Wel of niet in de zon??

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Mir81, 20 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mir81

Mir81 Bekend lid

25 sep 2012
    989
    0
    0
    Noordoostpolder
    Hoi meiden,

ik vraag me af pigmentvlekken/zwangerschapsmasker krijg je dat alleen in je gezicht of kun je dat ook op de rest van je lijf krijgen?

Of te wel, wel of niet in de zon??? :(

2. Sensa

Sensa Bekend lid

22 mei 2009
    591
    0
    0
    Pedagogischmedewerker
    Apeldoorn
    De zon kunnen we nooit 100% vermijden. Als ik straks in de zomertijd, met onze dochter op pad ga, smeer ik mij gewoon super goed in. En dan maar hopen dat dit werkt! ;) Maar het is ook een vraag van mij aan de VK als ik weer op controle ga.

3. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Je kunt t overal krijgen waar de zon op komt. Ik neem aan dat insmeren wel helpt.
    En niet de hele dag gaan liggen bakken, maar een beetje in de schaduw blijven.

4. monedoos

monedoos Actief lid

12 mrt 2011
    261
    0
    0
    utrecht
    Even goed gejat ;)

Waarom is zonnen niet goed als je zwanger bent?
    Onder invloed van zwangerschapshormonen verandert je huid. Hij kan vetter of juist droger worden en ook de hoeveelheid pigment verandert. Sommige zwangere vrouwen krijgen dan een zogenaamd zwangerschapsmasker, ook wel chloasma of melasma genoemd.
    Bij vrouwen met een lichte huid vormen zich donkere pigmentvlekken in het gezicht en de hals en vrouwen met een donkere huid kunnen juist lichtere vlekken krijgen.
    Het goede nieuws is dat het meestal na de zwangerschap wel weer geleidelijk aan verdwijnt, al kan het soms wel enige tijd duren. Heb je tijdens je eerste zwangerschap last gehad van een zwangerschapsmasker dan is de kans groot dat dit tijdens een tweede zwangerschap terugkomt.

Valt er iets te doen aan zo'n zwangerschapsmasker?

Tijdens je zwangerschap kun je de vlekken eigenlijk alleen maar proberen te camoufleren. Blijf in ieder geval uit de zon en smeer je in met een sunblock om het niet erger te maken. Gebruik geen blekende crèmes, zeker niet als je nog zwanger bent.
    Blijf je er na je zwangerschap last van houden, ga dan naar je dokter.

Striae
    Kijk ook uit met zonnen als je striae hebt. Een huid met striae verbrandt eerder omdat hij door uitrekking dunner is.

5. Joycey

Joycey Niet meer actief

Maar het gaat dus uit-ein-de-lijk weer weg?
    Meer hoef ik eigenlijk niet te weten! :D

*duikt het zonnetje in*

6. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Het kan wel heel lang duren voordat de vlekken weg zijn, hoor. En je kunt ook echt een masker krijgen.

Ik zit nooit in de zon, maar toch kreeg ik in de eerste weken van de zwangerschap meteen al ronde pigmentvlekken rond mijn ogen, soort pandabeer-effect.;) Voor anderen was daar mijn zwangerschap eerder aan te zien dan aan mijn buik. De vlekken zijn heel lang gebleven.

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Even uitproberen... :) Ik heb nergens last van maar draag wel een factor tijdens zwangerschappen. Gewoon omdat alles zo gevoelig is.

Zus had wel een zwangerschapsmasker en dat komt bijna 12 jaar na dato nog altijd terug in de zon.... :(

8. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Ik heb vorige week op vakantie in het zonnetje gezeten. Wel gesmeerd uiteraard. Het viel me op dat ik wel wat sneller een kleurtje kreeg maar geen rare vlekken of zo.

9. Bri

Bri Niet meer actief

Zolang je een goede bescherming gebruikt (minimaal spf 15, de zon is heel krachtig deze tijd van het jaar, en je huid is niks gewend na die eindeloze winter) kun je rustig genieten van de zon.
    Niet te lang, maak het niet te gek.

10. MamaJulia

MamaJulia Bekend lid

11 okt 2012
    719
    0
    0
    Wat Bri zegt. Al vind ik factor 15 aan de lage kant.. En je moet gewoon goed opletten hoe je huid reageert. Merk je dat deze erg op de zon reageert? Blijf er dan gewoon uit. Reageert je huid niet? Dan kun je rustig doorzonnen. Maak het niet te gek, maar niet iedereen heeft per definitie last van een zwangerschapsmasker.

Mamajulia is overigens een blondie met sproeten, blauwe kijkers en een licht huidtype en heeft dus geen last van zwangerschapsmasker.

11. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    In de vakantie smeerde ik factor 30 op mijn gezicht en altijd pet op maar helaas had ik mijn hele gezicht vol vlekken :(
    Ben nu opnieuw zwanger en denk wel dat ze gewoon weer terugkomen...

12. DotjePK

DotjePK Bekend lid

11 nov 2012
    959
    0
    0
    Hilversum
    Ik ben net terug uit Maleisie. De zon voorkomen wil niet, ik ben wel met factor 50 het strand op geweest (met name op mijn mondplooitjes, voorhoofd en jukbenen) Verder in de stad factor 15 en ik heb nergens last van gekregen. Ik begreep ook dat niet iedereen een zwangerschapsmasker krijgt....
    Gewoon verstandig, volgend jaar ga ik wel weer 'bakken'.

13. Bamboe

Bamboe Actief lid

5 dec 2011
    104
    0
    0
    Nootdorp
    Gewoon lekker in de zon! Maar wel goed smeren en eruit als het te heet wordt. Maar dat lijkt me logisch.

14. Koon

Koon Niet meer actief

Ik zou er wel voorzichtig mee zijn (niet te panisch, je kan moeilijk binnen blijven de hele zomer) en je goed insmeren, minstens factor 30.
    Een collega heeft 5 jaar geleden een zwangerschapsmasker gekregen (lag ook altijd te bakken) en ik zie het nu nog steeds. Het ziet er niet uit. En waarom?

15. Wonder88

Wonder88 Lid

23 apr 2013
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zit wel in de zon. Heb dit gewoon echt nodig merk ik. Maar smeer me altijd in (naast het gebruik van een dagcrème met spf 15 )en zorg dat ik zo'n en schaduw afwissel. Maar zou ik niet in de zon gaan dan wordt ik op ten duur heel chagrijnig. En dat lijkt me ook voor niemand goed;).

16. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Nee hier geen zon. Ervaring leert dat 15 min genoeg is om er jaren last van te hebben

17. deb27

deb27 Fanatiek lid

17 okt 2010
    2.052
    0
    0
    in het noorden
    Wij zijn in januari een maand naar Australie geweest, de ene keer smeerde ik me wel in en een andere keer weer niet (gewoon laksigheid) maar heb nergens last van... nu smeer ik me wel iedere keer in met factor 30, meerdere keren per dag, en krijg wel een kleur maar nog geen vlekken... Ik heb de zon ook echt nodig...

18. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ik heb tijdens de laatste zwangerschap zo'n pigmentvlek op mijn kin gekregen met zonnig weer. Dat ding is na ruim drie jaar nog niet weg, 's winters wordt hij minder en zomers komt het weer terug. Tenminste, tot nu toe, we zullen zien hoe het deze zomer gaat.

19. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Woon in Spanje dus de zon vermijden was echt onmogelijk, heb de eerste maanden van mijn zwangerschap veel in de zon gezeten en alhoewel ik best sproetjes gevoelig ben heb ik nooit een zwangerschaps masker gekregen of vlekken.

Verschilt per persoon.

20. justxme

justxme Bekend lid

27 mrt 2013
    671
    0
    0
    Ik ga zondag een week naar de Canarische eilanden.. Ik heb factor 30 mee, ik hoop dat dit genoeg is?
    Ik heb best wel een bleke huid, dus een kleurtje is gewenst.. nu maar hopen dat ik niet zo gevoelig ben voor zo'n zwangerschaps masker!

Deel Deze Pagina