De titel zegt het al: wat is een nu een beetje gemiddeld/normaal slaap/eetpatroon voor een 23 weken oude baby (dikke 5 maanden)? Overdag wil mijn zoontje namelijk niet zo goed slapen, soms wel, maar meestal maar weinig uurtjes. Na 20.30 slaapt hij wel goed, maar sinds een paar dagen komt hij 's nachts weer voor een voeding (deed hij niet meer vanaf 10 weken ongeveer). Mijn schema ziet er nu ongeveer zo uit: (sinds paar dagen: 3.30 a 4.00 uur wakker niet te troosten, aan de borst en daarna slapen) 7.00 uur wakker en voeden (BV), daarna nog even terug in bed leggen 9.00 wakker even bij mij op bed spelen, eruit aankleden, beneden in de box, spelen met mama en alleen 11.00 uur fles (KV met wat rijstebloem). Daarna nog even spelen tot het jengelen wordt en in de ogen gewreven wordt. 12.00 naar bed 13.00 vaak weer wakker, niet te troosten en wil niet meer slapen. Dus eruit. Spelen in de box, met mama, even wandelingetje maken, even op de koffie bij oma of zo. 15.00 fles (afgekolfde BV) en daarna een half potje fruit of groente (puur om te proberen, meneer vindt het heerlijk). Daarna nog wat spelen. 16.30 ongeveer naar bed 17.30 vaak alweer wakker en weer geen lange toer gemaakt. Laten liggen vaak geprobeerd, maar meneer krijst het hele huis bij elkaar. Dus eruit. Spelen in de box, met mama/papa, etc. 19.00 laatste fles (KV) om de dag in bad en daarna nog even knuffelen met papa en mama en rond 20.30 ligt ie in bed. Slaapt dan wel meteen goed vast, maar wordt dus sinds een paar dagen weer rond 4u 's nachts wakker. Overdag ben ik dus veel aan de sjouw met hem in huis. Het rust regelmaat principe houden we erin, dus leg hem bij jengelen en in ogen wrijven consequent in bed. Hij slaapt ook altijd goed in, maar zo kort (hooguit een uur, soms 1,5 uur). Wat is nu eigenlijk normaal bij een 5 maanden oude baby. Hoeveel tijd zijn ze tussen de voedingen wakker bij jullie? Ik heb 4 voedingen (als je de nacht even niet meerekent), maar soms wil hij tussen de 3 en 4e voeding wel eens niet willen slapen en dan zit er soms een kleine voeding extra tussen. Soms wordt ik er echt een beetje simpel van om het ritme er in te houden. Groeten Jille
Wat goed is? Wat bij jou past. Wij hadden dit maar misschien is dat niets voor jou: 8:00 fles 9:30 - 11:00 slapen, daarna aankleden en spelen 12:00 fles, daarna spelen 13:00 - 15:00 slapen 15:00 fles tussen 15:00 - 18:00 spelen en soms een tukje in de box 19:00 fles 19:30 naar bed! Met 5 maanden zijn we fruit gaan geven. Dat gaven wij tegelijk met de fles van 12 uur. 1/2 fles, fruit, 1/2 fles. Toen dat goed ging zijn we groenten gaan geven en dat ging om 18:00. 8:00 fles (vanaf 6 mnd pap) 12:00 fruit + kleine fles 15:00 fles 18:00 groenten 19:30 fles De fles van 12:00 ging er als eerste uit. En daarna de fles van 15:00. Pas op zijn eerste verjaardag hebben we de fles van 19:30 laten vervallen al werd die wel steeds kleiner. Vanaf 6 maanden zijn we pap gaan geven, een paar weken later werd het een boterham om 12:00 met fruit en vlees zijn we gaan toevoegen vanaf 6,5 maand (een paar keer per week). Wat normaal is? Tja, geen kind is gemiddeld maar met 5 maanden is het gewoon om tussen de 12 en 18 uur te slapen.. wat een speling hè? Kindjes zijn gewoon niet hetzelfde. Mijn tip voor jou zou zijn om vaste slaapmomenten in te gaan bouwen. Dan weet je kindje waar ie aan toe is. 2,5 - 4 uur slaap overdag is voldoende. Probeer de borstvoeding in de nacht echt te beperken of liever zelfs niet. Je kindje heeft het niet meer nodig maar wil vooral echt getroost worden. Jouw tiet is daar (mijn mening) niet (meer) voor!
Wat is een goed ritme: dat wat jou kindje aangeeft! Rond deze tijd begint het 6 maanden sprongetje en verandert het ritme over het algemeen heel erg om later weer terug te keren. Je kunt ze moeilijk dwingen te slapen en te eten toch!
Hihi ik las voor een 'dikke baby' van 5 maanden oud.... Nogmaals gelezen en toen snapte ik je...vond het al zo'n rare vraag Ik denk dat het op zich wel een goed ritme is.
Haha, nee hij is niet dik. Hij is zo'n dikke 5 maanden oud Bedankt alvast voor de reacties. Vind het bij ons manneke zo lastig overdag met het slapen, want ik zie hem vechten tegen de slaap, hij is moe, jengelig, wrijft in zijn ogen en langs zijn oortjes. Maar na een uurtje is hij weer wakker en na een half uur tot uur beneden is hij weer moe, maar dan wil hij niet meer slapen en is het huilen tot aan de volgende voeding. Ik geef hem dan soms eerder de fles, maar dan is het hele schema weer in de war. Misschien is het een fase....
Fleur sliep een maand geleden al veel minder. Doet 's morgens een kort slaapje in de box en 's middags legde ik haar wel in bed. IK vind het onzin om te zeggen dat je 's nachts maar geen bv moet geven, die kleintjes maken soms een spurtje door en hebben dan net wat extra nodig. Kijk vooral naar je kindje en niet naar de klok en niet steeds heen en weer hollen naar bed. Geen kind is het zelfde en zolang hij niet de hele dag krijst en verder tevreden is vooral niet dwingen om te slapen.