Wanneer gaan jullie over op inleiden? Alleen als er een medische reden voor is of ook wel eens om andere redenen? Waarom ik dit vraag is als volgt: ik ben nu 39 weken in verwachting van ons zoontje. Hij is nu al zon 3600gr en elke week komt hij nog steeds goed aan met zon 400gr. Ook zijn hoofdomtrek is bijna 10cm. Ik heb voor de rest wel wat voorweeen maar niet dat er al iets gaat gebeuren. Is het niet zo dat er ook wel eens ingeleid wordt omdat de baby flink op gewicht is en zo meer reden is voor een keizersnede? Ik ben zelf echt heel dun van postuur en ervaar de laatste 2 weken al als erg zwaar (verder een hele goede zwangerschap gehad). Mn buik is enorm gegroeid en neemt elke dag in gewicht toe door de baby. Ik ben bang dat hij dadelijk te zwaar is voor een normale bevalling (of gewoon niet past). En wil een keizersnede liever voorkomen. Ik slaap ook nauwelijks meer en alles doet zeer. Het maakt ook niet uit hoe ik zit of lig maar ik trek het bijna niet meer. De gynaecoloog zei ook dat hij verder wel klaar is om geboren te worden. Ik woon niet in NL meer maar in Turkije. Ze gaan hier max tot 41 weken maar dat zou betekenen dat ik nog 2 lange weken te gaan heb. Ik weet echt niet of ik dit nog trek Wat is jullie/jouw mening hierover?
Goedemorgen, Wat vervelend voor je dat het laatste stukje van de zwangerschap je zo zwaar valt. Maar hier in Nederland mag je ook pas kiezen voor een inleiding als je 41 wk zwanger bent. Alleen als er medische noodzaak is om de baby eerder te halen, word je eerder ingeleid. Dat een kindje zeer groot wordt, kan een reden zijn. Een kindje groeit maximaal 150-200 gram per week in deze periode. Dus als je kindje met 41 wk geboren wordt, kan hij rond de 8 pond wegen. Dat is een acceptabel gewicht voor deze termijn. Daarnaast heeft men liever dat een bevalling zelf op gang komt, omdat het dan vaak beter verloopt dan een inleiding. Een inleiding wordt pijnlijker ervaren dan een spontane bevalling, dus de behoefte aan pijnstilling is vaak groter. Daarnaast is de kans op medische interventies groter (meer kans op kunstverlossing bijv.). Dus als het gewicht nog acceptabel is, zal men streven naar een spontane bevalling en wachten tot 41 wk. Wel belangrijk is dat het voor jou nog vol te houden is. Als op een gegeven moment de draaglast groter wordt dan de draagkracht en het dus niet meer te doen is voor jou, wordt er wel eens eerder ingeleid in Nederland, maar dan op indicatie van de moeder en niet op indicatie van het kindje. Ik weet natuurlijk niet hoe hier tegenaan wordt gekeken in Turkije, maar als je echt graag eerder wilt bevallen zou ik je adviseren het te bespreken met je gynaecoloog. Ik heb nog wel wat tips die ervoor kunnen zorgen dat de bevalling eerder op gang komt (niet alle tips zijn echt bewezen hoor): bitter lemon of tonic drinken, pittig eten, stuk wandelen, het hart eten van een ananas, frambozenbladthee, voetmassage en vrijen. Ik hoop dat je hier iets mee kan en anders hoor ik het graag! Veel succes met de laatste loodjes en een voorspoedige bevalling toegewenst. Groetjes Monique
Dank je voor je reactie Monique. Ik ben vandaag bij de gyn geweest en hij wil toch echt afwachten Hij vond me er nog goed uit zien en zag geen reden tot inleiding nu al. Ik heb hem uitgelegd hoe ik me voel maar hij neem het maar met een korreltje zout volgens mij, jammer. Ik zit ook erg tegen een evt keizersnede op omdat dit een operatie is...en je dus met een buikwond zit. En ben al ooit geopereerd aan mijn blindedarm en erg last van die wond gehad met lang herstel. En deze wond wordt wel wat groter dus zit er niet op te wachten. T klinkt alsof ik heel ongeduldig ben maar het is meer het feit dat t te zwaar wordt en ik wel een natuurlijke bevalling graag wil
Goedemiddag, Wat vervelend dat het gesprek met de gynaecoloog niets heeft opgeleverd. Het lijkt me dat je het gevoel hebt dat je niet echt serieus genomen wordt. Dan toch maar mijn tips toepassen, die ik je gegeven heb Succes met de laatste loodjes. Groetjes Monique