5 mnd en nog heel vaak drinken

Discussion in 'Borstvoeding' started by lunanoa1, Feb 19, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lunanoa1

lunanoa1 Actief lid

Oct 11, 2009
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is bijna 5 mnd en krijgt nog steeds bv op verzoek. Toen ik weer aan het werk ging kreeg ik echt een dip in de productie, maar dat gaat nu weer goed. Alleen komt mijn zoontje de laatste tijd (zeg 3 wk) weer heel vaak 's nachts. Hij komt zeg maar gemiddeld om 23 -1-4-6.30 En ik trek het eigenlijk niet meer. Ik kom bijna niet aan voldoende slaap toe.
    Ik weet dat hier genoeg dames zijn die gewoon bv op verzoek geven en dat ook als enige advies hebben, maar ik werk 4 dg in de week en heb ook nog veel reistijd. Ik ben oververmoeid door chronisch slaaptekort en ik merk dat het voeden en kolven veel energie vergt. Ik zie er ook gewoon niet gezond uit, weeg minder dan voor de zwangerschap. Ik trek die vele nachtvoedingen echt niet meer.
    Wat ik eigenlijk wil vragen, heeft iemand tips of ervaringen waardoor die voeding van 1 uur 's nachts eraf kan? Die heeft hij echt niet nodig vind ik. Hij weegt 7,5 kg met 65 cm. Hartstikke mooi toch. Hij drinkt 7-9 voedingen per dag. Ik merk dat hij meer drinkt als hij thuis bij mij is dan als hij een dag op het kdv heeft gehad.
    Ik houd dit alleen niet meer lang vol zo, en ben bang dat ik dan eerder zal stoppen met bv geven dan ik voor ogen had.

2. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

Feb 14, 2012
    3,494
    2
    38
    Misschien een idee om de laatste avondvoeding per fles te doen? Dan kan je miss meer geven dan hij normaal binnenkrijgt bij aanleggen. maar dan kan ook je productie omlaag gaan. Die avondvoeding moet je dan soieso wel kolven.

3. Lycka

Lycka Fanatiek lid

Jan 10, 2012
    1,118
    0
    0
    Zweden
    Ik geef 's avonds een flesje met 50ml afgekolfde melk en laat haar daarna beide borsten leeg drinken. Daarop slaapt ze nu de nacht door van 22u tot ongeveer half zes.

4. lunanoa1

lunanoa1 Actief lid

Oct 11, 2009
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het gisteren geprobeerd, de voeding van 23 uur heeft mijn man flesje bv gegeven wat ik ervoor gekolfd had, was maar 100 ml, meer kreeg ik er niet uit. Ging op zich goed, alleen terug in bed leggen was een drama. Dus ik heb alsnog aangelegd. Maar zoontje kwam toch om 2 uur, vervolgens 30 min gevoed en wilde weer niet slapen toen bij ons in bed genomen en kwam uiteindelijk om 6 uur. Ik kan nog niet zeggen dat dit het nu is, want ben uiteindelijk van 22.30- 0.00 uur bezig geweest met kolven en na het flesje door manlief met zelf voeden. 2 uur kunnen slapen en daarna 3 uur. Is wel een kleine verbetering dat wel.
    Ik begin me nu wel af te vragen of mijn melk nog wel van voldoende 'kwaliteit' is. Heeft hij er wel genoeg aan? Is het nog wel voedzaam? Gisteren bij ophalen op het kdv gaf de leidster een opmerking die richting uit, omdat zoontje niet genoeg heeft aan de 2 voedingen die ik meegeef op een dag (2 x 170 ml). Zoontje 'bijt' de laatste paar dagen ook echt in mijn tepel, doet enorme pijn.
    Kan het zijn dat mijn melk niet meer genoeg voor hem is?

5. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,208
    35,947
    113
    Nee, dat kan niet om maar direct te beginnen met je laatste vraag. Je melk is altijd voedzaam genoeg. Kun je op het kdv niet vaker kleinere voedingen geven? Mijn zoontje krijgt bijvoorbeeld 3 keer 140 en is daar eigenlijk altijd tevreden mee.

Hier ook zo eentje die minimaal elke 2 uur wakker wordt in de nacht en ja, het is ontzettend vermoeiend, maar bij mijn andere twee heb ik gemerkt dat er toch eigenlijk niets is wat je er aan kunt veranderen, dus dat probeer ik dit keer ook niet meer.

Wel ga ik regelmatig heel vroeg naar bed in de avond en mijn man laat mij in het weekend heel vaak uitslapen.

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wat de anderen ook zeggen, er is helaas niet veel aan te doen. Het is een fase en zal echt voorbij gaan. Hier ook een dametje dat 's nachts minstens 3 keer wil drinken. Als ik "geluk" heb 4 keer.

Hij gaat 4 dagen naar de opvang? Dan kan het ook zijn dat hij zijn mamahonger in de nacht wil inhalen. Gaan de nachten in het weekend (dus als hij meer live gevoed wordt) niet beter?

Blijf in ieder geval goed voor jezelf zorgen, neem voldoende rust, wil niet teveel, eet goed en slaap in het weekend bij!

7. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Jongste dronk ook vaak tot voor kort. Sinds ze meer bijvoeding krijgt en granen door fles voor de nacht, slaapt ze langer door.
    Hier komt ze meestal niet s avonds laat maar tussen 12 en 3 voor het eerst en dan tegen de ochtend. Zelf kan ik dan vroeg op bed en hou ik het prima vol.
    Naar de gastouder geef ik 3x130cc mee en meestal drinkt ze er daar maar 2 maar ze krijgt natuurlijk bijvoeding en drinkt daar ook water en thee.

8. lunanoa1

lunanoa1 Actief lid

Oct 11, 2009
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    3 voedingen meegeven ipv 2 is wel een idee. Alleen krijg ik zoveel niet bijgekolfd. Dan toch maar 1x kunstvoeding laten geven op de dagen dat ik werk? Voelt niet goed, omdat ik voor mijn gevoel 6 mnd lang enkel en alleen bv wilde geven (op starten met bijvoeden vanaf 5,5 mnd na dan). Ik werk wel 4 dagen, maar mijn man ook en kids gaan maar 2,5 dag naar kdv. Man kan flexibel werken en werkt een halve dag in de avond of in het weekend.
    Ik zal er eens op letten of hij vaker komt in de nacht na mijn werkdagen.

9. dds

dds Fanatiek lid

Jan 1, 2009
    3,936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik zou ook 3 flessen meegeven. Ik kon bij mijn eerste ook niet genoeg kolven en heb dus wel 1 fles kv per dag gegeven. Het is jammer, maar jouw kleintje krijgt alle andere voedingen wel bv, dus zo "slecht" kan het niet zijn. Jij meer rust, baby misschien ook......

10. monica73

monica73 Bekend lid

May 14, 2011
    580
    16
    18
    Lastig hoor! Ik herken je probleem. Mijn zoontje kwam ook rond die leeftijd wel 3 keer 's nachts. Daarbij kolfde ik niet genoeg op mijn werk om drie keer een voeding mee te geven aan de oppas. Ik ben toen een keer extra gaan kolven 's ochtends tussen de voedingen op mn vrije dag en in het weekend. Deze voeding gebruikte ik dan om het te kort aan te vullen. Ik heb zo geen kunstvoeding hoeven geven. Het is wel een gedoe en vergt tijd en ff doorzetten. In het begin kolde ik maar een bodempje...

Ik was ook helemaal gesloopt door de gebroken nachten. Mijn man is er toen veel uit gegaan en heeft mijn zoontje gesust met zn speen en eventueel bij hem op schoot genomen, zonder dat hij voeding kreeg. 11.30 laatste voeding en dan pas weer na 6.00 uur. Dit heeft een poosje gewerkt, mn zoontje ging na twee dagen doorzetten weer blokken van zes uur slapen...totdat hij tandjes kreeg:(

11. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,208
    35,947
    113
    Ik kolfde ook niet genoeg, tot zeven maanden kolfde ik daarom o vrije dagen en avonden extra, maar dat vind ik wel heel pittig. hij krijgt daarom sinds twee weken ook een flesje kv op het kdv. Vond zelf die zes maand exclusief ook heel belangrijk, maar dat heeft wel heel wat moeite gekost.

12. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Oh meid, ik snap je helemaal. Hier hetzelfde. Ik heb helaas geen tips. Ik denk dat het echt met mamahonger te maken heeft. Hopelijk is het een fase die snel weer voorbij gaat.

13. Hummeltje83

Hummeltje83 Bekend lid

Feb 11, 2010
    687
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel herkenbaar.

Hier ook vanaf geboorte 2 maar meestal 3 nachtvoedingen en dat tot nu nog steeds zo dus begrijp je vermoeidheid. Hier ook en de kilos zijn er ook afgevlogen.

Tips heb ik niet, soms hielp een papfles met borstvoeding maar meestal ook niet, dan werd hij wakker en ging pretten. Hij ligt naast me.
    Na eerste nachtvoeding laat ik hem naast me in bed liggen, dan vallen we samen in slaap en ik soms al tijdens het voeden.

Ook herkenning met een tekort aan melk. Is heel lastig om bij te kolven als je nog zo vaak op een dag voed.
    Slaapt je kind can 7 tot 7 dan kun je om 23 uur nog een kolfmoment inlassen.
    Ook ik zit dus met het gegeven of ik straks kunstvoeding moet gaan bijgeven.

Ik kolf 3 keer op een werkdag en ben blij als ik 300 ml mee naar huis neem.

Ukkie groeit prima, rond de 8500 gram en rond de 70 cm. Dus die komt zelf niets te kort en bijvoeding vind hij niet super bijzonder nog.

14. lunanoa1

lunanoa1 Actief lid

Oct 11, 2009
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik word er een beetje verdrietig van :(. Ik kan echt niet meer bijkolven. Op dagen dat ik thuis ben voed ik al soms 9x omdat meneer zo vaak wil en op het werk ben ik al blij dat ik 2x kan kolven. Dat wordt dan toch 1x kv geven, terwijl ik echt als doel had 6 mnd exclusief bv. Bij mijn dochtertje was dat destijds totaal geen probleem. Zo jammer nu.

15. Hummeltje83

Hummeltje83 Bekend lid

Feb 11, 2010
    687
    0
    0
    NULL
    NULL
    Snap het hoor echt, die van mij is al over de 6 maanden maar zie mn voorraad in de vriezer ook minderen. Ondanks dat hij al iets ouder is baal ik er ook van als ik straks te kort ga komen.

Wie heeft een supertip ?

16. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    1,930
    184
    63
    De supertip? Je kindje live voeden onder werktijd, hier heb je recht op. Dus 1x kolven en 1x naar je kindje toe. Je heb recht op een kwart van je werktijd om te voeden en/of te kolven.

En zo snel zal je toch niet te kort komen? (al was ik hier zelf ook altijd bang voor) Kindje komt vanzelf minder vaak, waardoor je meer mogelijkheid krijgt om te kolven.

Het was hier trouwens een fase. Mama weer werken, tandjes, sprongetje etc.

17. Hummeltje83

Hummeltje83 Bekend lid

Feb 11, 2010
    687
    0
    0
    NULL
    NULL
    Is niet mogelijk als je te ver van je werk woont of kindje 3 voedingen moet hebben.
    Hier bij 6 maanden nog steeds wel elke 2 a 3 uur voeden.

18. Eylem

Eylem Niet meer actief

Weet je zeker dat het echt honger is? Sowieso kun je eerst 'gewoon' proberen te troosten (of papa sturen, die associeren ze minder snel met melk) om te kijken of ze op die manier ook weer gaan slapen. Als dat lukt grote kans dat ze op die vaste tijd een paar dagen later niet meer wakker worden.

Verder; mijn jongste kwam ook élke 2 a 3 uur, zelfs toen ze al ouder was een half jaar. Vreselijk gewoon. Niets hielp. Nou ja....verhuizen hielp! Vanaf de eerste nacht dat we in het nieuwe huis wonen slaapt ze door van 19.00 tot 5.00!! ik was echt in shock. Zomaar uit het niets. Dus ik zou ook zeker wat andere dingen proberen:
    - ligt ze nog bij jullie op de kamer? Leg haar eens op haar eigen kamertje
    - misschien heeft ze het koud/niet warm genoeg? Probeer eens een dikkere slaapzak of een extra deken, of een warme pyama
    - is de kamer donker en rustig genoeg? Verduisterend gordijn, raam dicht 's nachts

Bij ons was het een combi van deze drie dingen.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik lees dat je veel reistijd hebt, dus tussendoor live voeden zal niet echt handig zijn. Wat (afhankelijk van het soort werk dat je doet) wel werkbaar is, is om een deel van je voedverlof in te zetten om later te beginnen of eerder weg te gaan, zodat je kind minder tijd hoeft te overbruggen.
    Ik denk dat je nu het beste kunt gaan inzetten op het verbeteren van je productie. Heb je al eens contact gehad met een lactatiekundige?
    Ik heb zelf tijdens zo'n dipperiode veel gehad aan domperidon (hoefde maar 2 weken te slikken), ik ken ook moeders die heel tevreden zijn over motherlove capsules.
    En, heel basic eigenlijk, heel kritisch aanleggen, hapt je kind niet goed, loskoppelen en opnieuw aanleggen...klinkt misschien suf, maar een kind dat goed toehapt krijgt veel makkelijker meer melk uit de borst en zal minder vaak komen.
    Wat het kdv betreft: probeer je gekolfde melk te verdelen over een stuk of 6 kleine flessen met ongeveer 60cc er in en probeer ze uit te leggen hoe voeden op verzoek met een fles werkt. Je kind kan dan per voeding zelf kiezen of hij 60, 120 of 170cc drinkt. Let ook op de fles, gaat die niet te snel? Zit er wel een newbornspeen op?

En je kolf? Wat is dat er voor eentje?

20. lunanoa1

lunanoa1 Actief lid

Oct 11, 2009
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie berichtjes. Die geven echt wel een beetje steun. Vorige week was de maat echt vol, ik was zo oververmoeid dat ik er ziek van werd en een paar dagen niet heb kunnen werken. Wel kunnen bijtanken dus. 3 voedingen meegeven naar kdv of thuis als ik er niet ben, geeft wel rust. Ik geef 2x150 ml en het 3e flesje ca 100 ml of afhankelijk van hoeveel ik in totaal gekolfd heb en met wat bijsprokkelen uit de vriezer. Op momenten dat het kan kolf ik toch extra bij, maar dat is alleen thuis. Op het werk kan echt niet. Soms heb ik de kolfmomenten tussen 2 meetings in en dan is het stressen om op tijd klaar te zijn of om uberhuapt genoeg tijd te hebben. Is ook niet echt bevorderlijk voor een goede opbrengst, ik weet het. Live voeden is absoluut niet mogelijk, woon 45 min autoafstand van mijn werk (en als ik naar een andere vestiging moet (1x per week dan zelfs 2 uur reistijd afstand), maar ben er ook geen voorstander van. Dat lijkt me voor een kindje eigenlijk erg verwarrend als mama er opeens is om te voeden.
    Zoontje drinkt uit Avent fles speen maat 2 of 3.
    @dirksmama: hoe kan ik mijn productie nu nog opkrikken? Ik kolf in 2x ongeveer 350 ml.
    Heb een dubbelzijdige electr kolf Ameda, maar die doet het niet meer goed. Heb deze intensief gebruikt bij mijn dochter Sinds 1 mnd gebruik ik de avent handkolf en dat gaat best goed.
    En ja heeft hij het echt nodig, ik denk niet alle nachtvoedingen, maar als ik niet 'toegeef' blijft hij huilen en ben ik bang dat mijn dochtertje wakker wordt, waardoor ik dus maar ga voeden. Helaas gebruikt hij geen speentje, om zijn evt zuigbehoefte te stillen. Hij spuugt hem altijd uit.
    Ik heb nog 4 weken te gaan, het worden 4 zware weken, maar ik heb die 6 maanden gewoon echt voor ogen die ik wil halen.

Share This Page