lager en soms wat hoger. Ik zou je niet heel druk maken. Vermoeidheid hoort bij de zwangerschap. Ik werd na 28 weken ook weer moe. Als je je echt niet lekker voelt wel gewoon aan de bel trekken!!!
Je kan ook zelf proberen je HB wat op te krikken door bv ijzerrijke groenten te eten (broccoli, spinazie etc.) en elke dag een glas roosvicee ferro te nemen. Dit heb ik gedaan en ik merkte al snel verbetering!
Bij 6.5 moest ik roosvice ferro gaan drinken, ik vond het heel erg vies maar mijn HB ging hier door weer naar de 8,3
Of een Hb waarde laag is is helemaal afhankelijk van waar je vandaan komt. Als je normaal (zoals ik) rond de 8,5 of hoger zit en je duikt tijdens je zwangerschap naar 6,5 dan is dat laag. Maar zit je altijd rond de 7,5 dan valt het verschil reuze mee. Ook maakt het verschil of je wel of niet last hebt van je lage Hb. Zelf vind ik 6,5 wel meevallen. Groene groenten, roosvicee ferro... allemaal dingen waarmee je het zelf kan proberen op te krikken. Ijzertabletten zou ik voorlopig niet mee beginnen. Ze werken obstipatie in de hand en meestal is de stoelgang van een zwangere al niet geweldig... Sterkte!
In de zwangerschap is het hb idd lager dan normaal. Maarja niet iedereen weet waar ie normaal op zit. Bij ons in het ziekenhuis gaan ze pas wat doen als ie onder de 6 is voor de bevalling of als je er erge klachten van hebt. Dan krijg je een infuus met ferinject, of je verloskundige kan met dit hb alvats ferro tabletten voorschrijven. Nadeel van die tabletten is wel obstipatie. Je kan het beste als je er geen klachten bij hebt proberen om het zelf op de krikken ja, dus roosvicee en ijzerrijke producten.
Tja...wat is geen klachten...ik ben wel moe, zie vaak sterretjes, soms duizelig, kramp in m´n benen dat herken ik allemaal wel. Maar goed, ´normaal´ heb ik daar soms ook periodes last van. Ik ga maandag wel even bellen of ik er nog wat aan kan/moet doen inderdaad.