Doe ik het wel goed?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Sanny76, 20 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Hoi Annemarie,

Hopelijk kun je me helpen met wat onzekerheden.
    M'n zoontje is nu 10 dagen oud en groeit goed op mijn borstvoeding.
    In het begin heb ik hem steeds om de 2 uur de borst aangeboden en 's nachts mocht er van de kraamhulp ergens een keer 5 uur tussen zitten.
    Nu voed ik om de 3 uur en 's nachts wachten we tot hij er zelf om vraagt. Hij ligt bij ons op de kamer, dus ik hoor hem goed smakken en kan hem dan aanleggen voordat hij ontroostbaar huilt. De laatste 3 nachten valt hij gelukkig na de nachtvoedingen weer in slaap (soms wel na lang de hik te hebben)

Alleen het drinken zelf is maar korte tijd actief. Al snel vallen z'n ogen dicht en moet ik allerlei trucjes gaan uithalen om hem aan het zuigen te houden. (aan handjes en voetjes wriemelen, even 'ontkoppelen' en naast me neerleggen totdat hij weer wakker wordt en verder wil drinken, tussendoor een schone luier aangeven, etc.) Soms heb ik het idee dat hij m'n borst meer als speen gebruikt dan als voedseltoevoer zegmaar. Zeker het laatste half uur van de voeding (voeden duurt ook wel een uur) Ik bied hem altijd 2 borsten aan en hij drinkt aan elk sowieso 10 minuten actief en volgens mij haalt hij er wel genoeg uit, want hij kwam genoeg aan én ik heb geen last van stuwing gehad, dat is ook een goed teken, toch?.

Als hij echt alleen nog maar ligt te sabbelen en ik hoor hem niet meer slikken, haal ik hem maar los. Soms laat hij zelf ook los en slaapt in m'n armen verder. Als ik hem dan in z'n bedje leg, slaapt hij soms door, maar vaker begint hij al vrij snel weer te huilen. Haast altijd wordt hij rustig van m'n pink, maar dan ben ik dus weer gebonden en kan ik niks anders doen dan heel lang m'n pink in z'n mond houden, anders zet hij weer een vreselijke keel op.

Goed, om een lang verhaal kort te maken: hoe kan ik onderscheiden of hij echt nog trek heeft, of gewoon lekker wil sabbelen/bij mama wil liggen? En zou een speen eventueel kunnen helpen? (ik wilde dat eerst liever niet, maar inmiddels kijk ik er positiever tegenaan)

En: mag ik hem overdag ook door laten slapen, zodat er langer dan 3 uur tussen de voedingen zit, of is het daar nu nog te vroeg voor? Ik vind het soms zo zonde om hem wakker te maken als het net eventjes echt rustig is in huis. Ben zelf nog zo moe van de bevalling enzo...

Hopelijk heb je binnenkort tijd om m'n hele verhaal te lezen. Ik wist niet hoe ik het korter op kon schrijven. Bedankt in elk geval!

2. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Beste Sanny,

Belangrijk is om in te schatten hoe het voeden gaat: plast en poept je zoontje voldoende, groeit hij goed (zit hij al op geboorte gewicht?)

Als alles goed: dan gewoon lekker voeden op vraag: met overdag een max van 4 uur tussen de voedingen (dus na 3 1/2 uur wakker maken) en 's nachts max 8 uur (dus na 7 uur wakker maken). Inderdaad al gaan voeden als hij wat aan het zoeken sabbelen is (dus overdag ook).

Als hij dan aan het drinken is dan laten drinken zolang hij actief drinkt en dan wisselen van borst. Dus als hij 2x 10 minuten actief drinkt (in die 10 minuten ben je hem niet aan het prikkelen toch?? want dan zou de voeding wellicht minder effectief zijn): dan is dit prima en de voeding klaar en zou ik dus niet rekken tot 30 minuten.

Je kan altijd bij het consultatiebureau extra binnenlopen om komende week nog eens te wegen als je twijfelt.

3. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Leiden
    Hoi Annemarie,

Bedankt voor je reactie!

Hij groeit goed. Z'n geboortegewicht was 3875 gram en op dag 10 zat hij op 3900 gr. Vandaag hebben we hem weer eens gewogen en hij zat vanmorgen op 4050 gr (dag 13 is het nu) Het lijkt me wel ok, toch?

Over de 10 minuten effectief drinken per borst: als hij zelf al wakker is, dan lukt dat soms wel spontaan, maar 9 van de 10 keer moet ik in die 10 minuten al stimuleren. Ik heb op verschillende websites gelezen over borstcompressie en probeer dat nu toe te passen, zodat hij blijft slikken en niet alleen maar gezellig sabbelt.

Soms komt hij eerder dan na 3 uur na de laatste voeding en dan probeer ik het wel eens te rekken tot er 3 uur tussen zit. Hij gaat dan wel huilen/krijsen en wordt alleen rustig als je je pink in z'n mondje doet. Ik vind dat een beetje zielig en word er zelf ook erg onrustig van... Vaak valt hij met hulp van de pink weer in slaap op m'n schoot, maar dan ligt hij dus vervolgens heel diep te pitten als ik hem een half uurtje later moet gaan voeden...

Maar ik ga hem dan nu gewoon lekker aanleggen bij de eerste signalen.

Ik vroeg me wel af of het niet ten koste gaat van de nachtrust die hij ons nu best aardig gunt :) Hij krijgt rond middernacht een voeding en dan komt hij ergens tussen 3 en half 5 weer en vervolgens ergens tussen 7 en half 9. We kunnen dan dus steeds wel lekker slapen tussendoor, want dan slaapt hij zelf ook. Ik laat hem tijdens de nachtvoedingen meerdere malen uit beide borsten drinken totdat hij zelf loslaat en voldaan is, hij pakt de tepel dan niet meer, zelfs niet als ik die tegen z'n lippen laat 'tikken'. Meestal valt hij dan al tegen me aan in slaap als ik hem rechtop houd voor een boertje.

Nou ja, met het risico dat hij ineens heel vaak wil drinken/sabbelen ga ik het voeden op verzoek gewoon inlassen nu. Ik kom toch nog niet zo vaak het huis uit, dus ben eigenlijk altijd wel in de buurt :)

4. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Je bent nu een paar dagen verder: hoe gaat het?

5. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Leiden
    Hoi Annemarie,

Via het kraambureau is er een lactatiekundige langsgeweest die me heeft laten zien hoe ik borstcompressie toe kan passen en dat gaat heel goed. Hij drinkt dan 10 minuten aan elke borst aardig door. Soms hoef ik niet eens compressie te doen en blijft hij zelf goed zuigen en doorslikken. In elk geval pakt hij de borst zelf heel goed en hoef ik me geen zorgen te maken dat hij te weinig voeding binnenkrijgt. Het bezoek van de lacatiekundige heeft daardoor in elk geval bij mij veel onzekerheid weggenomen en ik merk dat ik daardoor een stuk rustiger ben. Als hij tussen de voedingen door ontroostbaar huilt, leg ik hem op m'n buik en dat is soms al genoeg om hem te kalmeren.

Hij lijkt wel last te hebben van krampjes. Trekt met z'n beentje enzo en na een huilbui volgt er vaak een harde boer, flinke wind of een volle luier. Ik geloof dat er in z'n buikje nogal veel gebeurt dus, maar dat hoort er een beetje bij nu he?

6. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Fijn dat je geholpen bent!
    Zijn darmen moeten inderdaad flink wennen deze tijd: troosten en ervoor zorgen dat het zo comfortabel mogelijk voor hem is (lekker compact!)

Deel Deze Pagina